BE-rijbewijs behalen

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
B-rijbewijs

BE-rijbewijs behalen

Bericht door B-rijbewijs »

Hallo,

ik heb nu sinds april mijn vast rijbewijs B, maar ik zou graag mijn rijbewijs BE ook behalen.
Wat moet ik daarvoor doen?

Sommige zeggen dat je dan toch zowiezo weer rijschool moet nemen en dan beter af bent met een Rijbewijs C aangezien je dan ook je rijbewijs BE zou hebben, klopt dit?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: BE-rijbewijs behalen

Bericht door Inazuma »

B-rijbewijs schreef: ik heb nu sinds april mijn vast rijbewijs B, maar ik zou graag mijn rijbewijs BE ook behalen.
Wat moet ik daarvoor doen?
Ofwel volg je rijschool.

Ofwel haal je een voorlopig rijbewijs B+E bij de gemeente en leer je rijden met een begeleider.
Die begeleider moet uiteraard een rijbewijs B+E hebben, en je moet zelf ook een (voertuig en) aanhanger hebben die met rijbewijs B+E bestuurd moet worden.

Ofwel combineer je beide methodes: leren mee omgaan bij de rijschool, met een voorlopig rijbewijs verder oefenen tot je er goed de pak van weg hebt (dat kan desnoods zelfs met een voor B+E "ongeschikte" combinatie die eigenlijk nog onder B valt - zolang het om een aanhangwagen met vaste assen gaat rijdt een wat grotere hetzelfde als een kleiner model), en dan met de rijschool examen gaan doen.


Veel hangt er van af of je een geschikte begeleider en B+E combinatie (trekkend voertuig én gesloten aanhangwagen) ter beschikking hebt.
Sommige zeggen dat je dan toch zowiezo weer rijschool moet nemen
Dat mag, maar moet dus niet.
en dan beter af bent met een Rijbewijs C aangezien je dan ook je rijbewijs BE zou hebben, klopt dit?
Neen, dat klopt niet.

Je moet dan eerst een rijbewijs C halen, en nadien een rijbewijs C+E.
Dan pas mag je ook met B+E rijden.
De kosten daarvoor (C , C+E) zijn dan wel een veelvoud van die om een B+E te behalen ...

Kijk wat je verwacht nodig te hebben op langere termijn, en kies dan voor het passende rijbewijs.
B-rijbewijs

Re: BE-rijbewijs behalen

Bericht door B-rijbewijs »

Moek ik dan opnieuw een theorie-examen afleggen? voor Cat. B ofzo?

Als ik een voorlopig rijbewijs voor BE heb, mag ik dan gewoon met mijn B rijbewijs blijven rijden? weliswaar zonder aanhangwagen natuurlijk...
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: BE-rijbewijs behalen

Bericht door Stefan Peeters »

B-rijbewijs schreef:Moek ik dan opnieuw een theorie-examen afleggen? voor Cat. B ofzo?
Neen. Een rijbewijs "E" is een subcategorie. De theorie heb je al afgelegd voor de hoofdcategorie.
Dat geldt eveneens voor een rijbewijs C+E en D+E.
B-rijbewijs schreef:Als ik een voorlopig rijbewijs voor BE heb, mag ik dan gewoon met mijn B rijbewijs blijven rijden? weliswaar zonder aanhangwagen natuurlijk...
Ja.
Je rijbewijs B wordt immers niet ingetrokken of gewijzigd.
Je krijgt een voorlopig rijbewijs BE dat je moet kunnen voorleggen wanneer je met een voertuig van die categorie onderweg bent, onder de voorwaarden die daarvoor opgelegd werden.
Wanneer je met een voertuig van de categorie B rijdt, moet je enkel je huidig rijbewijs B kunnen tonen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Re: BE-rijbewijs behalen

Bericht door Gast »

En hoe behaal ik zo een voorlopig rijbewijs?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: BE-rijbewijs behalen

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:En hoe behaal ik zo een voorlopig rijbewijs?
Vriendelijk vragen bij de gemeente.

ID kaart, 2 pasfoto's en minstens 9 euro meenemen .
Naam, voornaam, geboortedatum en rijbewijsnummer van je begeleider (-s , maximaal 2) meenemen.

Verder moet je daar niets speciaal voor doen.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: BE-rijbewijs behalen

Bericht door Inazuma »

Voorwaarden begeleider :

De begeleider :
a) moet beantwoorden aan de in artikel 3, § 1, bedoelde voorwaarden om een rijbewijs te verkrijgen;
[= officiëel in België verblijven]

b) moet op de datum van de afgifte van het voorlopige rijbewijs geldig voor de categorie categorie B+E, C of C+E of voor de subcategorie C1 of C1+E de leeftijd van 24 jaar hebben bereikt en op de datum van de afgifte van het voorlopige rijbewijs geldig voor de categorie D of D+E of voor de subcategorie D1 of D1+E de leeftijd van 27 jaar;

c) moet sedert ten minste zes jaar houder zijn van, en tevens bij zich hebben, een Belgisch of Europees rijbewijs geldig om het voertuig te besturen aan boord waarvan hij de kandidaat vergezelt. De bestuurder die overeenkomstig artikel 44, § 5 of artikel 45, enkel een speciaal aan zijn handicap aangepast voertuig mag besturen, mag niet als begeleider bij de scholing optreden;

d) mag niet vervallen zijn of mag gedurende de laatste drie jaar niet vervallen geweest zijn van het recht om een motorvoertuig te besturen en moet voldaan hebben aan de examens en onderzoeken die eventueel krachtens artikel 38 van de wet werden opgelegd;

e) Opgeheven (Art. 3.5°, K.B. 15-07-2004, B.S. 30-07-2004)

f) mag, behalve voor dezelfde kandidaat, niet op een ander voorlopig rijbewijs of leervergunning als begeleider vermeld geweest zijn binnen het jaar vóór de afgifte van het voorlopige rijbewijs.

Dit verbod is niet van toepassing :
* op zijn eigen kinderen of pleegkinderen of die van zijn echtgenoot;

g) moet vooraan in het voertuig plaatsnemen.
JohanKin

Re: BE-rijbewijs behalen

Bericht door JohanKin »

Stel nu dat ik het rijbewijs zou afleggen met een wagen waar de aanhangwagen vast gemonteerd zit op de wagen?(een grote bakwagen dus)

Voor dit voertuig is zowiezo een rijbewijs BE nodig officieel voor de wet.
Kunnen ze hierover een probleem maken op de rijschool?

(Het is dus zo'n mercedes sprinter met een aanhangwagen maar de aanhangwagen zit vast gemonteerd)

Alvast bedankt!

Mvg
Johan
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: BE-rijbewijs behalen

Bericht door Inazuma »

JohanKin schreef:Stel nu dat ik het rijbewijs zou afleggen met een wagen waar de aanhangwagen vast gemonteerd zit op de wagen?(een grote bakwagen dus)

Voor dit voertuig is zowiezo een rijbewijs BE nodig officieel voor de wet.
Zoeits als ze ook bij Dockx verhuren - lijkt op een dubbelasser achteraan, maar eigenlijk is de 2de as van de "opligger" die niet draait maar vast op de trekker ligt.

Goed geprobeerd, maar er zit een addertje onder het gras ;)

Bij de voorafgaande maneuvers zit een klein detailke :
6. Koppelen en loskoppelen van de aanhangwagen : dit manoeuvre moet beginnen met het voertuig en de aanhangwagen naast elkaar.
en die dingen zijn dacht ik niet gemaakt om zomaar even af te koppelen ...
Nicky

Re: BE-rijbewijs behalen

Bericht door Nicky »

Ik heb rijbewijs b en c moet ik examen doen voor be en ben ik dan verplicht om lessen te nemen of mag ik gewoon examen gaan doen
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: BE-rijbewijs behalen

Bericht door bert.covens »

Nicky schreef: 23 apr 2017, 16:18 Ik heb rijbewijs b en c moet ik examen doen voor be en ben ik dan verplicht om lessen te nemen of mag ik gewoon examen gaan doen
Dus als ik het goed begrijp, heb je dus een rijbewijs C, maar géén C+E ?

Als je met een trekkend voertuig categorie B een aanhangwagen wil trekken waarvoor rijbewijs B niet volstaat, heb je inderdaad nog een rijbewijs B+E nodig.


1. Wanneer volstaat rijbewijs B ?

ofwel een trekkend voertuig categorie B, en daarachter een aanhangwagen met een MTM van maximaal 750 kg

ofwel een trekkend voertuig categorie B, met een aanhangwagen met een MTM van méér dan 750 kg, op voorwaarde dat de M.T.M. van het samenstel niet meer dan 3,5T bedraagt.


2. Hoe een rijbewijs B+E behalen ?

Je hoeft géén theorie-examen af te leggen

Je kan via een rijschool gaan, minimum 8 uren praktijkles, en praktijkexamen met de rijschool.

Je kan ook een voorlopig rijbewijs B+E (mét begeleider) afhalen en zélf oefenen, om tenslotte met een eigen voertuigcombinatie examen af te leggen. Alle info daarover vind je >>> hier. (klik), en elders in dit topic.

Ik zou zeggen : aangezien je al een rijbewijs C bezit, is het voor jou nu goed wikken en wegen wat de meest interessante optie is. Het heeft bijvoorbeeld weinig zijn om nu een rijbewijs B+E te behalen, als je overweegt om later alsnog een C+E te behalen. Een rijbewijs B icm C+E is immers ook geldig voor B+E ....

Hou er verder ook nog rekening mee, dat de MTM van de aanhangwagen ook mét B+E voortaan beperkt is tot 3.500 kg. Indien je met een trekkend voertuig categorie B een aanhangwagen zou willen trekken met een MTM die groter is dan 3.500 kg, is nu minstens een rijbewijs C1+E vereist. (Heeft te maken met nieuwe reglementering sinds 1 mei 2013). Maar aangezien je al een rijbewijs C bezit, zou het voor jou dan ook weer logischer zijn ineens voor rijbewijs C+E te gaan.

Voor jou komt het er nu dus op aan, om eventjes alles rustig op een rijtje te zetten. Waarvoor heb je 't rijbewijs precies nodig, wat zijn je eventuele toekomstplannen nog enz. En met deze gegevens, je goed laten informeren vooraf. Dit kan véél narigheid of weggesmeten geld voorkomen. In de rijschool merken we helaas wel vaker dat leerlingen zich willen laten inschrijven voor een rijbewijs dat niet aan hun noden beantwoordt .....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: BE-rijbewijs behalen

Bericht door Gast »

B-rijbewijs schreef: 19 jun 2010, 11:46 Hallo,

ik heb nu sinds april mijn vast rijbewijs B, maar ik zou graag mijn rijbewijs BE ook behalen.
Wat moet ik daarvoor doen?

Sommige zeggen dat je dan toch zowiezo weer rijschool moet nemen en dan beter af bent met een Rijbewijs C aangezien je dan ook je rijbewijs BE zou hebben, klopt dit?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: BE-rijbewijs behalen

Bericht door Stefan Peeters »

Lees je eerst even bovenstaande reacties?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: BE-rijbewijs behalen

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef: 19 jun 2010, 14:04oefenen tot je er goed de pak van weg hebt (dat kan desnoods zelfs met een voor B+E "ongeschikte" combinatie die eigenlijk nog onder B valt - zolang het om een aanhangwagen met vaste assen gaat rijdt een wat grotere hetzelfde als een kleiner model)
Inderdaad. Hoe korter het trekkend voertuig en hoe langer de aanhangwagen, hoe gemakkelijker.
Wannes74
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jan 2018, 21:22

Re: BE-rijbewijs behalen

Bericht door Wannes74 »

Voor het voorlopig rijbewijs BE kan je gewoon langs het gemeentehuis gaan of moetje er eerst iets speciaal voor inorde brengen?
Plaats reactie