**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Bru_

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Bru_ »

bert.covens schreef:Een C1-bord is een verboden richting voor iedere bestuurder.

Je begaat een derdegraadsovertreding wanneer je dit bord toch voorbijrijdt. Of je dat nu met opzet doet of niet, speelt daarbij geen rol. Wanneer je beginnend bestuurder bent (dwz sedert minder dan 2 jaar je definitieve rijbewijs hebben), dan kost je dat naast een fikse boete, meteen je rijbewijs. Best mee uitkijken, dus.

Een valstrik zou ik dat nu niet meteen noemen. En ik vermoed ook dat de examinator in dit geval geen andere keuze had dan je weer achteruit te laten rijden, en je te laten mislukken daarvoor.
Over de ernst van de overtreding ben ik het met je eens natuurlijk.

Weet jij echter waarom er een STOP-bord boven het C1-bord was geplaatst ? Normaal komt een C1 bord alleen voor (met eventueel een onderbord voor beperkingen op het verbod). Nu was het C1-bord zelf een soort onderbord geworden. In mijn geval (en dat van mijn begeleider) had het in ieder geval een averechts effect !
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Bedoel je nu dat die twee verkeersborden op 1 en dezelfde paal stonden? Dus, ahw nog een extra stopbord, aan de overkant van het kruispunt, dan?

Bij mijn weten worden de verkeersborden betreffende de voorrang rechts geplaatst, en mogen ze boven de rijbaan of links herhaald worden.

Hier wacht ik liever de reactie van anderen af.....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Bru_

Bericht door Bru_ »

bert.covens schreef:Bedoel je nu dat die twee verkeersborden op 1 en dezelfde paal stonden? Dus, ahw nog een extra stopbord, aan de overkant van het kruispunt, dan?

Bij mijn weten worden de verkeersborden betreffende de voorrang rechts geplaatst, en mogen ze boven de rijbaan of links herhaald worden.

Hier wacht ik liever de reactie van anderen af.....
Beide borden stonden inderdaad op dezelfde paal, net na het kruispunt : B5 bovenaan, C1 onderaan...
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Hing er misschien nog een onderbord bij de C1 dat fietsers toeliet de straat in te rijden?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Bru_ schreef:1) Wat is de functie van het B5-stopbord boven het C1-bord ?
De combinatie
Afbeelding
Afbeelding
heb ik alvast nog nergens gezien.

Waar zou die staan ?

Een B5 aan het begin van een straat ... is er dan meteen weer een kruispunt ofzo ?
de rijprof

Bericht door de rijprof »

Bru_ schreef:Weet jij echter waarom er een STOP-bord boven het C1-bord was geplaatst ?
Deze combinatie heb ik nog nooit gezien...
Misschien verdraaid (vandalisme)?
wegcode schreef:B5 = Stoppen en voorrang verlenen.
C1 = Verboden richting voor ieder bestuurder.
Je mag niet in die richting verderrijden.
Je moet stoppen (vóór het stopbord of de stopstreep als er een stopstreep is).
En je moet voorrang verlenen...maar aan wie als jij rechts afslaat en je tegenligger links,
die misschien ook een stopbord voor zich heeft?
Geldt het stopbord dat voorbij het kruispunt staat ook vóór het kruispunt?
En vanaf hoeveel meter vóór het stopbord of de stopstreep?
Zou het stopbord aan de overkant gelden vóór het kruispunt of niet?
Allemaal niet erg duidelijk als je er de wegcode bijneemt.
wegcode schreef:De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:

a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.
Misschien was het stopbord aan de overkant een herhalingsbord?
@ Bru_ Wat staat er vóór het kruispunt? Hoe is de voorrang geregeld?

Misschien moet dit onderwerp naar "wegcode geeft geen duidelijk antwoord" ?
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Ik snap er ook nog altijd geen sikkepit van, en ik ben blijkbaar zeker niet de enige....

Kan je mischien vertellen wààr je die paal bent tegengekomen. Of een foto tonen of zoiets? Dan weten we tenminste concreet waarover 't gaat. Nu blijft 't gissen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Bericht door Gast »

Examencentrum GEEL

- Zat de examinator naast of achter jou?
Achter mij en mijn begeleider
(Er was een examinator in opleiding bij)

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Ik mocht kiezen waar in de straat

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Een S beweging doen achter een auto en ik had voldoende plaats. Toch lukte het me niet echt goed maar ik heb toch verder gedaan.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Bandenspanning, alle lichten, richtingaanwijzers, achterruitverwarming, stoel en spiegels ontregelen en goed zetten.

- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ?
begeleider

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Papa

Ik had 6 uren les gevolgd bij de rijschool om wat vertrouwen op te doen

Ik ben geslaagd. Ik had een opmerking over het parkeren, dat dit deel onvoldoende was, maar de rest was heel goed.
banaan

Bericht door banaan »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Sint-Niklaas

Rechtsachter.

Zelf te kiezen in een aangeduide straat.

In een rustige straat achterwaarts parkeren naast een andere wagen, S-beweging etc.
compleet de mist ingegaan, helaas :)

dimlichten, grootlichten, richtingaanwijzers, remlicht, verwarming achterruit, ontwaseming, juiste zithouding (niet moeten doen, gewoon uitleggen), slijtage van de banden

Begeleider.

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Mijn vader.

- Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
Begeleider. Een paar maand terug, voor ik mijn examenafspraak gemaakt heb, heb ik wel twee uur les gevolgd bij de rijschool ter evaluatie.

Ondanks het parkeren ben ik toch geslaagd, van de eerste keer. De rest was allemaal goed, op een 'voorbehoud'je na omdat ik ergens niet onmiddellijk naar het rechtervak gegaan ben (kon mijns inziens niet, er reed iemand naast mij die niet goed wist of hij mij nu zou voorlaten of zou optrekken).
Met een minder vriendelijke examinator was't zeker niet gelukt. 't Is niet helemaal terecht dat ik erdoor ben vind ik, maar ik klaag niet ;)

Bij deze ook heel erg bedankt aan de mensen achter http://www.gratisrijbewijsonline.be/" target="_blank en http://www.derijprof.be/" target="_blank, ik heb heel veel gehad aan deze sites.
de rijprof

op een 'voorbehoud'je na omdat ik ergens niet onmiddellijk naar het rechtervak gegaan ben
Een voorbehoud is geen zware of gevaarlijke fout. Iedereen maakt wel eens een foutje.
Dus als je het mij vraagt en dit was de enige fout, ben je terecht geslaagd.
Proficiat :wink:
Jozef
Medewerker

Bericht door Jozef »

de rijprof schreef:
wegcode schreef:[...]
C1 = Verboden richting voor ieder bestuurder.
Je mag niet in die richting verderrijden.
Niet alleen niet verder rijden.

Ook de boer die met zijn koe op stap is, is een bestuurder, en mag derhalve niet in die richting.
de rijprof

Klopt, Jozef. Echter die kandidaat legde zijn rij-examen niet af met een koe. :D
NonSequitur

Bericht door NonSequitur »

- In welk examencentrum ben je geweest? Alken
- Zat de examinator naast of achter jou? Naast me, ik vermoed omwille van de beperkte grootte van de auto (Fiat 500).
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? De examinator zei 'in deze straat gaan we ergens keren, kies zelf de plaats maar'.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? De examinator zei 'parkeer met een s-bocht achter deze witte auto' - vreemd genoeg was dit niet tussen twee voertuigen!
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Bandenslijtage, lichten, ontwaseming van de ruiten, ruitenwisser, geluidstoestel.
- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest? Ik heb 20u rijles gevolgd, maar ben niet met de rijschool naar het examen geweest.
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....) Mijn man.

Pfoe... Gezweet! Bij het parkeren liep het helemaal mis - door de zenuwen, vermoed ik, want onder normale omstandigheden parkeer ik als de beste. Dit leverde me een onvoldoende op - maar dat was ook meteen de enige opmerking op mijn beoordelingsformulier. Ik ben dus geslaagd!

Voor de geinteresseerden: ik had route 3 gekozen, klein beetje industrieterrein Kolmen, tweemaal expressweg (heen en terug), wat rondrijden in Runkst, rond de Luikersteenweg.

Mijn examinator was een heel rustige, stille man, die niets meer zei dan het strikt noodzakelijke. Dat was niet erg, ik babbel nogal veel tegen mezelf in de auto, genre 'fietser fietser fietser' of 'verdorie, mieke' :).

Veel succes aan al degenen die nog examen moeten afleggen!
Gast

Bericht door Gast »

Examencentrum Deurne

Achter mijn begeleider

Ik mocht kiezen waar in de straat, maar voor het volgende kruispunt. De examinator zei zelf ook: je ziet dat er achteraan deze straat niet veel plaats is..

Een S beweging doen achter een auto en ik had voldoende plaats. Ik had veel geoefend met grote auto's terwijl ik op het examen een kleine smalle auto kreeg om me achter te parkeren. Daardoor zat ik op de borduur en ben ik opnieuw begonnen.

Koelvloeistof, alle lichten, richtingaanwijzers, juiste zithouding (spiegels, polsen op stuur, hoofdsteun, benenhouding tijdens koppeling induwen)

Begeleider

Een vriend

Ik had een 8-tal maanden alleen gereden na 20 uren rijschool. Voor het examen heb ik nog een rijles genomen die me eigenlijk niet heeft geholpen.
Ik ben geslaagd en ben daar enorm blij mee!

Dankjewel voor alle tips en info die ik hier kon vinden!
Jozef
Medewerker

Bericht door Jozef »

de rijprof schreef:Klopt, Jozef. Echter die kandidaat legde zijn rij-examen niet af met een koe. :D
Dat kan ik me voorstellen. Er is immers geen rijbewijs vereist voor het besturen van een koe, niettegenstaande dat het, met een koppige koe, moeilijker kan zijn om die te besturen dan om een motorvoertuig te besturen.
Plaats reactie