Aanhangen Bij Brommer B klasse

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Plaats reactie
DIM

Aanhangen Bij Brommer B klasse

Bericht door DIM »

Dernet tegen gehouden omdat een maat van mij aanhing bij mij. De politie kon mij niet vertellen hoe veel dit kost ging kosten. Hebben jullie misschien een idee of ik direct een boete krijg en wat die gaat kosten ? Of misschien eerst een waarschuwing?

(Ik weet niet of het hier mag staan eigenlijk :oops: )
GRO
Administrator

Re: Aanhangen Bij Brommer B klasse

Bericht door GRO »

Een waarschuwing zal het niet zijn, want anders hadden ze je dat ter plaatse gezegd.
Gast

Bericht door Gast »

Heb je enig idee wat me dit gaat kosten ?
Jesse

Bericht door Jesse »

Gast schreef:Heb je enig idee wat me dit gaat kosten ?
Ik zou denken 'Overtreding 1ste graad", dat is tussen €50 en €150

Greetz,
Jesse
Niemand houdt van files, maar toch staat iedereen er voor in de rij (!)
Inazuma

Bericht door Inazuma »

DIM schreef:Dernet tegen gehouden omdat een maat van mij aanhing bij mij.
De wegcode verbiedt eigenlijk enkel nadrukkelijk het aanhangen, niet het verder trekken.

43.1. Het is de fietsers en bromfietsers verboden te rijden :
1° zonder het stuur vast te houden;
2° zonder de voeten op de pedalen of op de voetsteunen te hebben;
3° door zich te laten voorttrekken;
4° terwijl zij een dier aan het leizeel houden.

Dat is een eerstegraagdsovertreding.
Bij onmiddellijke inning kost dat 50 euro .
(Minnellijke schikking vanwege Parket is 60 euro, boetes voor de rechtbank kan gaan van 55 tot 1375 euro)

Maar voor dat verder trekken, zit de kans er dik in dat de agenten met wat anders op de proppen gaan komen.
bvb 7.1 of 7.2

7.1. Elke weggebruiker moet de bepalingen in dit reglement naleven.
Onverminderd de naleving van de bepalingen in dit reglement mag de bestuurder kwetsbaardere verkeersdeelnemers niet in gevaar brengen, met name wanneer het gaat om fietsers en voetgangers, inzonderheid wanneer het kinderen, bejaarden of personen met een handicap betreft.

7.2. De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers, hierin begrepen het personeel dat aan het werk is voor het onderhoud van de wegen en de uitrusting langs de weg, de diensten voor toezicht en de prioritaire voertuigen.
Gast

Bericht door Gast »

Inazuma schreef:
DIM schreef:Dernet tegen gehouden omdat een maat van mij aanhing bij mij.
De wegcode verbiedt eigenlijk enkel nadrukkelijk het aanhangen, niet het verder trekken.

43.1. Het is de fietsers en bromfietsers verboden te rijden :
1° zonder het stuur vast te houden;
2° zonder de voeten op de pedalen of op de voetsteunen te hebben;
3° door zich te laten voorttrekken;
4° terwijl zij een dier aan het leizeel houden.

Dat is een eerstegraagdsovertreding.
Bij onmiddellijke inning kost dat 50 euro .
(Minnellijke schikking vanwege Parket is 60 euro, boetes voor de rechtbank kan gaan van 55 tot 1375 euro)

Maar voor dat verder trekken, zit de kans er dik in dat de agenten met wat anders op de proppen gaan komen.
bvb 7.1 of 7.2

7.1. Elke weggebruiker moet de bepalingen in dit reglement naleven.
Onverminderd de naleving van de bepalingen in dit reglement mag de bestuurder kwetsbaardere verkeersdeelnemers niet in gevaar brengen, met name wanneer het gaat om fietsers en voetgangers, inzonderheid wanneer het kinderen, bejaarden of personen met een handicap betreft.

7.2. De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers, hierin begrepen het personeel dat aan het werk is voor het onderhoud van de wegen en de uitrusting langs de weg, de diensten voor toezicht en de prioritaire voertuigen.
dus ik mag met mijn brommer ( klasse B) niemand voort trekken? alé zo aanhangen op de fiets ?
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:dus ik mag met mijn brommer ( klasse B) niemand voort trekken? alé zo aanhangen op de fiets ?
Dat mag geen van beide ...
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Sommige jongelui zie je wel eens de regel (proberen te) omzeilen door het volgende. De bromfietser duwt met zijn voet tegen de achterkant van de fietser. "Strikt genomen, is dat dus voortduwen, niet voorttrekken", is dan de redenering. Maar als oom agent slim genoeg is, hanteert hij natuurlijk ook gewoon artikel 7 (zie citaat van Inazuma).
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
wooter

Bericht door wooter »

Wie wordt beboet in deze? De bestuurder van de brommer die als sleep werkt, of de bestuurder van de fiets die aanhangt?

't is omdat ik al eens fietsers aan een vrachtwagen heb zien hangen, en ik denk niet dat de vrachtwagenchauffeur bewust was van de clandestiene reiziger... :)
Inazuma

Bericht door Inazuma »

wooter schreef:Wie wordt beboet in deze? De bestuurder van de brommer die als sleep werkt, of de bestuurder van de fiets die aanhangt?
De aanhangende fietser kan "rechtstreeks" geverbaliseerd worden.
't is omdat ik al eens fietsers aan een vrachtwagen heb zien hangen, en ik denk niet dat de vrachtwagenchauffeur bewust was van de clandestiene reiziger... :)
Uiteraard moet het duidelijk zijn dat de "trekker" zich bewust is van de "aanhanger", en wetens die handeling uitvoeren.

De bestuurder van het trekkende voertuig kan indirect op basis van Art 7.1 of 7.2 geverbaliseerd worden, omdat dit andere weggebruikers in gevaar brengt, in de eerste plaats de voortgetrokken of -geduwde fietser.

Indien men dit beschouwt als een noodkoppeling, wordt er met een niet-toegelaten trekkend voertuig een niet-toegelaten te slepen voertuig verder getrokken, zonder dat er sprake is van overmacht, zonder dat het zo gesleepte voertuig voldoet aan de voorwaarden om gesleept te mogen worden, en gesleept naar een plek die niet de plaats van herstelling is :

49.5. Noodkoppelingen of de hulpkoppelingen alleen die voorzien zijn in het technisch reglement van de auto's mogen slechts gebruikt worden door de bestuurders van auto's, alleen in geval van overmacht en uitsluitend om, met een snelheid van maximum 25 km per uur, tot op de plaats van herstelling te brengen :

* een aanhangwagen waarvan de hoofdkoppeling of de bevestiging ervan niet meer de vereiste veiligheid biedt;
* een auto of een vierwieler met motor die zich niet meer op eigen kracht kunnen verplaatsen of die niet alle veiligheidswaarborgen bieden.
(...)
Plaats reactie