correcte plaats op de rijbaan?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Inazuma

Re: correcte plaats op de rijbaan?

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef:Klopt wel als je helemaal blijft rondrijden.
De wegcode is zeer duidelijk :
Een richtingsverandering naar links dient zo ruim mogelijk uitgevoerd te worden.
Dit houdt in dat men verplicht rechts op de ingeslagen rijbaan uitkomt.
Een richtingsverandering naar rechts dient zo kort mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan te gebeuren, ook weer om rechts op de ingeslagen rijbaan uit te komen.

Er zijn geen rijstroken aangebracht volgens Google Maps, geen uitzonderingen van toepassing zoals 9.4 of 9.5, en er is ook geen melding dat dit een rotonde zou zijn ...
Ik wil aan de kandidaat duidelijk maken dat de plaats op de weg niet altijd rechts is.
Altijd niet, wel in de gevallen die je hier zelf aanhaalt ...
Want als je helemaal rond dat grasperk moet rijden, is de juiste plaats links,
Waar staat er in de wegcode dat wanneer je rond een grasperk rijdt, je plots de voorwaarden voor een richtingsverandering niet meer hoeft toe te passen :?:
gezien de korte afstand om voor te sorteren met éénrichtingsverkeer,
... Of dat dit niet nodig is wanneer de afstand kort is naar uw zin :?:
de rijprof

Bericht door de rijprof »

Inazuma, volgens mij is er een misverstand.

Rijbaan met éénrichtingsverkeer.
Je rijdt continu tourtjes rond het grasperk waarbij je telkens onmiddellijk links afslaat.

Waar moet je dan volgens jou rijden?
bert.covens

Bericht door bert.covens »

1 element is nog niet besproken in deze discussie, lijkt mij.

Ik zie niet meteen een fietspad (al is het niet helemaal duidelijk). Dit houdt volgens mij in dat, zelfs bij het links voorsorteren, men rekening dient te houden met fietsers die van de andere kant kunnen komen. Als de verkeersborden zulks toelaten aan die fietser, tenminste....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
NonSequitur

Bericht door NonSequitur »

Ik heb vanmiddag, vlak voor mijn praktisch rijexamen, nog even naar de rijschool gebeld, en zij zeiden me dat ik me rechts moest houden, en zelfs niet links moest voorsorteren.
Ik blijf het een verwarrende situatie vinden - ik ben er voormiddag nog eens langs gereden en heb toen goed gelet op wat andere bestuurders doen, maar daar valt geen lijn door te trekken :).
Tijdens mijn examen ben ik niet voorbij het Sint Katarina-plein gereden, dus 't heeft geen verdere gevolgen gehad. Oef.
de rijprof

NonSequitur schreef:zij zeiden me dat ik me rechts moest houden, en zelfs niet links moest voorsorteren.
:roll: :roll: :roll:
Het is toch éénrichtingsverkeer, meen ik begrepen te hebben?
wegcode schreef:19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
...
op een rijbaan met éénrichtingsverkeer, zo dicht mogelijk bij de linkerrand ervan blijven.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef:Het is toch éénrichtingsverkeer, meen ik begrepen te hebben?
En dan :?:
Je ziet maar één deel van een richtingsverandering, het begin ...
Het gaat om richtingsveranderingen en waar je na uitvoering ervan uit moet komen op de rijbaan : rechts.

Wil je de volgende bocht weer links, verplaats je je voertuig zijdelings naar links na controle spiegels en na kenbaar maken richtingsverandering dmv de richtingaanwijzers.

Dat de rijschool zelfs zegt niet links voor te sorteren valt ook ergens te begrijpen.
Volgt men hier één en dezelfde openbare weg ttz. het Sint-Katarinaplein verder door rond het middenplein te rijden - dan zou men steeds rechts moeten rijden op die weg - of voert men aan elke hoek een richtingsverandering uit :?:

Daarmee komt men dan weer in het straatje is het een richtingsverandering of niet ...
(cfr. afbuigende voorrangswegen, voorrangstrajecten die afbuigen van de éne weg naar een andere, ... )
de rijprof

Het is daar geen voorrangstracé.
Over die vrij korte afstand lijkt het mij meer dan gerechtvaardigd om tijdig links voor te sorteren en na het links afslaan links te blijven omdat je onmiddellijk opnieuw links moet voorsorteren. Meer zelfs, je MOET links voorsorteren.
Wanneer je daarna rechts wil afslaan, moet je uiteraard de beweging naar links zo ruim mogelijk nemen en je naar rechts begeven.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef:Over die vrij korte afstand lijkt het mij meer dan gerechtvaardigd om tijdig links voor te sorteren en na het links afslaan links te blijven omdat je onmiddellijk opnieuw links moet voorsorteren.
Wat individuele weggebruikers gerechtvaardigd vinden, doet hier helemaal niet ter zake.
De verkeerswetgeving stelt nergens dat we rustig van de wegcode mogen afwijken als we dat gerechtvaardigd vinden ...

De wegcode schrijft voor wat er bij een richtingsverandering dient te gebeuren.
Hoe die begint, en waar ze op de rijbaan eindigt.
Het is daar geen voorrangstracé.
Neen, het is een weg die telkens afbuigt, en dat levert dezelfde problematiek op : verandert men van richting of niet terwijl men op dezelfde weg (of voorrangstraject) blijft.
de rijprof

Inazuma,
Als je een richtingsverandering gaat doen, moet je dat tijdig aankondigen en ook tijdig voorsorteren.
Ga jij dan lekker over de weg zwalpen van links naar rechts en van rechts naar links?
Of je blijft steeds rechts rijden als je naar links moet terwijl vóór jouw neus een pipo rechts afdraait? ...

Als het geen voorrangstraject is, dan doe je telkens een richtinsverandering naar links.
En volgens mij is het geen voorrangstraject. Het kan daar evengoed voorrang aan rechts zijn. Ik zie daar geen stopstreep of haaietanden liggen (maar ja, dat hoeft ook niet altijd).

Wat betreft de doorstroming van het verkeer is het ook logischer dat je links blijft rijden als je telkens links gaat afslaan. Andere bestuurders kunnen dan vlot rechtdoor of rechts afslaan. En dat is o.a. ook de bedoeling van het links voorsorteren.

wooter rijdt er soms eens langs en schreef:
wooter schreef:Uiterst rechts rijden is bijna onmogelijk. Al was het maar omdat je op elke hoek weer links hoort te rijden omdat je links gaat draaien/afslaan.
NonSequitur

Bericht door NonSequitur »

Ik ben eerlijk gezegd opgelucht dat het zelfs voor jullie geen gesneden koek is. Het zou niet in mijn voordeel pleiten mocht ik enkele dagen voor mijn praktijkexamen nog getwijfeld hebben over iets dat vrij elementair is.
Ik blijf de discussie vol spanning volgen - ik heb mijn praktijkexamen ondertussen wel met vrucht afgelegd, maar dat betekent niet dat ik nooit meer op het Sint-Katarinaplein zal terechtkomen - al moet ik zeggen dat ik erg blij was dat ik me vandaag, voor de eerste keer in weken, niet meer verplicht voelde om met de auto naar Hasselt te rijden, maar gewoon mijn fiets kon gebruiken :).
wooter

Bericht door wooter »

... En in de praktijk hou je gewoon het midden van de baan aan, behalve op de plekken waar je kan kiezen om naar links het plein te blijven volgen of naar rechts het plein te verlaten.

Er zijn ook genoeg geparkeerde voertuigen links en rechts, zodat het niet zo eenvoudig is om uiterst links of rechts te rijden. En als je uiterst rechts rijdt, mag je er donder op zeggen dat je achterligger je wel langs links zal voorbij rijden.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

NonSequitur schreef:Ik ben eerlijk gezegd opgelucht dat het zelfs voor jullie geen gesneden koek is.
Het is wel gesneden koek.

Na een richtingsverandering rij je rechts - tenzij de uitzonderingen uit Art. 9.4 of 9.5 je toelaten om niet rechts te moeten rijden.
Die uitzonderingen zijn hier niet van toepassing.
de rijprof

Dat is jouw visie, Inazuma.
Mijn visie, over wat de wegcode voorschrijft, heb ik ruimschoots geargumenteerd.
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Het gaat niet om deze of gene visie, in 't verkeer. Je kijkt na wat de wegcode voorschrijft, en dat pas je toe. En die wegcode schrijft dus voor dat je rechts op de rijbaan hoort te rijden. De wegcode voorziet weliswaar een aantal uitzonderingen op die regel. Oa artikel 9.4, maar aangezien er geen rijstroken zijn, is deze uitzondering NOOIT van toepassing. En voor de uitzondering op basis van artikel 9.5, moet het al druk zijn.

De wegcode schrijft inderdaad voor dat je je naar links dient te begeven voor de richtingsverandering naar links. Maar hetzelfde artikel schrijft ook voor dat je een bocht naar links zo ruim mogelijk dient te nemen, en je dus weer rechts op de rijbaan hoort uit te komen. En dat je je desgevallend 4 keer weer naar links moet begeven om opnieuw linksaf te slaan, so be it.

Veel ruimte voor verschillende interpretaties zie ik dus absoluut niet. Tenzij je mij kan overtuigen dat de wegcode hiervoor uitzonderingen voorziet (en zo ja: op basis van welk artikel dan wel).
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof

Bert,
Met een beetje verbeeldingskracht zie je dat je onmiddellijk opnieuw links moet voorsorteren.
Je hebt niet eens de ruimte om rechts de rijbaan op te rijden wanneer je tijdig links moet voorsorteren.
1. De wegcode zegt dat je bij het afslaan rechts de rijbaan moet oprijden.
2. Maar de wegcode zegt ook dat je je voornemen tijdig moet aankondigen en links moet voorsorteren op een rijbaan met éénrichtingsverkeer.
Voorwaarde 1 kun je niet naleven als je voorwaarde 2 wil naleven.
Of je leeft voorwaarde 1 na en dan kun je voorwaarde 2 niet naleven.
Dus gezond verstand gebruiken.
Plaats reactie