**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
mama

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door mama »

Nog vergeten maar zeker belangrijk: dank aan iedereen hier voor de snelle antwoorden en nuttige informatie!

Het is dus echt prima te doen zonder rijschool, zolang je als begeleider ook de moeite neemt de theorie terug door te nemen en je eigen manier van rijden eens opnieuw toetst aan hoe het moet, bv. niet eerst ontkoppelen en dan pas remmen.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Proficiat, x 2 :!: ;)
de rijprof

Bericht door de rijprof »

@ mama en dochter, nogmaals proficiat. Doe zo verder als begeleider. Goed bezig :D
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Absoluut een dikke proficiat aan beiden. Héél goed gezien om zelf als begeleider de theorie nog eens onder de loupe te nemen, echt een verstandige keuze. Het resultaat is dan ook niet te verwonderen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
sven.s

Bericht door sven.s »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Deurne.
- Zat de examinator naast of achter jou?
rechts achter mij.
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Rustige straat waar ik moest keren + parkeren.
Het ging vrij vlot, geen opmerkingen daarover gekregen.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Achter de wagen parkeren in een s-beweging en als ik goed stond de auto verlaten op de correcte manier.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Ruitewisser-vloeistof, al de lichten, pinkers, klakson, remlichten, ruitewissers.
- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ?
begeleider, 0 uurs rijschool.
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
papa

-Het ging allemaal vrij vlot, had wel wat zenuwen, maar uiteindelijk zijn de zenuwen voor niets nodig geweest.
2 keer zone 30 niet gezien en of te laat.
1 keer voorrang van rechts niet genomen. ( maar de examinator zij zelf dat dit eigenlijk niet aan mij lag.)

Mijn fouten:
5. richtingsverandering: voorbehoud
6.Voorrang: voorbehoud
8.snelheid en verkeersinzicht: voorbehoud
11.Manoeuvers: Goed.

edit:
ben natuurlijk met behulp van rijbewijsonline en derijprof veel te weten gekomen, bedankt hiervoor.
kikkedevin

Bericht door kikkedevin »

Haasrode

Rechts achter

Ik mocht kiezen waar, ik mocht keren vlak aan het examencentrum, op een enorm brede straat.
Ik denk dat het zelfs mogelijk was om te keren zonder achteruit te rijden.
Ik begrijp niet goed waarom ik daar moest keren, kon gewoon niet fout gaan eigenlijk.

Parkeren in een S. Er stonden 2 auto's in de straat en er was geen verkeer. Ging prima van de eerste keer.

Motorolie en alle lichten, alsook claxon.
Over de spiegels en zetel:
"Gij zijt me den auto tot hier gereden he?"
-"Ja."
"Dan zullen uwe spiegel en zetel wel goed staan, kom we zijn weg."

Heb 20 uren rijles gevolgd, maar ben met eigen wagen geweest.

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
De vriend van mijn moeder.

Overige informatie:
Alles was in orde, heb een onvoldoende op defensief rijden.
Ik heb van de begeleider geen extra uitleg gekregen, maar ben dus wel geslaagd.

Dit was trouwens ook mijn eerste poging.

Over wachttijden en zo:
Ik heb deze maandag gebeld voor een afspraak en ze zaten vol tot oktober. Vandaag was er blijkbaar een gaatje. Ik heb dus maar 2 dagen voorbereiding gehad.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

[quote="kikkedevin"
Alles was in orde, heb een onvoldoende op defensief rijden.
Ik heb van de begeleider geen extra uitleg gekregen, maar ben dus wel geslaagd.[/quote]

Proficiat :!:

Maar hou er wel rekening mee dat een "onvoldoende" ook betekent dat het kantje-boordje was op dat vlak ...
Dat betekent dat je - ook al ben je geslaagd - toch nog meer aandacht zal moeten geven aan het defensief rijden : ver vooruit kijken, beter proberen inschatten hoe verkeerssituaties zich gaan ontwikkelen, gevaren zien vooraleer ze voor je neus opduiken, en er tijdig op reageren zodat een mogelijk gevaarlijke situatie uiteindelijk geen gevaarlijke situatie wordt ...
Yy

Bericht door Yy »

Deurne

Rechts achter

We waren in een heel brede straat, zei ze: 'je mag hier een plaats uitkiezen om te keren'. Ben bijna direct opzij gegaan en m'n manoeuvre uitgevoerd. Ik kon in 1 keer volledig draaien, moest dus zelfs niet terug achteruit gaan ofzo. Ging dus heel vlot.

Parkeren in een S. Er stond 1 auto aan de zijkant en daar moest ik mij achter parkeren. Ik denk dat er 500m achter mij nog geen wagen stond. Een zee van plaats dus. Ging perfect van de eerste keer. Moest enkel motor stilleggen (+ handrem uiteraard), ramen mochten open blijven en moest de deuren niet op slot doen.

- Voorafgaande controles: wat heeft zij gevraagd?
Motorolie, heb er zelf ook ineens het oliepeilstok bij aangeduid.
Gewoon de lichten voor als je 's avonds op de baan rijdt.
Pinkers links & rechts, ruitenwissers, ontwaseming achteraan & claxon.
Over de spiegels en zetel:
Zij: 'Ik vermoed dat jij naar hier bent gereden, alles zal dus wel goed staan. Maar kan je mij eens uitleggen wat een juiste zitpositie is en waar je allemaal op moet letten?
Dus, been lichtjes gebogen, polsen op het stuur, ... & spiegels correct afstellen.

Begeleider, geen enkele les gevolgd.

Papa.

Overige informatie:
Van de eerste keer geslaagd, zonder rijlessen te volgen.
Het was een vriendelijke dame, onderweg naar de wagen vertelde ze wat er van mij verwacht werd enz.
Gisteren was ik nog gaan oefenen en toen ging het totaal niet. Héél zenuwachtig en paar keer stilgevallen enz. Goed geslapen en vandaag ging het een pak beter.
Ben op het examen ook 2x stilgevallen. Eerst toen ik wou vertrekken aan het examencentrum en daarna op het eerste kruispunt dat ik links moest opdraaien (bischoppenhoflaan oversteken). Toen we dan 500m verder waren vroeg ze: 'alle zenuwen onder controle nu?' en toen ging het inderdaad veel beter.

Op mijn blad staat:
5. Richtingsverandering: onvoldoende
5.1 Zich vergewissen van bord F50bis
5.3 Uitwijken als vereist
5.7 Rechts de rijbaan oprijden
10. Defensief rijden: voorbehoud
10.8 Snelheid en verkeersinzicht

Toen we terug aan het examencentrum waren en ik had me terug geparkeerd moest ik de handrem opzetten en de motor stilleggen. Ze zei dan: 'ik ga niets meer veranderen aan het resultaat, maar ik heb een vraagje voor jou. Toen je die camion passeerde, (ik reed op een rijbaan met 2 rijstroken en daartussen schuine witte strepen, op mijn rijstrook stond een camion stil en ernaast stonden 3 mannen op de rijstrook te kijken naar de camion)zou je verder zijn uitgeweken als ik er niet bijzat?' Ik heb ja geantwoord want omdat er van die schuine witte strepen in het midden stonden met daarvoor een volle witte lijn dacht ik dat ik niet over de witte lijn mocht rijden. Zij zei dan dat uitwijken aangewezen was.

Dan met het rechts de rijbaan oprijden, ik draaide de bischoppenhoflaan op en stond al een tijdje op de middenberm. Ik kon vertrekken, maar er reed een camion op de rechter rijstrook, wel nog voldoende plaats om te vertrekken voor mij. Dus ik ben links gebleven zodat ik de camion niet zou hinderen. Dan na 50m naar de rechter rijstrook gegaan als ik wat meer snelheid had. Ze zei daarover: 'opzich is het niet slecht wat je hebt gedaan, want je hebt de camion niet gehinderd en het kruispunt was sneller vrij omdat je links bent opgedraaid. Het is dus niet echt een fout.'

Verder zei ze dat ik goed heb gereden, maar wel nog altijd zeer goed moet rondkijken en veel in de spiegels kijken als ik op de baan ben.

Over wachttijden en zo:
Mijn voorlopig rijbewijs vervalde op 08/08/2010 en begin juli kon ik nog niet zo vlot rijden. Eind juli dan op internet gekeken om een afspraak te maken, maar geen plaats meer. 2 dagen later nog is gekeken en vandaag 05/08/2010 was er een plaats vrijgekomen. Direct vastgelegd en veel gaan oefenen nog, ook in de buurt van het examencentrum.

Verder wil ik de mensen bedanken achter Gratis Rijbewijs Online & die van de rijprof. Heb ik heel wat informatie kunnen vinden enz.
Aan al de rest; succes & proberen niet te veel te stressen.
Gast77

Bericht door Gast77 »

Sint-Niklaas

Rechts achter (een vrouw)

- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
Zelf te kiezen in aangeduide straat. Wel zo veilig mogelijk en het jezelf zo gemakkelijk mogelijk maken. In de straat waar ik toen inreed stonden auto's rechts geparkeerd. Ik reed wat verder tot er een redelijk grote opening tussen geparkeerde auto's was en waar er ook niet een boom of verlichting stond. Gemakkelijk kunnen keren daar. Er kwam zelfs geen verkeer af.

Er werd een auto aangeduid waar ik achter moest parkeren. Achter mij moest ik niet meteen rekening houden met een andere auto omdat er meer dan genoeg ruimte was. Ik stond meteen goed geparkeerd en heb voorwaarts niet meer moeten bijsturen.
Daarna moest ik de auto verlaten zoals wanneer ik boodschappen zou doen. Je kent het wel.
Dus ook auto sluiten en juist uitstappen.

Onder motorkap: remvloeistof
Andere: zowat alle lichten, claxon, ruitenwissers, ruitenverwarming, ...
Theorie/praktijk: zetel en linkerspiegel verplaatsen en zeggen hoe die juist moest staan & uitvoeren

20u rijles gevolgd en dan met begeleider (moeder) examen

Mijn moeder.

Overige informatie:
Route: Oostjachtpark Sint-Niklaas - meteen autostrade richting Hulst/Dendermonde - via baantjes die ik niet kende naar omgeving ziekenhuis Sint-Niklaas - terugkeren via overkant Waasland Shopping Center.

Veel voorrang van rechts, middeneilandjes, zone 30's, ... en vooral veel gepinkt bij het passeren van een lossende vrachtwagen en dergelijke. Enorm veel eigenlijk.

Examinator: Zeer vriendelijke vrouw die me meteen geruststelde. Geen formele/gespannen sfeer. Onderweg vroeg ze of de verwarming wat warmer mocht en na het parkeren zei ze: 'amai dat waren snelle boodschappen'. Stress krijg je daar dus niet van.

Resultaat: van de eerste keer geslaagd zonder ook maar 1 opmerking. De stress net voor het examen verdween meteen toen ik vertrok. Gewoon rustig blijven en heel goed rondkijken is de boodschap. Het is opvallend hoe gefocust je kan zijn op zo'n momenten
Iedere 5 seconden keek ik wel eens naar alle spiegels (zo opvallend mogelijk natuurlijk) 8)

Nogmaals bedankt voor de tips op deze en andere sites. Mijn theorie was ook een succes hierdoor (48/50).
bieke 83

Bericht door bieke 83 »

Vandaag mijn examen in kontich afgelegd.
Alles perfect gegaan, ben geslaagd.

Route 2 ging via kontich centrum met keren in het centrum in een brede straat en parkeren hove.

Route volgde dus kontich centrum, mechelsesteenweg, antwerpsesteenweg, en een deel in hove.

Veel voorrang van rechts, stopborden, lichten met vooral voorsorteren.

Keisuper bedankt voor deze toffe site, ik kom nog regelmatig terug.

Begeleider: grootvader met zijn hulp heb ik op een jaar met mijn voorlopig rijbewijs gereden.

1e poging: met rijschool mislukt.
2e poging: eigen auto is geslaagd! Joepie.

Nu veilig de baan op, hopelijk zonder brokken en schotten.
bieke83

Bericht door bieke83 »

:D Ik nog eens.
Ben zwaar slechthorende meisje, heb gevraagd aan examinator om de weg te wijzen met tekens van links of rechts en parkeren of keren ging wel als hij het zei.
Voelde i kme veel beter en direct op mijn gemak.
Viel heel goed mee.

Examinator zat vanvoor naast mij en mijn begeleider zat achter mij.

Vandaag mijn examen in kontich afgelegd.
Alles perfect gegaan, ben geslaagd. :D

Route 2 ging via kontich centrum met keren in het centrum in een brede straat en parkeren hove.

Route volgde dus kontich centrum, mechelsesteenweg, antwerpsesteenweg, en een deel in hove.

Veel voorrang van rechts, stopborden, lichten met vooral voorsorteren.

Keisuper bedankt voor deze toffe site, ik kom nog regelmatig terug.

Begeleider: grootvader met zijn hulp heb ik op een jaar met mijn voorlopig rijbewijs gereden.

1e poging: met rijschool mislukt.
2e poging: eigen auto is geslaagd! Joepie.

Nu veilig de baan op, hopelijk zonder brokken en schotten.

Dank aan de rijprof en aan GRO en alle medewerkers dat ik hierbij veel geleerd heb via deze site, kom dikwijls nog eens kijken.
de rijprof

ben natuurlijk met behulp van rijbewijsonline en derijprof veel te weten gekomen, bedankt hiervoor.
Bedankt voor de waardering voor rijbewijsonline en derijprof. Proficiat, sven.s
de rijprof

Verder wil ik de mensen bedanken achter deze website & die van de rijprof. Heb ik heel wat informatie kunnen vinden enz.
@ Yy, proficiat, vertel deze website & die van de rijprof maar door aan vrienden en kenissen die hun rijbewijs nog moeten halen. :wink:
de rijprof

Dank aan de rijprof en aan GRO en alle medewerkers dat ik hierbij veel geleerd heb via deze site, kom dikwijls nog eens kijken.
Proficiat bieke83 :wink:
de rijprof

Proficiat, Gast77 :wink:
Plaats reactie