Misverstand (?) in vragen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Nicolas M

Misverstand (?) in vragen

Bericht door Nicolas M »

Hallo!

Ik ben bij de proefexamens twee verschillende antwoorden op dezelfde vraag tegengekomen.
Jammer genoeg ben ik zo geen held met computers en kan ik blijkbaar niet echt met de printscreentoets om,
excuses.

Het betreft vraag 3 uit het proefexamen B reeks Q, oftewel vraag 50 uit proefexamen B voorrangsregels.
De vraag luidt als volgt: "wie heeft voorrang? A\ Het kind B\ De auto".
Op de afbeelding is een kind op skeelers op het fietspad te zien, en een auto die op de straat haaks tegenover
de straat (=T-kruispunt) waar het kind op skeelt aan komt gereden.
Volgens reeks Q heeft de auto voorrang; vraag 50 (voorrangsregels) geeft deze uitleg:

De regels die de andere weggebruikers moeten naleven ten opzichte van respectievelijk voetgangers en fietsers,
gelden eveneens ten opzichte van gebruikers van voortbewegingstoestellen.



Ik verkies toch het antwoord van de laatste, is dat correct?

Voor de rest wil ik nog kwijt: supersite, ik plan morgen mijn examen af te leggen en dat had niet waar geweest zonder jullie hier!
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Misverstand (?) in vragen

Bericht door GRO »

Geen misverstand in de vragen, maar iemand die de foto's niet goed bekijkt.

De foto's lijken op het eerste gezicht hetzelfde, maar op de ene foto is geen doorlopend fietspad en op de andere wel.
Nicolas M

Re: Misverstand (?) in vragen

Bericht door Nicolas M »

Kijk eens aan, mijn jonge ogen hebben me alweer bedrogen.
Bedankt voor het snelle antwoord!
Joëlle

Misverstand (?) in vragen

Bericht door Joëlle »

Bij de vragen van wegmarkering vraag 38

er staat mag de blauwe auto de bruine hier inhalen en aan de kant van de blauwe auto staat een doorlopende streep
dan mag de blauwe auto de bruine toch niet inhalen bij de antwoorden staat dat de blauwe auto de bruine auto wel mag inhalen dus dat begrijp ik niet helemaal?

groetjes
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Misverstand (?) in vragen

Bericht door Stefan Peeters »

Je moet er in dit voorbeeld van uitgaan dat de blauwe auto oorspronkelijk achter de bruine auto reed.
Dan mag hij de aan zijn kant gelegen onderbroken witte streep overschrijden om in te halen, en daarna over de doorlopende witte streep terugkeren.

72.4. Wanneer een doorlopende en een onderbroken streep naast elkaar getrokken zijn, moet de bestuurder alleen rekening houden met de streep die zich aan zijn kant bevindt.
De bestuurders die deze strepen overschreden hebben om in te halen mogen ze evenwel opnieuw overschrijden om hun normale plaats op de rijbaan te hernemen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie