Paar vragen over rijexamen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast10

Paar vragen over rijexamen

Bericht door Gast10 »

Ik ben het alweer ben voor het 3de keer niet geslaagd.En ik weet niet of he terecht was of niet maar wouw nog een paar vragen stellen.
Nu ik heb kort na elkaar mijn praktijkexamens gedaan en de examinators zijden dat het wat te vroeg was en nu als ik goed rij kunnen zij mij toch niet doorlaten omdat ik onder hun ogen vroeg mij rijexamen doe?
Maar ik heb het rijbewijs dringend nodig en moet het echt halen heb mijn 6 uur les gevolgd en gedaan.
Maar ja vandaag alweer niet geslaagd.

Mijn examen resultaat:

4. Kruisen en Inhalen : onvoldoende
4.2.6 Snelheid
4.2.7 Hinderen
5. Richtingsverandering : voorbehoud
5.3 Uitwijken als vereist
8. Snelheid : onvoldoende
8.1 Niet aangepaste snelheid
8.2 Te lage snelheid
8.6 Plots remmen
8.8 Hindernis
9. Gedrag ten overstaan van : voorbehoud
9.1 Zwakke weggebruikers
10. Defensief rijden : onvoldoende
10.4 Inhalen
10.5 Richtingsverandering
10.6 Voorrang




Zou heel graag uitleg willen over deze fouten die ik gedaan heb.En ik heb ook een paar vragen waarop ik heel graag een antwoord op wouw.

1)Nu als ik een kruispunt nader in een bebouwdekom in een smalle straat vinden ze dat ik het traag doe maar hoeveel moet onze snelheid dan zijn bij het naderen ervan?
En ik snap die snelheid verwachtingen niet echt goed van de examinatoren dus kan het ook uitgelegd worden?
2)Nu als wij aan het rijden zijn en er is een wegversmalling die aangeduid is door de strepen die de rijbaan aangeven moeten wij dan nog altijd pinken (links en dan rechts pinken)?
3)Nu als ik aan het rijden ben en er zijn de rijstroken die bestemd zijn om naar links af te slaan moet ik dan in die rijstroken remmen of mag het ervoor?


Dank jullie om te lezen en te antwoorden.
sven.s
Berichten: 130
Lid geworden op: 03 sep 2009, 18:47

Re: Paar vragen over rijexamen

Bericht door sven.s »

vraag 3 is nog al raar ?

je moet gewoon remmen (veilig) zo veel nodig is, niemand verplicht je toch waar je begint te remmen?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Paar vragen over rijexamen

Bericht door Benny Stinkens »

een kandidaat wordt uitgesteld wanneer:
1. één rubriek met “Slecht” werd beoordeeld.
2. twee rubrieken met “Onvoldoende” werden beoordeeld.
3. één rubriek met “Onvoldoende” en twee met “Voorbehoud” werden beoordeeld.
4. vier rubrieken met “Voorbehoud” werden beoordeeld.
Jij hebt 3 x onvoldoende en 2 x voorbehoud en je weet niet of dit terecht is :?:
Je hebt gelijk dat ze je niet mogen buizen omdat je volgens hun te vroeg terug komt, maar als ze je dit zo zeggen bedoelen ze eigenlijk dat ze maar al te duidelijk zien dat je er niet klaar voor bent.

Ze willen je dus eigenlijk de raad geven dat je best nog (heel)wat oefent :idea:
1)Nu als ik een kruispunt nader in een bebouwdekom in een smalle straat vinden ze dat ik het traag doe maar hoeveel moet onze snelheid dan zijn bij het naderen ervan?
En ik snap die snelheid verwachtingen niet echt goed van de examinatoren dus kan het ook uitgelegd worden?
Een getal kan en mag je daar niet op plakken, de bedoeling is dat je zodanig traag rijd zodat je ten alle tijden kunt stoppen als er dwarsverkeer nadert waaraan je voorrang moet geven.
Het mag echter niet zodanig traag worden dat je je achterliggers gaat ophouden als dit niet nodig is.
Oefenen is hier de boodschap.
2)Nu als wij aan het rijden zijn en er is een wegversmalling die aangeduid is door de strepen die de rijbaan aangeven moeten wij dan nog altijd pinken (links en dan rechts pinken)?
Dat hoef dan niet vermits je gewoon de rijbaan volgt, anderzijds heb ik liever dat ik 1 keer teveel pink i.p.v. 1 keer te weinig
3)Nu als ik aan het rijden ben en er zijn de rijstroken die bestemd zijn om naar links af te slaan moet ik dan in die rijstroken remmen of mag het ervoor?
Het mag/moet er zelfs voor (gewoon gas voor de rijstrook is soms al voldoende)

Je zelf onder druk zetten met "ik heb mijn rijbewijs dringend nodig" is niet goed.
Een doordenkertje: het kost evenveel tijd om snel 7 keer op examen te gaan dan langzaam 4 keer :arrow:
Ik wens je veel succes.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Paar vragen over rijexamen

Bericht door Inazuma »

Gast10 schreef:Ik ben het alweer ben voor het 3de keer niet geslaagd.En ik weet niet of he terecht was of niet maar wouw nog een paar vragen stellen.
Kijk, voor een examinator maakt het niet uit of je buist of niet.
Werk in overvloed als je naar de wachttijden kijkt.

Of het terecht is vraag je :?:
Als je zoveel onvoldoendes krijgt, is het teken dat je rij-opleiding mis is gelopen.
Rondrijden met een onvoldoende kritische of onvoldoende kundige begeleider is dan zeer zeker een mogelijkheid.
Of in een periode van alleen rijden, een foute "eigen" rijstijl ontwikkeld die er nadien slecht uit gaat ...

Uit de vragen die je stelt, leid ik af dat je ook de theorie ofwel niet goed meer kent, ofwel niet weet om te zetten in de praktijk. Het is geen verwijt, gewoon een vaststelling.
Je stelt vragen die je eigenlijk niet meer zou mogen stellen als je naar je examen gaat, jij stelt ze na 2 examens nog ...
Nu ik heb kort na elkaar mijn praktijkexamens gedaan
En dat is niet goed gekomen.

Ga naar het examen wanneer je daar klaar voor bent, niet de eerstvolgende vrije datum die ze je kunnen geven ...
en de examinators zijden dat het wat te vroeg was
Daarmee zegt men op een vriendelijke manier dat je rijkunsten nog niet al te best zijn...
en nu als ik goed rij kunnen zij mij toch niet doorlaten omdat ik onder hun ogen vroeg mij rijexamen doe?
Als je goed had gereden, was je er gewoon door geweest ...en waren ze van je af. ;)
Maar ik heb het rijbewijs dringend nodig en moet het echt halen heb mijn 6 uur les gevolgd en gedaan.
Het moet, het moet, het moet ...
En dat legt (zware) druk op je, waardoor je ineens al minder goed gaat rijden, te snel (voor je er klaar voor bent) examen gaat afleggen), en in de neerwaartse spiraal terechtkomt, want elke keer zal het nog harder moeten ...

Steek moeten in de kast, en neem je tijd.
1)Nu als ik een kruispunt nader in een bebouwdekom in een smalle straat vinden ze dat ik het traag doe maar hoeveel moet onze snelheid dan zijn bij het naderen ervan?
Daar is geen vast stramien of vaste snelheid voor.
Je vertraagt zodanig dat je indien nodig op een normale wijze kan stoppen om voorrang te verlenen.
Van het moment dat je het overzicht hebt op een kruispunt en
1) ziet dat je door kan rijden, stop je met vertragen en rij je verder.
of
2) ziet dat je voorrang zal moeten verlenen, stop je - of vertraag je nog verder om achter de bestuurder met voorrang te komen.

Sommige straten is dat misschien amper 5 of 10 km/u, sommige is dat dan weer tegen de 50 aan omdat je er ongehinderd zicht op hebt ...
Hoe onoverzichtelijker een kruispunt is, hoe trager je het zal oprijden.
En ik snap die snelheid verwachtingen niet echt goed van de examinatoren dus kan het ook uitgelegd worden?
Een examinator wil aangepaste snelheden zien, binnen de max. toegelaten snelheden.
Het moet vooruitgaan als het veilig kan, en het moet trager gaan als dat nodig of verplicht is ...
2)Nu als wij aan het rijden zijn en er is een wegversmalling die aangeduid is door de strepen die de rijbaan aangeven moeten wij dan nog altijd pinken (links en dan rechts pinken)?
Als de rijstroken mee opschuiven, pink je niet.
Maar dat is dan eerder een asverschuiving dan een wegversmalling.

In andere gevallen, pink je wel.
3)Nu als ik aan het rijden ben en er zijn de rijstroken die bestemd zijn om naar links af te slaan moet ik dan in die rijstroken remmen of mag het ervoor?
Hangt er van af hoe snel je mag rijden en hoe lang die afslagstroken zijn.
Als ze lang genoeg zijn, rem je af op de afslagstrook.
Hoe minder plaats er daar is, hoe eerder je zal moeten afremmen.

Je moet ook een beetje proberen te kijken wat je achterliggers kunnen doen.
Als die mee voor rood gaan staan, kan je rustiger en van verder vertragen, maar als ze groen hebben, is het nogal sneu dat je door veel vooraf al te beginnen vertragen, hen mee voor rood zet.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Paar vragen over rijexamen

Bericht door de rijprof »

Je hebt een hele lange waslijst aan opmerkingen.
Dat duidt op het feit dat je nog niet zo goed kunt rijden.
Daarom zegt de examinator dat je te vroeg gekomen bent en je had beter nog een paar maand langer geoefend tot je een goed niveau haalt.
Of je nu dringend je rijbewijs nodig hebt of niet speelt voor een examinator geen rol.
Jij moet bewijzen dat je voldoende goed kunt rijden.
Probeer nog veel te oefenen en indien mogelijk zoek ook eens andere begeleiders, want blijkbaar heeft jouw begeleider jouw vragen niet goed uitgelegd :cry:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast10

Re: Paar vragen over rijexamen

Bericht door Gast10 »

Ja ik weet het zelf dat ik te vroeg ga en vindt het ook niet goed om het te doen maar de rijbewijs heb ik echt nodig :(.
Mijn begeleider is niet de beste en ja zit gewoon naast mij om ongevallen te voorkomen en verteld niet echt veel (mijn vader is het).
En ja toen ik de eerste twee keren niet slaagde moest ik lessen nemen die 6 uur rijlessen gingen heel goed en heb er veel van geleerd.
En bij de instructeur ging het allemaal ook mis in de eerste keren maar na een tijdje was ik op mijn gemak bij hem en ging alles goed.
Hij legde veel uit en op een goede manier daardoor heb ik ook veel afgeleerd bv. mijn remtechniek en bochtechniek.
En hij zij dat ik zo waarschijnlijk mijn rijbewijs kon krijgen was niet echt slecht maar ook niet de beste.
Nu bij de examen gaat het altijd verkeerd :( ik heb echt heel veel zenuw en doe dingen die ik normaal nooit doe.
Maar vandaag vond ik de examinator wel echt heeeel streng maar ik was wel terecht gebuisd niet dat ik vindt dat ik heel goed heb gereden :/.

En nog een vraagske als het mag.
Nu ik heb al die kijken helemaal geleerd en heb het toegepast maar de examinator zij dat ik het te laat deed.
Nu moet ik die kijktechnieken een beetje eerder doen bv. bij het ontwijken van een parkeerde auto moet ik het doen als ik naar links aan het rijden ben of er net voor?
En toen ik vandaag aan het rijden was kwamen we aan een kruispunt met voorrang van rechts.
Ik stopte net op tijd maar ik was op de rijstrook van de richting die naar de straat in moest is dat nu fout ?
(De weg was 2 richtingen en tussen de rijstroken stond een berm)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Paar vragen over rijexamen

Bericht door Inazuma »

Gast10 schreef:Ja ik weet het zelf dat ik te vroeg ga en vindt het ook niet goed om het te doen maar de rijbewijs heb ik echt nodig :(.
Stop met jezelf die druk op te leggen ...
Mijn begeleider is niet de beste en ja zit gewoon naast mij om ongevallen te voorkomen en verteld niet echt veel
Een begeleider is er om je te leren rijden, om je de technieken aan te leren, en om je op je fouten te wijzen en hoe je ze moet verbeteren.
Niet om als tegengewicht te zorgen dat je auto mooi gebalanceerd is ...
En ja toen ik de eerste twee keren niet slaagde moest ik lessen nemen die 6 uur rijlessen gingen heel goed en heb er veel van geleerd.
Toen had je al 2 examens achter de rug, en een hoop "foute" rijtijd.
Tijdens de lesuren ging het goed, omdat de instructeur je waarschijnlijk continu bijstuurde.

Eens de lesuren gedaan, kan het best dat je terug vervallen bent in je oude gewoonten - de waslijst opmerkingen wijst die richting uit.
Nu bij de examen gaat het altijd verkeerd :(
Bij examens gaat het fout omdat je de goede rijtechnieken niet onder de knie hebt.
Iedereen is daar wel wat zenuwachtig ...

Nu ik heb al die kijken helemaal geleerd en heb het toegepast maar de examinator zij dat ik het te laat deed.
Nu moet ik die kijktechnieken een beetje eerder doen bv. bij het ontwijken van een parkeerde auto moet ik het doen als ik naar links aan het rijden ben of er net voor?
Uiteraard moet je VOORAF kijken of je kan uitwijken.
Als je kijkt wanneer je al opzij gaat, kan het al te laat zijn, en ooit zal het ook te laat zijn ...

Je kijkt eerst voor je eender welke rijbeweging begint :!:

En toen ik vandaag aan het rijden was kwamen we aan een kruispunt met voorrang van rechts.
Ik stopte net op tijd maar ik was op de rijstrook van de richting die naar de straat in moest is dat nu fout ?
Als je er inderdaad moest stoppen wegens het dwarsende verkeer, dan stopte je niet "net op tijd" maar te laat ...

Als je ergens aan een kruispunt moet stoppen omdat je niets ziet, of omdat het verplicht is, dan stop je uiteraard VOOR je het kruispunt op rijdt :!:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Paar vragen over rijexamen

Bericht door de rijprof »

Als je dringend je rijbewijs nodig hebt, kun je ook investeren in meer uren rijschool om je zo goed als mogelijk examenklaar te stomen.
Ofwel neem je meer tijd en doe je verder met een (liefst andere) begeleider want anders lijkt mij de kans op succes niet erg groot.
Ofwel leer je rijden met een professionele instructeur die je onmiddellijk bijstuurt en ga je op kortere tijd examenklaar geraken.
Was ik in jouw plaats zou ik rijschool combineren met veel oefenen met begeleider.
En vergeet niet dat jouw begeleider mee mag rijden in de rijschoolauto zodat hij ook eens hoort vertellen van een ervaren instructeur hoe je behoorlijk met een auto moet rijden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast10

Re: Paar vragen over rijexamen

Bericht door Gast10 »

Een laatste vraag nu bij een kruispunt moeten we zo traag rijden dat we voor een voertuig moeten stoppen die aan de einde ongeveer (zo dichtbij 5-10 meter) is of zo traag dat we de hele straat moeten kunnen zien en voor ene die wat ver is en die we wel makkelijk kunnen doorrijden ook moeten stoppen.
Gast10

Re: Paar vragen over rijexamen

Bericht door Gast10 »

Had nog een vraag nu in Hasselt zijn er sommige wegen die heel kronkelig zijn en nu als we het weg volgen die zo kronkelig gaat moeten we pinken als we zo naar rechts of links een bocht nemen (het lijkt op wegversmalling maar er is geen bord erover gewoon dat de weg wat kronkelig is).Zou heel fijn zijn als ik een antwoord op deze en de vorige vraag kon krijgen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Paar vragen over rijexamen

Bericht door de rijprof »

1. Hoe je een kruispunt benadert, hangt af van verschillende factoren.
Moet je voorrang verlenen? Is er een fietspad? Oversteekplaatsen? Krijg je zelf voorrang?
Als het een kruispunt is met voorrang aan rechts moet je in staat zijn veilig te stoppen indien dat nodig is.
Je snelheid zal vooral afhankelijk zijn van je zichtbaarheid.
Ga er vanuit dat je nog moet kunnen stoppen mocht er ineens een gek uit die straat komen gevlogen.

2. Je moet enkel pinken als je van richting verandert of een zijdelingse verplaatsing doet.
Als je gewoon de rand van de rijbaan volgt, moet je niet pinken in een kronkelige straat.
Als je telkens moet uitwijken voor bloembakken e.d. dan doe je een zijdelingse verplaatsing en moet je wél pinken.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast10

Re: Paar vragen over rijexamen

Bericht door Gast10 »

Ja bij die tweede vraag bedoel ik er staan bloembakken en ja daardoor zijn er veel bochten in die straat.
Dus moet ik pinken (maar als er nu voor die bloembakken de witte volle streep staat moet het dan nog altijd of is het dan de rijbaan volgen ?)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Paar vragen over rijexamen

Bericht door de rijprof »

Als je de rand van de weg volgt d.m.v een wegmarkering (witte lijn of verdrijvingsvlak) moet je niet pinken.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Paar vragen over rijexamen

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef:Als je de rand van de weg volgt d.m.v een wegmarkering (witte lijn of verdrijvingsvlak) moet je niet pinken.
Talloze hindernissen die de rijbaan (opzettellijk) plaatselijk versmallen, zijn afgebakend met een wegmarkering of bestaan (deels) uit een verdrijvingsvlak.

Talloze dubieuze "parkeerstroken" en parkeerzones (conform 75.2) zijn zodanig aangelegd dat ze de rijbaan versmallen en worden gebruikt als verkeersremmende hindernis - afgebakend met wegmarkeringen.

In dergelijke gevallen moet de richtingaanwijzer zonder meer gebruikt worden voor de zijdelingse verplaatsing.


De wegcode bepaalt overigens nergens wat de referentie is waartegen de zijdelingse verplaatsing bekeken dient te worden.

Artikel 13: Aankondiging van een manoeuvre
Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm. Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Paar vragen over rijexamen

Bericht door GRO »

de Rijprof schreef:Als je de rand van de weg volgt d.m.v een wegmarkering (witte lijn of verdrijvingsvlak) moet je niet pinken.
Waarop baseer je dit?

Ik sluit mij hier wel aan bij Inazuma
Plaats reactie