voorrang voetganger

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Miss__D

voorrang voetganger

Bericht door Miss__D »

Hej

Ik heb een vraagje ivm de voorrang van de voetgangers. Ik had vandaag mijn laatste rijles van een reeks van 10 bij de rijschool. Op een bepaald moment moet ik een straat links inslaan. Aan die straat was er een voetganger die gewoon rechtdoor wilde lopen en dus die linkse straat over moest, maar omdat er geen zebrapad was dacht ik niet dat ik haar voorrang MOEST verlenen.

Volgens de rijinstructeur is voorrang verlenen aan voetgangers niet enkel verplicht aan een zebrapad, maar ook wanneer ze de openbare weg in dezelfde richting volgen? In de theorie heb ik hier toch niets van vernomen?

mvg D
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: voorrang voetganger

Bericht door bert.covens »

Zie hoofdstuk aangaande veranderen van richting:

19.4. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de bestuurders en aan de voetgangers die de andere delen van dezelfde openbare weg volgen.

Je instructeur had dus gelijk, de voetganger die daar rechtdoor wil, heeft wel degelijk voorrang. Ook al ligt er dan geen zebrapad.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: voorrang voetganger

Bericht door de rijprof »

wegcode schreef:19.5. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de voetgangers die de rijbaan oversteken die hij gaat oprijden.
Klik eens >>> hier
Klik ook eens >>> hier

Je kunt op de animatie zien dat je ook voorrang moet verlenen aan voetgangers die de rijbaan oversteken waar jij wil indraaien, zelfs zonder oversteekplaats!!!
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie