Enkele vragen i.v.m het examen rijbewijs B

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Intercom
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 apr 2010, 00:09

Enkele vragen i.v.m het examen rijbewijs B

Bericht door Intercom »

Beste leden en moderators ,

Ik heb een jongen van 18 jaar , heb ongeveer een 3 tal maand geleden men 18 maand gehaald , en ik wens binnen kort men examen af te leggen . Maar het probleem nu is , dat ik een beetje van de rijstijl van mijn ouders heb opgepikt en die van mijn rij-instructeur . En nu weet ik niet meer wat fout of juist is .

1. Hoe neem ik het best een bocht ? Ik rijd in een zone 50 , zit in mijn 4 versnelling , moet ik terugschakelen naar 2de en dan de bocht nemen , hoe moet mijn remtechniek dan zijn , eerst remmen op de motor , koppeling indrukken , in 2de zetten , spiegels kijken , over de schouder en dan doorrijden . Of ?? :s ..

2. Bij het parkeren heb ik hier en daar gelezen als je auto geparkeerd staat dat je de banden gewoon naar links mag laten wijzen , zodat dit makkelijker is om terug te vertrekken ? ( als je rechts geparkeerd staat ) Klopt dit ? Want heb op dit forum iets tegenstrijdig gelezen dat dit niet mag moest er iemand je van achter aanrijden .

3. Is het oke , als je voor een bocht , waar je het verkeer nauwelijks kunt zien om daar te stoppen , kijken en dan verder rijden ?

4. Als er 2 fietsers voor mij staan bij een stoplicht . Moet ik ze dan eerst laten vertrekken tot er min. 5 meter tussen ons is , of mag ik kort na hun vertrekken en daarna ruimte laten ?

5. De domste komt als laatste , hoe draai ik nu goed aan mijn stuur ? Ik ken de 10 voor 10 houding , maar als je ergens moet indraaien ofzo , hoe doe je dit dan correct , en na het draaien mag je dan gewoon je stuur los laten ( komt automatisch terug ) of moet je die vasthouden ?

Alvast heel hartelijk bedankt !

Met Vriendelijke Groeten
PS : Ik heb de praktijk boekje van Fortis , maar ik kon maar geen antwoorden vinden die mijn vragen beantwoorden ..
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Enkele vragen i.v.m het examen rijbewijs B

Bericht door GRO »

1. Hoe neem ik het best een bocht ? Ik rijd in een zone 50 , zit in mijn 4 versnelling , moet ik terugschakelen naar 2de en dan de bocht nemen , hoe moet mijn remtechniek dan zijn , eerst remmen op de motor , koppeling indrukken , in 2de zetten , spiegels kijken , over de schouder en dan doorrijden . Of ?? :s ..
Wat bedoel jij hier met een bocht?
Een lichte bocht, een hevige bocht of bedoel jij dat je gaat afslaan?
In veel gevallen zal je niet eens moeten schakelen bij het nemen van een gewone bocht.
2. Bij het parkeren heb ik hier en daar gelezen als je auto geparkeerd staat dat je de banden gewoon naar links mag laten wijzen , zodat dit makkelijker is om terug te vertrekken ? ( als je rechts geparkeerd staat ) Klopt dit ? Want heb op dit forum iets tegenstrijdig gelezen dat dit niet mag moest er iemand je van achter aanrijden .
Het is eigenlijk niet nodig je wielen schuin te laten staan als je auto geparkeerd staat.
3. Is het oke , als je voor een bocht , waar je het verkeer nauwelijks kunt zien om daar te stoppen , kijken en dan verder rijden ?
Stoppen in een bocht??? Dat is wel niet de bedoeling denk ik.
Maar eens te meer... heb jij het over afslaan?
Als je wil afslaan en je hebt geen duidelijk zicht op het dwarsverkeer, dan doe je er goed aan te stoppen en goed te kijken.
4. Als er 2 fietsers voor mij staan bij een stoplicht . Moet ik ze dan eerst laten vertrekken tot er min. 5 meter tussen ons is , of mag ik kort na hun vertrekken en daarna ruimte laten ?
Je moet die fietsers de mogelijkheid geven veilig te vertrekken. Ik ken geen regel die praat over 5 meter.

Het Fortisboek 2009 is redactioneel beeindigd einde 2008.
Het praktijkboek van Gratis Rijbewijs online is de laatste keer aangevuld in maart 2010.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Enkele vragen i.v.m het examen rijbewijs B

Bericht door de rijprof »

Ik denk dat er meer kans is dat je hetgeen je van je instructeur in de rijschool hebt geleerd, het meest juiste is. Je kan eventueel vóór je praktijkexamen nog eens een opfrissingsles nemen.
1. Hoe neem ik het best een bocht ? Ik rijd in een zone 50 , zit in mijn 4 versnelling , moet ik terugschakelen naar 2de en dan de bocht nemen , hoe moet mijn remtechniek dan zijn , eerst remmen op de motor , koppeling indrukken , in 2de zetten , spiegels kijken , over de schouder en dan doorrijden . Of ?? :s ..
begin met de rem en schakel gelijktijdig terug naar 2de versnelling en haal je koppelingspedaal onmiddellijk rustig omhoog met je voet ook nog steeds op je rem. Leer werken met je 2 voeten samen. Op deze wijze rem je met de voetrem én de motorrem samen.
Wat betreft pinken en kijken klik ook eens >>> hier
2. Bij het parkeren heb ik hier en daar gelezen als je auto geparkeerd staat dat je de banden gewoon naar links mag laten wijzen , zodat dit makkelijker is om terug te vertrekken ? ( als je rechts geparkeerd staat ) Klopt dit ? Want heb op dit forum iets tegenstrijdig gelezen dat dit niet mag moest er iemand je van achter aanrijden .
Bij de eindstand van het parkeren hou je de wielen best recht of zelfs lichtjes naar rechts richting boordsteen. Wat jij gelezen hebt gaat over het voorsorteren naar links op kruispunten waar je ook best de wielen recht zet omdat er in het geval een auto achterop jouw auto zou inrijden je naar de linkse rijstrook van de tegenliggers zou gecatapulteerd worden.
3. Is het oke , als je voor een bocht , waar je het verkeer nauwelijks kunt zien om daar te stoppen , kijken en dan verder rijden ?
Vanzelfsprekend mag je nooit blind een kruispunt oprijden. Hoe minder uitzicht je hebt hoe trager je moet rijden en desnoods stop je en rij je heel langzaam (kruipend) tot je het verkeer van ver genoeg kunt zien aankomen.
4. Als er 2 fietsers voor mij staan bij een stoplicht . Moet ik ze dan eerst laten vertrekken tot er min. 5 meter tussen ons is , of mag ik kort na hun vertrekken en daarna ruimte laten ?
Laat eerst voldoende veiligheidsafstand. Je weet nooit dat een fietser plots van richting verandert. Hou voldoende veiligheidsafstand (snelheid gedeeld door 2, dus aan 20 km/u minstens 10 meter afstand houden) en hou ook minstens 1 meter zijafstand indien je de fietser wenst in te halen.
5. De domste komt als laatste , hoe draai ik nu goed aan mijn stuur ? Ik ken de 10 voor 10 houding , maar als je ergens moet indraaien ofzo , hoe doe je dit dan correct , en na het draaien mag je dan gewoon je stuur los laten ( komt automatisch terug ) of moet je die vasthouden ?
Je mag je stuur nooit loslaten en je moet het bij het terugdraaien ook gecontroleerd begeleiden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Enkele vragen i.v.m het examen rijbewijs B

Bericht door wooter »

Enneuh, kwart-voor-drie is de correcte stuurhouding.
sven.s
Berichten: 130
Lid geworden op: 03 sep 2009, 18:47

Re: Enkele vragen i.v.m het examen rijbewijs B

Bericht door sven.s »

wooter schreef:Enneuh, kwart-voor-drie is de correcte stuurhouding.
Hoezo ? 10 voor 12 ?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Enkele vragen i.v.m het examen rijbewijs B

Bericht door de rijprof »

Als je rechtdoor rijdt, ergens tussen 10 na tien en kwart voor drie.
Sturen:
lichte bocht: Klik ook eens >>> hier
gewone bocht (doorgeven): Klik ook eens >>> hier
kort draaien (overnemen): Klik ook eens >>> hier
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
sven.s
Berichten: 130
Lid geworden op: 03 sep 2009, 18:47

Re: Enkele vragen i.v.m het examen rijbewijs B

Bericht door sven.s »

Mag je eigenlijk je stuur gecontroleerd door je handen terug laten 'slippen' tot de normale stand ?
Dus niet los laten, maar gecontroleerd laten schuiven.
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Enkele vragen i.v.m het examen rijbewijs B

Bericht door wooter »

Goh.

Voor het examen zal dat niet zo nauw zijn, maar qua rijtechniek is het een slechte gewoonte.
mik

Re: Enkele vragen i.v.m het examen rijbewijs B

Bericht door mik »

Ik zal mijn vraagje hier ook maar stellen, heb geen zin om een hele nieuwe thread hiervoor te maken:
Ik heb nogal lange benen, is het in mijn geval verkeerd om nog redelijk dicht bij mijn stuur te willen zitten? Want tja.. als je lange benen hebt en je benen moeten licht gebogen zijn, dan is je bovenlichaam verder verwijderd van het stuur dan bij een korter persoon.
Ik rij al een tijdje alleen en merk dat ik me er het beste bij voel als mijn benen meer gebogen zijn (lijkt meer op de stoel-zithouding). Mijn vraag is dus of ze daar een probleem van maken op het examen?
Jetson
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009, 16:36
Locatie: Antwerpen

Re: Enkele vragen i.v.m het examen rijbewijs B

Bericht door Jetson »

Als de examinator vraagt om je stoel correct af te stellen zou ik in jou geval zeggen hoe het in feite moet (polsen op stuur, benen licht gebogen, oren ongeveer in het midden van hoofdsteun, etc.) en dan zeg je er gewoon bij dat je lange benen hebt. Volgens mij is er dan geen enkel probleem.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Enkele vragen i.v.m het examen rijbewijs B

Bericht door de rijprof »

Als je met de armen te dicht bij het stuur zit, kun je de rugleuning nog wat achteruit zetten.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie