**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
bert.covens

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door bert.covens »

ipv die doorlopende markering te overschrijden, denk ik dat je beter die bewuste richting had aangehouden. Maw: "oeps, sorry, 'k heb me laten verrassen hier". Dan bega je géén verkeersovertreding. Zelfs de beste chauffeur kan zich nog vergissen. Op zich hoeft dat geen ramp te zijn, je begaat daardoor immers nog géén verkeersovertreding. Je op 't allerlaatste moment nog bedenken, en toch nog over die doorlopende markering rijden, is dat helaas wel.

Samengevat: per ongeluk eens de verkeerde kant op rijden, is niet noodzakelijk een ramp. Zo lang je daarbij maar geen overtreding begaat. (Maak er natuurlijk ook weer geen sport van)
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof

Bericht door de rijprof »

Ben wel met 1 opmerking niet akkoord en dat was over het parkeren..
Voorbehoud. Opstelling van het voertuig.. Ik stond dus echt perfect!! Men papa zei het ook..
Misschien omdat ik voor een oprit stond? Maar daar heb ik toch toestemming van gekregen van de examinator!
Vóór een oprit mag omdat je dit kan aanzien als stilstaan (in- en uitstappen). Dus dat is zeker niet de reden.

Maar er kan meer verkeerd lopen.
Meer dan 30 cm van de boordsteen?
Over de boordsteen gereden?
Niet in een redelijke tijdsduur?
Niet in een vloeiende s-beweging?
Teveel bewegingen?
Niet efficiënt sturen?
Minder dan 1 meter van de auto waarachter je parkeerde?

En ook heel belangrijk:
Afremmen rekening houdend met de vertragingsmogelijkheden van je achterliggers?
Richtingaanwijzers?
Voorrang verlenen indien mogelijk?
Tijdens het parkeren ook blijven rondkijken naar mogelijke andere weggebruikers.
Veilig in- en uitstappen?
Veilig opnieuw in het verkeer komen?

zie http://www.derijprof.be" target="_blank > parkeren
of klik ook eens >>> hier
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Gast schreef: Er is zo'n raar 'punt' in Alken en wou me verkeerd voorsorteren maar zag het net optijd en heb daardoor een witte volle lijn overschreden.
Dan was het al te laat ipv "net op tijd".
Ga geen overtredingen maken om foutjes te "verbeteren" :!:

Dit is een zware, derdegraadsovertreding die je de eerste 2 jaar nadat je je rijbewijs B haalde je rijbewijs zal kosten indien een bevoegd persoon de overtreding :!:
Bijgevolg buist men je er ook voor ...
Heel spijtig want de rest van het examen is goed verlopen.
Dan zal de volgende keer ook wel goed verlopen ;)

Blijven oefenen ondertussen.
domi

Bericht door domi »

waar: examencentrum Haasrode
begeleiding: mama
examinator zat rechts achter
keren: in straat kies je zelf waar maar je moest niet te ver rijden zei hij
parkeren: gewoon achter een wagen, geen andere wagen er achter
voorafgaande controles: tonen waar je peil motorolie meet, alle lichten, ontwaseming, ruitenwissers, claxon
route:route vanuit examencentrum Haasrode: Hertogstraat, rechts naar Kerspelstraat, 2de links, 1ste rechts (zocht hier een auto om achter te parkeren denk ik maar vond er geen) links Leeuwerikenstraat naar beneden, rechts Hertogstraat tot Naamsesteenweg, rechts over spoorweg tot Naamsepoort, rechts de ring op, aan Parkpoort volledig omkeren zodat je in tegenovergestelde richting op ring komt, eerste rechts (weldadigheidsstr)1ste links hier parkeren, rechts , rechts,Parkstraat, Parkpoort links, Tiensepoort rechts naar Tiensestw, dan ergens naar echts, ik denk de Philipslaan, links naar brug toe en daar keren, terug eerste rechts(rechtdoor mag je niet en hij zegt niets dus opletten!) zo terug op Tiensestw, lichten rechts richting E40(Meerdaalboslaan) aan industrieterrein links, dan rechts, volgen tot je op een moment terug rechts gaat om op Geldenaaksebaan te komen, aan lichten links, tot rotonde, helemaal rond en dan naar examencentrum;
Het was geen gemakkelijke examinator,een oudere man, hij beweerde halverwege dat ze niet vlot genoeg reed maar voor mij was het vlot genoeg! Je niet laten opjagen dus. Geen fouten gemaakt . Resultaat: geslaagd!
succes
Inazuma

Bericht door Inazuma »

domi schreef:Geen fouten gemaakt . Resultaat: geslaagd!
Proficiat :!:
de rijprof

Proficiat!
domi schreef:hij beweerde halverwege dat ze niet vlot genoeg reed maar voor mij was het vlot genoeg!
Veel mensen begrijpen dat 'vlot' rijden verkeerd en denken meestal dat het sneller moet.
Vlot rijden heeft minder met snelheid te maken maar eerder met
snel kijken, inschatten en juist beslissen.
spacemonkey

Bericht door spacemonkey »

In welk examencentrum ben je geweest?
Sint-Denijs-Westrem
Zat de examinator naast of achter jou?
achter begeleider
Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Keren was in een rustige straat, vrij breed en stonden geen auto's. Ik mocht zelf kiezen waar ergens in de straat.
Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Ik moest parkeren achter een andere auto in een S beweging, wel in een vrij drukke straat(centrum van Sint-Denijs-Westrem). Ik heb alleen wel heel vlug geparkeerd, want er zaten mensen in die andere auto en volgens mij wouden die net vertrekken, dus dat jaagde me wat op. Maar ik stond goed, dus het was eigenlijk geen probleem.
Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Remvloeistof tonen, tonen hoe je weet dat je goed zit en alle lichten eens laten gaan
Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ?
Met begeleider maar ik heb wel 20uur rijschool gevolgd(rijbewijs 18m)
Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Mijn grootvader

Geslaagd!
Wel een paar foutjes gemaakt:Te verbeteren voor remtechniek(wist ik ook zelf, en is al heel wat verbeterd sinds ik met de rijschool ben beginnen rijden), en voorbehoud voor Bochten - techniek(komt eigenlijk ook door die slechte remtechniek) en voor richtingsverandering - rechts de rijbaan oprijden(omdat ik mijn bocht eens te ver had genomen)
Ik dacht eigenlijk dat ik nog meer fouten had gemaakt. :lol:
Gast

Bericht door Gast »

Zonet examen afgelegd in centrum Sint Denijs Westrem
Ik was niet geslaagd, ik moet er bijvertellen dat de examinator zéér vriendelijk was en dat zijn commentaar volledig terecht was.
Ik moest keren in een vrij rustige straat, niet zo breed maar ruim voldoende om te keren.
Parkeren was op een iets drukkere straat maar opnieuw meer dan plaats genoeg.
In het examencentrum zelf moest ik de remvloeistof aanduiden, alle lichten en de claxon demonstreren. De achterruit verwarming en aangeven hoe ik correct in de wagen zit.
Examen was met begeleider (vader) wel 20u rijschool gedaan.

Mijn fouten:
5 5.3 Uitwijken als vereist
Ik miste een voorsorteerpijl
6 6.3 Geen voorrang verlenen - bord b 17
Een voorrang van rechts niet verleend, ik zag de auto, vrij ver nog in de straat, dus ik dacht dat ik nog mocht doorrijden, ik had echter moeten stoppen.
8 8.5 afstand tussen voertuigen
Er stond een bestelwagen fout geparkeerd op de baan, ik moest er voorbijrijden via de verhoogde berm voor tram en bus, ik had meer moeten uitwijken maw ik reed te dicht bij de bestelwagen

Commentaar extra:
ik rij vlot en voorzichtig (die voorrang van rechts was eenmalig, heel dom van me) maar die drie onvoldoendes wogen teveel door om me te laten slagen. Nog oefenen op die punten en dan zou het de volgende keer zeker moeten lukken.
Gast

Bericht door Gast »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Asse-Mollem

- Zat de examinator naast of achter jou?
Schuin achter me

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Zei gewoon in deze straat mag je keren. Was straat die bergop is, dus goede oefening.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
In een S vorm parkeren achter de blauwe auto die toen iets verder in de straat stond.
Op het moment van het parkeren kwamen er langs beide kanten auto aan, dus rechtste pinker opgezet en even langs de kant stilgestaan en de anderen voorrang gegeven. Van eerste keer was het goed, mocht boodschappen doen en terug instappen (mocht auto gewoon dichtdoen, niet vergrendelen)

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Aanduiden koelvloeistof, stand - en dimlichten, links en rechterpinker, de remlichten en de claxon.

- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ?
Rijschool 20u les genomen en voor de rest alleen en met papa gereden.

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Papa.

Ben geslaagd,ik zou graag deze site dan ook bedanken!
Had 1 opmerkelijk:
- 9. Gedrag ten overstaan van: voorbehoud
9.2 Kinderen en bejaarden en blinden

Ben blij erdoor te zijn!
AVB

Bericht door AVB »

EXAMENCENTRUM DEURNE

Begin vorige maand mijn examen gedaan in Deurne na 24 uur rijschool gevolgd te hebben en met de rijschool examen gedaan te hebben. Ik was een twijfelgeval zei de examinator en hij heeft beslist mij te buizen. Wel even zeggen dat ik gebuisd was omdat ik te traag was ingevoegd (68 km per uur) op de autostrade... ja dag man, het was 8u45 en dus volle ochtendspits en een korte afrit waardoor ik geen snelheid kon maken, moet ik mij mischien te pletter rijden tegen een camion die zelf maar 80 reed??? Ik had goed in mijn spiegels gekeken en er was niemand achter mij. Ik voelde mij het veiligste bij die beslissing. Vandaag was mijn vriend zijn examen gaan doen, ook in Deurne en met dezelfde rijschool. Hij heeft ergens een voorrang genegeerd en is er wel door... en die madam van de rijschool verschoot dat ze mij op de autostrade hadden laten rijden, dat gebeurd daar praktisch maar in 3 tot 5 % van de gevallen en bijna nooit in de spits... ik vind het dan wel onrechtvaardig dat er niet echt een vast parcours is of een aantal vaste parcours voor verschillende kandidaten. Mijn manoeuvres waren perfect, gestopt voor voetgangers, voorrang verleend, 1000 keer in mijn spiegels gekeken, pffff; hopelijk volgende keer meer geluk. De examinator was een onvriendelijk man, geen goeiedag, geen hand, snauwende bevelen en mij in straat willen laten rijden waarvan ik het bord niet kon zien door overhangende planten (dat heeft hij achteraf wel toegegeven dat ik dat niet kon zien)... Van de rijschool ben ik ook niet zo content, op 10 lessen heb ik 5 verschillende leerkrachten gehad en op het examen zat er iemand naast mij die ik nog nooit gezien had!
de rijprof

AVB, volgende keer, met een andere examinator, meer geluk.
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Dat hangt een beetje van rijschool tot rijschool af. Die waar ik mijn stage nu doe, zorgt ervoor dat een kandidaat door zoveel mogelijk dezelfde instructeur opgeleid wordt. Die kent dan beter de vorderingen van de kandidaat. Blijft dus niet onnodig stilstaan bij vaardigheden die al goed onder de knie zijn, maar besteedt waar nodig dan weer iets meer aandacht aan zaken die minder goed vlotten.

Daartegenover ken ik ook een rijschool (namen noemen doe ik liever niet), die er dan weer voor opteert om een kandidaat door verschillende instructeurs op te leiden. De reden die men daar dan aanhaalt is, dat een kandidaat het ene beter geleerd krijgt van instructeur X en een andere vaardigheid beter geleerd krijgt door instructeur Y.

Nu, dat je op je examen een compleet wildvreemde instructeur toegewezen krijgt, zou geen probleem mogen zijn. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je er dan klaar voor bent. Dan is het immers aan JOU.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
mama

Bericht door mama »

examenverloop Haasrode, vorige week dinsdag.

We hadden denk ik de strenge grijze examinator, maar totaal geen klachten, hij was erg correct (ok, niet superlief of grappig, maar dat hoeft ook niet) en stelde mijn dochter op haar gemak. Koelvloeistof aanwijzen, en dan alle zetels, spiegels instellen, alle lampen en knopjes (hier ging ze ff de mist in :lol: : ze wist niet hoe je kon zien dat het achtermistlicht brandde (uitstappen en gaan kijken? :lol: ) nee dus, lampje op dashboard. Maar ok, dat was dus niet voldoende om haar te buizen :D

De rit zelf:
vertrekken Hertogstraat langs kazerne, waar de zone 30 begint naar R (al die kleine straten met voorrang geven), daar ook ergens parkeren (ging perfect, auto veilig afsluiten (gelukkig dacht ze eraan het raampje dat de examinator had open gezet te sluiten!)) dan verder, langs Heilig Hart (zones 30) zo naar de Naamsesteenweg. Daar R naar centrum, de spoorweg over enz.
Aan de ring naar R (Leuven dus aan de linkerkant) tot aan de Parkpoort, daar naar L (nog voor de verkeerslichten) de ring op in de andere richting. Daar onmiddellijk de eerste straat R in (nr centrum), via rondpunt, zones 30, kleine straten waar ik de naam niet van ken terug naar de ring via een straat tussen Parkstraat en Naamsestraat (Leuven centrum ligt dus aan de rechterkant).
De ring volgen, over de brug, de hele ring volgen , ook dat stuk waar je 90 mag (waarlangs afritten nr GHB, Brusselsestr en Mechelen), zo verder de ring langsheen de Stella, dan ring blijven volgen en die tunnel onder station nemen (lichten aansteken!) en dan weer ergens de stad in vanop de ring. Voorrangen, zones 30... kortom Leuven centrum dus.
Terug naar de ring vanop de Naamsestraat naar Links (dus dan Leuven centrum aan de linkerkant), aan de Tiensepoort voorsorteren naar rechts (fietsers!), Tiensesteenweg op, tot aan Haasrode verkeerslichten (daar naar R, (die baan waar je 90 mag) dan industriezone naar Links in (waar de brabanthal ligt) daar ergens keren in een straat (ik ken het daar niet) en dan terug via de grote baan naar het examencentrum.

Geslaagd 8) van de eerste keer, met vrije begeleiding. (en met de hulp van praktijkboek, rijprof en deze website.) Ze heeft ook geen enkele opmerking of voorbehoud gekregen, en mijns in ziens was het ook een quasi perfecte rit.

Onderweg was het beginnen regenen, dus mijn dochter zet ruitenwisser op, alleen toen het stopte met regenen is ze dat compleet vergeten, ze was zo geconcentreerd dat ze die hele ruitenwisser (op een trage intervalstand weliswaar) uit het oog was verloren. Ik zat daar dus dat laatste kwartier van de rit te knarsetanden en schrik te hebben dat ze er daardoor niet zou door zijn, maar gelukkig niet dus.

Echt, als je kan rijden, dan is dat examen niet iets om schrik voor te hebben. Dan doet het er niet toe welke examinator je hebt of wat dan ook.

Veel succes nog iedereen!
de rijprof

Proficiat, zowel aan de leerling als aan de begeleider.
mama

Bericht door mama »

dezelfde mama als hierboven, nu met dochter nummer 2 :wink:

Haasrode, vrije begeleiding (ik), vrouwelijke examinator, maar was weer heel correct. Ik zat naast haar, examinator achter mij.

Bandenspanning uitleg, alle lichten en knopjes (ging deze keer perfect :lol: )

De rit:
Hertogstraat langs de kazerne, aan begin zone 30 naar R, en dan weer wat straatjes in die buurt, voorrangen geven, zones 30,... In een doodlopende straat daar ergens keren en onmiddellijk daarna achter een auto parkeren (ze heeft wel haar 2de kans nodig gehad, want zat ei zo na op de stoep, maar de 2de keer was het quasi perfect).
Dan verder rondrijden in die (mij onbekende) buurt, tot we uitkwamen op de Geldenaakse baan (? ja?) (die is afgesloten vanuit centrum Leuven wegens werken). Die baan oprijden naar Rechts (onmiddellijk al zone 30) en dan uitkomen op die grote baan waar je 90 mag en moet naar R afdraaien zonder het licht, dus goed kijken, (langs de Brabanthal en Volvogarage enz), tot aan rondpunt (waar E40 oprit is) aan rondpunt rechtdoor, richting Waver (zone 50 daar), en tot aan de lichten (nog ff 90 en daarna 70), aan de lichten naar Links (richting Blanden), daar wat rondgereden door mij onbekende straten (zones 30, verhoogde inrichtingen, verboden richtingen die je zelf moet zien) om tenslotte weer uit te komen aan diezelfde lichten. Daar richting Leuven (Naamsesteenweg). Nog een heel stuk voor de spoorweg in Heverlee ergens naar Links, (weer buurt die we niet kenden), veel zones 30, smalle straatjes met aan 2 kanten geparkeerde auto's, voorrang van rechts overal, ook ergens een verplichte richting volgen wat niet gezegd werd (blauw bord met pijl, je weet wel), dan terug uitkomen op de Naamsesteenweg, en die moest ze naar Links indraaien (richting centrum, vanuit een straatje zonder lichten, dus ze heeft daar lang gestaan omdat er voortdurend auto's kwamen hetzij van L hetzij van R). Dan tot aan de verkeerslichten nog voor de spoorweg en daar naar Rechts (richting Heilig Hart, Hertogstraat?): zones 30 weeral, veel pinken voor geparkeerde auto's, voorrang van R, ... en dan zo terug naar het examencentrum.

Ik vond het persoonlijk een moeilijke route, misschien ook omdat we de buurt niet kenden, maar toch: veel echt lastige en drukke kruispunten, veel smalle straatjes en moeilijke bochten.

Ook nog ergens achter een fietser aangereden, supertraag, omdat er een doorlopende lijn was in het midden van de weg (wel met hier en daar een korte zone met paar stippellijntjes) waar ze niet over mocht. Ik zat toen wel in de stress, vreesde dat ze hem toch zou inhalen, ook al omdat er nergens verkeer te bekennen was, maar heeft ze gelukkig niet gedaan!

Resultaat: geslaagd!!!
Ze heeft wel één opmerking gekregen: volgens examinator had ze ergens in het begin een fietser niet gezien (dochter en ik hebben geen idee waar dan wel :? , misschien een die nog veraf was? ) maar dat was alles, examinator zei ook nog dat ze daarna wél perfect op alle fietsers en voetgangers heeft gelet.

Opgelucht dat ik nu even af ben van die verplichte doelloze ritjes in centrum leuven :D Maar geen van beide kinderen heeft echt veel in Centrum Leuven moeten rijden op het examen.

2 kinderen geslaagd, hierna nog 3 te gaan. Zucht. maar dat is pas voor volgend jaar.
Plaats reactie