Voorlopig Rijbewijs - geldigheid van bekwaamheidsattest

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
PeterDS

Voorlopig Rijbewijs - geldigheid van bekwaamheidsattest

Bericht door PeterDS »

Beste forumgebruikers,

Ik ben momenteel in bezit van een voorlopig rijbewijs 36 maanden dat vervalt eind dit jaar. Omdat ik fulltime werk en bovendien veel in het buitenland ben, is er nog niet zoveel kans tot oefenen geweest met mijn begeleider. Om wat sneller vooruitgang te boeken had ik gedacht om gedurende twee weken lessen te boeken bij de rijschool (bv. 10 dagen 2u per dag of meer indien nodig), zo kan ik mijn afwezigheid op het werk beperken. Daarna zou ik nog een maand intensief oefenen met een begeleider (en eventueel nog wat bijkomende lessen) en tenslotte het praktijkexamen afleggen. Ik ben er mij van bewust dat dit ambitieus is en daarom vroeg ik mij af of ik op basis van de rijlessen (20u of meer) die ik binnenkort zal volgen begin volgend jaar eventueel een voorlopig rijbewijs van 18 maanden zonder begeleider kan aanvragen. Ik begrijp dat de rijschool een "bekwaamheidsattest" aflevert als er minimum 20u lessen zijn gevolgd, maar dit attest is waarschijnlijk ook niet onbeperkt geldig. Ik zou dus willen vermijden dat wanneer ik bv. in september 20u les volg, vervolgens niet zou slagen op het praktijkexamen en in januari dan een nieuw rijbewijs 18 maanden aanvraag opnieuw (20u) lessen zou moeten volgen.

Mochten jullie het antwoord kennen op deze vraag, zijn jullie alvast hartelijk bedankt!

Peter
Jetson
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009, 16:36
Locatie: Antwerpen

Re: Voorlopig Rijbewijs - geldigheid van bekwaamheidsattest

Bericht door Jetson »

Als ik het me goed herinner zijn rijschoollessen zeer lang geldig, ik dacht iets van een 5 jaar. Even geduld en dan komt een mod je hier vast uitgebreid helpen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Voorlopig Rijbewijs - geldigheid van bekwaamheidsattest

Bericht door de rijprof »

Praktijklessen (20 uur met bekwaamheidsattest) zijn 1 jaar geldig (te tellen vanaf de datum van de éérste les).
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
PeterDS

Re: Voorlopig Rijbewijs - geldigheid van bekwaamheidsattest

Bericht door PeterDS »

Hartelijk bedankt voor de antwoorden!
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorlopig Rijbewijs - geldigheid van bekwaamheidsattest

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef:Praktijklessen (20 uur met bekwaamheidsattest) zijn 1 jaar geldig (te tellen vanaf de datum van de éérste les).
Dat klopt niet.
Praktijklessen bij een erkende rijschool zijn 3 jaar geldig.

Artikel 16

De gevolgde lesuren in een rijschool worden in aanmerking genomen worden gedurende een termijn van drie jaar te rekenen vanaf de datum waarop met de lessen werd begonnen.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorlopig Rijbewijs - geldigheid van bekwaamheidsattest

Bericht door Inazuma »

PeterDS schreef: Ik ben momenteel in bezit van een voorlopig rijbewijs 36 maanden dat vervalt eind dit jaar.

Ik ben er mij van bewust dat dit ambitieus is en daarom vroeg ik mij af of ik op basis van de rijlessen (20u of meer) die ik binnenkort zal volgen begin volgend jaar eventueel een voorlopig rijbewijs van 18 maanden zonder begeleider kan aanvragen.
Opnieuw niemand die je er op wijst ...

Zorg dat je je nieuwe voorlopige rijbewijs B aanvraagt binnen de periode van 3 jaar na het behalen van je theoretische rij-examen :!:
Op die manier vermijd je dat je dat opnieuw moet doen, EN vermijd je een nieuwe stage-periode van 3 maanden.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Voorlopig Rijbewijs - geldigheid van bekwaamheidsattest

Bericht door de rijprof »

sorry, is inderdaad 3 jaar :oops:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie