Rijbewijs G
-
Koetje
Rijbewijs G
Beste,
ik ben geboren in 1987 en in het bezit van de rijbewijzen B, BE en C.
Nu zou ik graag een loonwerker helpen (onbezoldigd/onbetaald) met zijn werken. Dus met traktoren rijden, dorsen, .. Heb ik voor deze machines een rijbewijs G en/of een rijbewijs CE nodig?
Nu zou ik graag een loonwerker helpen (onbezoldigd/onbetaald) met zijn werken. Dus met traktoren rijden, dorsen, .. Heb ik voor deze machines een rijbewijs G en/of een rijbewijs CE nodig?
-
GRO
- Administrator
-
Inazuma
Re: Rijbewijs G
Een geldig rijbewijs C is goed voor het onbeperkt besturen van de categorie GKoetje schreef:Beste,
http://wegcode.be/wet.php?wet=9&node=h3afd2#art20" target="_blank
Artikel 20
§3. De rijbewijzen geldig verklaard voor de categorie B, B+E of C of voor de subcategorie C1 of C1+E laten het besturen van voertuigen van de categorie G toe met een maximale toegelaten massa gelijk aan die van de auto's die onder de dekking van die rijbewijzen mogen bestuurd worden.
(Categorie C heeft geen gewichtsbeperking naar MTM)
-
janssenkg
Koetje schreef:Beste,
jij kunt gewoon met die rijbewijs op een landbouw machines totdat er aangegeven word dat je ene vrachtwagen rijbewijs nodig bent
ik werk in duisland en ben met de claas couger onderweg en daar ben je een vrachtwagen rijbewijs voor nodig
-
Gast
Dat rijbewijs C laat echter niet toe om een aanhangwagen (+750kg) te trekken. In dat geval heb je rijbewijs G nodig (of C+E mag ook).Inazuma schreef:
Een geldig rijbewijs C is goed voor het onbeperkt besturen van de categorie G
-
Koetje
Dus als ik het goed begrijp, mag ik met mijn C-rijbewijs gerust een traktor besturen maar geen traktor + aanhangwagen > 750kg ?
-
Stefan Peeters
- Administrator
Dat is correct.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit
(J. Cruijff)
-
Inazuma
Neen, dat is niet correct.
Rijbewijs C is geldig verklaard voor de categorie G
De categorie G kent echter geen G+E.
23 MAART 1998. - Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs.
Artikel 20
§3. De rijbewijzen geldig verklaard voor de categorie B, B+E of C of voor de subcategorie C1 of C1+E laten het besturen van voertuigen van de categorie G toe met een maximale toegelaten massa gelijk aan die van de auto's die onder de dekking van die rijbewijzen mogen bestuurd worden.
Artikel 2
§1. Voor de toepassing van de wets- en verordeningsbepalingen betreffende het recht tot sturen, worden de motorvoertuigen ingedeeld in categorieën :
9° Categorie G
Land- en bosbouwtrekkers en hun aanhangwagens evenals de voertuigen ingeschreven als landbouwmaterieel, landbouwmotor of maaimachine.
Rijbewijs C is geldig verklaard voor de categorie G
De categorie G kent echter geen G+E.
23 MAART 1998. - Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs.
Artikel 20
Artikel 2
§1. Voor de toepassing van de wets- en verordeningsbepalingen betreffende het recht tot sturen, worden de motorvoertuigen ingedeeld in categorieën :
9° Categorie G
Land- en bosbouwtrekkers en hun aanhangwagens evenals de voertuigen ingeschreven als landbouwmaterieel, landbouwmotor of maaimachine.
-
Stefan Peeters
- Administrator
Dat is enkel wanneer het voertuig in kwestie gebruikt wordt voor landbouwdoeleinden.
Wanneer iemand een tractor met een aanhangwagen met een mtm van meer dan 750 kg wil besturen die niet voor landbouwdoeleinden gebruikt wordt, heeft hij een rijbewijs C+E nodig.
Wie dus bijvoorbeeld voor een grondwerker rijdt en vervoer doet in functie van de aanleg van een nieuwe weg, mag die tractor niet besturen met een rijbewijs G.
Wanneer iemand een tractor met een aanhangwagen met een mtm van meer dan 750 kg wil besturen die niet voor landbouwdoeleinden gebruikt wordt, heeft hij een rijbewijs C+E nodig.
Wie dus bijvoorbeeld voor een grondwerker rijdt en vervoer doet in functie van de aanleg van een nieuwe weg, mag die tractor niet besturen met een rijbewijs G.
(J. Cruijff)
-
Inazuma
Je mixt 2 totaal verschillende zaken door elkaar, terwijl die niks met elkaar te maken hebben 
Volgens de FOD Mob volstaat een rijbewijs G nooit voor andere dan landbouwdoeleinden.
(Een visie die volgens mij trouwens helemaal niet strookt met de barslecht opgestelde Belgische wetgeving, maar die men officiëel volgt om de stommiteiten van Landuyt iets of wat recht te trekken.)
Volgens de FOD Mob volstaat een rijbewijs G nooit voor andere dan landbouwdoeleinden.
(Een visie die volgens mij trouwens helemaal niet strookt met de barslecht opgestelde Belgische wetgeving, maar die men officiëel volgt om de stommiteiten van Landuyt iets of wat recht te trekken.)
-
Koetje
Ik wil een loonwerker gaan helpen, in mijn vrije tijd.Dat is enkel wanneer het voertuig in kwestie gebruikt wordt voor landbouwdoeleinden.
Dus bv. helpen met hooien etc. (traktoren zonder aanhangwagen, bulldozer, ..)
Dus met mijn C-rijbewijs bega ik geen overtreding als ik met bovenstaande machines op de openbare weg kom?
Dank voor de hulp iedereen!
-
Stefan Peeters
- Administrator
Je begaat dan geen overtreding. Je rijbewijs C volstaat altijd voor die voertuigen zonder aanhangwagen.Koetje schreef:Ik wil een loonwerker gaan helpen, in mijn vrije tijd.
Dus bv. helpen met hooien etc. (traktoren zonder aanhangwagen, bulldozer, ..)
Dus met mijn C-rijbewijs bega ik geen overtreding als ik met bovenstaande machines op de openbare weg kom?
Enkel wanneer er een aanhangwagen met een mtm van meer dan 750 kg aan gekoppeld wordt, mag je met die C enkel rijden in functie van landbouwactiviteiten.
(J. Cruijff)