eerste maal met eigen moto op de weg

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Plaats reactie
wim600008149

eerste maal met eigen moto op de weg

Bericht door wim600008149 »

Hey,

Binnenkort ga ik 6 uur praktijkopleiding volgen voor mijn voorlopig rijbewijs A (zwaar).

Bedoeling is dan dat ik met dit voorlopig rijbewijs voldoende ervaring en voorbereiding
opdoe om een paar maanden later op het examen zelf, zowel de manoeuvers
als in het verkeer, met veel kans kan slagen. Ik ga zo intensief mogelijk oefenen...

Dit wil zeggen dat, wanneer ik mijn voorlopig rijbewijs op de gemeente bekomen
heb, en de inschrijving en verzekering van mijn (onlangs gekochte) motor in orde
zijn, ik deze motor bij de dealer kan gaan ophalen.

Toch maak ik me hierover veel zorgen. Ik kan me eigenlijk heel moeilijk voorstellen
dat iemand die nog nooit op een motor gereden heeft voldoende gaat hebben aan
6 uur praktijkervaring om zonder problemen met een motor van bij de dealer (in Turnhout)
terug naar Brussel (mijn woonplaats) te rijden.

Ik weet natuurlijk dat het aantal uren dat iemand nodig heeft om de minimum vereiste
voertuigbeheersing te hebben verschilt van persoon tot persoon, maar 6 uur lijkt mij
zo weinig.

Misschien kan ik de moto laten leveren, maar eigenlijk zie ik dat als uitstel van executie,
want eens zal ik er toch voor de eerste maal op moeten rijden...

Zijn er op dit forum motorrijders die een gelijkaardige situatie hebben meegemaakt en
hun ervaringen willen delen en eventueel wat tips kunnen geven of suggesties kunnen doen?

Thx! Wim
Stefan Peeters
Administrator

Re: eerste maal met eigen moto op de weg

Bericht door Stefan Peeters »

Met je basiskennis zou je die motorfiets toch thuis moeten krijgen; je zal toch een keer je eerste rit moeten maken.
Probeer liefst om die moto op een rustig moment te gaan halen; ik raad je niet aan om meteen tijdens het spitsuur in Brussel te gaan rijden.
Voor de rest: blijf gewoon het verkeer mee volgen, probeer best niet om van de eerste dag al te gaan filefilteren...

De moto laten leveren zou ik niet doen, dan ga je de eerste rit in Brussel moeten rijden. Nu kan je vanuit Turnhout langs rustige binnenwegen naar huis. Maak er ineens een dagje uit van :wink:

Met je voorlopig rijbewijs kan je al eens wat gaan oefenen, je kan misschien ook al eens een gratis screening gaan meedoen bij STAM of een bijkomende opleiding volgen met je eigen moto bij een of ander opleidingscentrum.
Een aantal van deze opleidingen kan je zelfs betalen met opleidingscheques. Meer adressen kan ik je geven per mail: xantingo@gmail.com
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma

Bericht door Inazuma »

wim600008149 schreef: Binnenkort ga ik 6 uur praktijkopleiding volgen voor mijn voorlopig rijbewijs A (zwaar).
Na die opleiding ga je zelf ook wel merken hoe het gaat met het motorrijden.
Je kan dan al een beter idee hebben of je dat ziet zitten of niet, en eventueel lesuren bijnemen.
Ik kan me eigenlijk heel moeilijk voorstellen dat iemand die nog nooit op een motor gereden heeft voldoende gaat hebben aan
6 uur praktijkervaring om zonder problemen met een motor van bij de dealer (in Turnhout) terug naar Brussel (mijn woonplaats) te rijden.
Het is inderdaad weinig - maar eens moet je er toch aan beginnen.

Auto-ervaring helpt uiteraard wel bij het inschatten van verkeerssituaties en -borden, zodat je daar al niet teveel meer mee bezig bent en je je kan concentreren op het motorrijden zelf.

Motorrijden is technisch heel anders dan autorijden - alle handelingen zijn anders en de coördinatie tussen die bewegingen gaat in het begin geregeld wel eens de mist ingaan.
Ik weet natuurlijk dat het aantal uren dat iemand nodig heeft om de minimum vereiste voertuigbeheersing te hebben verschilt van persoon tot persoon, maar 6 uur lijkt mij zo weinig.
Ik ben er aan begonnen met 10 jaar (en ongeveer 250.000 km) auto-ervaring en met 2 uur intensieve motoropleiding - kijktechniek, voertuigbediening en manoeuvreren - kort nadien gevolgd door nog eens 2 uur.
Misschien kan ik de moto laten leveren, maar eigenlijk zie ik dat als uitstel van executie,
want eens zal ik er toch voor de eerste maal op moeten rijden...
Het is inderdaad enkel uitstel.

Neem indien mogelijk een paar ervaren motorrijdende vrienden mee - maar best geen roadrace-kiekens - om je op een rustige manier voor te rijden en te volgen.

Push jezelf niet en rij niet over je eigen limiet.
Je motor en banden kunnen meer aan dan jij als beginner ...
Als je vindt dat het te snel gaat : vertraag :!: Eender wat een ander daarvan mag denken.

Zorg dat je ontspannen op de motor zit. Verkrampt of gespannen kàn je eenvoudigweg niet goed rijden.
Knijp niet in het stuur, en doe desnoods de vogeltjesdans met je ellebogen om jezelf los te gooien 8)

Zorg voor goede beschermende kledij.

En vooral : blijven kijken naar waar je wil rijden.
Met de motor rij je immers naar waar je kijkt.
wim600008149

Dank je xantingo en Inazuma voor jullie uitgebreid antwoord. :D

Ja ik heb er zelf ook al aan gedacht om indien nodig bij de rijschool wat extra lesuren te nemen wanneer ik voel dat ik hier of daar wat kan bijschaven. Dat ag natuurlijk altijd en ik investeer liever hierin dan geld voor de factuur van het ziekenhuis ... :wink:

Ik ga in elk geval die motorfiets op een zaterdag halen, zo laat mogelijk, en dan inderdaad eerst daar wat in de buurt "tussen de koeien" rondrijden, vooraleer me definitief naar Brussel te begeven. Brussel zelf is 's avonds laat en 's nachts eigenlijk heel rustig qua verkeer. (degene die dan wel op de baan zijn, zijn vaak dan weer wel wegpiraten, dus het blijft opletten).

Ook ben ik een heuse veiligheidsmaniak. Ik maak er een erezaak van om altijd te trachten alle verkeersregels te respecteren. Dat garandeert natuurlijk niet alles, maar daar moet het natuurlijk wel bij beginnen... :)
Inazuma

Bericht door Inazuma »

wim600008149 schreef:Ja ik heb er zelf ook al aan gedacht om indien nodig bij de rijschool wat extra lesuren te nemen wanneer ik voel dat ik hier of daar wat kan bijschaven. Dat ag natuurlijk altijd en ik investeer liever hierin dan geld voor de factuur van het ziekenhuis ... :wink:
Zelfs zonder dat het ziekenhuis er aan te pas komt, is de rekening van een keertje omvallen doorgaans al hoger dan wat extra lesuren bij de rijschool kosten ...

(PS : Motoronderdelen zijn in NL of GB vaak goedkoper ...)
Ik ga in elk geval die motorfiets op een zaterdag halen,
Het verkeer in de Kempen op een zaterdag is niet echt gering - op veel plaatsen is het zelfs nog drukker dan in de week ...
zo laat mogelijk,
Zorg dat je voor donker binnen bent.
Een eerste motoritje in het donker is niet echt wat je wil.
dus het blijft opletten).
Het is en blijft met de motor altijd opletten, nog veel meer dan in de auto ...

Ik heb nooit een auto geraakt met de motor, maar het heeft ooit amper een handbreedte gescheeld - en dat was dan enkel maar omdat ik al van de auto wegleunde en wegdraaide.

Nogal wat automobilisten zijn "motorblind" - ze kijken naar je ... je ziet ze echt kijken in jouw richting ... en rijden dan gewoon door of naar jouw rijstrook :!:

Beschouw elke automobilist die je tegenkomt als stekeblind, en jezelf als onzichtbaar.
wooter

Bericht door wooter »

Ik heb in oktober-november mijn A-rijbewijs gehaald.

De eerste 2-3-4 uren ga je de manoevers oefenen. Lusjes draaien, altijd dezelfde bocht maken, kegels ontwijken. Je gaat niet boven de 2e versnelling geraken.

De tweede les ga je dan de weg op. En dat is even schrikken.

Maar in mijn geval duurde het ongeveer een kwartier en plots werd het motorrijden plezant! Je krijgt gevoel voor de koppeling, de remmen, het gebruik van je balans om bochten te nemen...

Na 6 uren ben je zeker niet klaar om volwaardig motorrijder te zijn. Maar na 8 uren ben je dat ook nog niet. 7000 km verder maak ik ook nog regelmatig foutjes of momenten waar ik m'n billen opeen pers, en die keer vallen komt er statistisch gezien ook nog van - ik heb 'm al gehad...

Kijk na of je motor wel geschikt is om het examen mee te doen. Met de meeste lesmotoren zijn de manoevers a walk in the park, maar heel wat customs en sportmotoren vergen heel wat meer moeite om met maar 8 uur onderricht alle manoevers uit te voeren, als het al niet fysisch onmogelijk is.

Ik heb gekozen voor 8 uren. Dit betekende dat ik met een makkelijke lichte lesmotor het examen kon afleggen, en ook niet een maand tot 6 maanden na mijn laatste les ik de manoevers terug in moest oefenen op mijn motor, die toch iets moeilijker is om 'm in de krappe 8jes te duwen.

Ik heb mijn motor gekocht en afgehaald vooraleer ik aan mijn eerste les begon: een vriend met A-rijbewijs heeft de hele rit naar huis gedaan terwijl ik volgde met de wagen.
wim600008149

Wel ik ga morgen voor mijn lessen gaan, en ik heb er voor gekozen (dat was namelijk mogelijk bij die rijschool) om het gehele pakket van 6 uren op één dag af te leggen. Hier krijg ik dan nog gratis een 7de uur bovenop. De motor waarop ik zal rijden tijdens deze lessen zal een Honda CB500 zijn. De motor die ik (normailter zaterdag) in Turnhout ga halen is een Moto Guzzi Breva 750 : naked bike, 180 droog, 48 pk, en behoort zoals ik vaak hoor zeggen tot de groep motorfietsen die als zeer geschikte instapmotor mogen worden beschouwd. Wel zullen zien ... :wink:
Stefan Peeters
Administrator

Als instapmoto lijkt die Moto Guzzi mij inderdaad niet slecht. Maar let op, zelfs 48 pk kan verrassend uit de hoek komen...

Ook het gebrek aan een ABS systeem kan wel eens vervelend zijn voor een beginnend motorrijder. Maar verder: heel licht, heel wendbaar, veel koppel op lage toeren, kortom: een handige moto.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma

Bericht door Inazuma »

wim600008149 schreef: ik heb er voor gekozen om het gehele pakket van 6 uren op één dag af te leggen. Hier krijg ik dan nog gratis een 7de uur bovenop.
Na 7 uur op de motor ben je stikkapot ...

Succes ermee desondanks.
Stefan Peeters
Administrator

Inazuma schreef:
wim600008149 schreef: ik heb er voor gekozen om het gehele pakket van 6 uren op één dag af te leggen. Hier krijg ik dan nog gratis een 7de uur bovenop.
Dat is inderdaad zo... maar het is gelukkig niet zijn eigen moto die hij desgevallend van vermoeidheid tegen de grond laat vallen :wink:

Ik stel me toch ook wel vragen bij deze tactiek van de rijschool...
wooter

Bericht door wooter »

Mijn eerste les was 4 uren, en toen zag ik scheel... :)
wim600008149

Inazuma schreef:

Succes ermee desondanks.
... en ik BEN stikkapot !!! :wink: Jonges jonges toch, wat ga ik goed slapen deze avond... :)

Inderdaad één uur theorie, daarna 4,5 uur op een oefenterreintje, en daarna 1,5 uur op de baan, en dat ook nog eens met een naar mijn mening (heb ik ook bevestigd geweten op andere fora) erg nerveuze moto : Kawasaki van 650cc en 72 pk.

In eerste versnelling was constant en geleidelijk gas doseren kwasie onmogelijk, enkel met de koppeling spelen kon enig soelaas brengen, in derde ging het al heel wat beschaafder, maar nog. Ik hoop dat mijn Moto Guzzi van 48pk, met hetzelfde rijklaar gewicht van 200kg, iets handelbaarder zal zijn. Ik ben desalnietemin niet één keer ten val gekomen.

Ik mag morgen dus mijn voorlopig rijbewijs gaan afhalen, al heeft de leraar (Dirk van Rijschool Dirk in Wemmel, goeie gast) me er wel op gewezen dat ik wat meer zelfvertrouwen moet hebben, op sommige momenten iets sneller moet durven rijden, wat meer oefenen op de bochten, en wat minder verkrampt rijden. Op al deze punten heeft hij overschot van gelijk. Mijn onderarmen en handen doen nu verschrikkelijk veel pijn, gewoon omdat ik 6 uur aan een stuk zo verkrampt heb gezeten dat ik een okkernoot kon kraken met mijn sluitspier... :wink: Dus daar moet ik zeker aan werken.

Toch acht ik het normaal dat iemand die nog nooit om een motor heeft gezeten na zo'n dag totaal afgemat is.

Nu wordt het oefenen. Ik hou jullie op de hoogte...
Inazuma

Bericht door Inazuma »

wim600008149 schreef:nerveuze moto : Kawasaki van 650cc en 72 pk.
De Kawa ER-6 ?
Nochtans behoorlijk populair als opstapmotor.
In eerste versnelling was constant en geleidelijk gas doseren kwasie onmogelijk, enkel met de koppeling spelen kon enig soelaas brengen,
Verwacht niet dat je vanaf de eerste - lange - les ook in eerste versnelling zeer gedoseerd gas gaat kunnen geven.
Een ongeoefende gas-hand en injectie leidt al snel tot een on-off effect waarbij je teveel gas geeft, en dan de kraan te ver dichtdraait om dat te compenseren ...
Je moet daar ook de feeling voor ontwikkelen, en dat gaat tijd en oefening vergen.
Hoe minder cilinders, hoe minder smeuig een motor doorgaans draait.
Ik ben desalnietemin niet één keer ten val gekomen.
Houden zo ;)
minder verkrampt rijden.
Mijn onderarmen en handen doen nu verschrikkelijk veel pijn
Te hard in het stuur aan het knijpen geweest ... stop er maar mee want ge krijgt dat toch niet plat.
Eigenlijk hou je normaal rijdend het stuur in de boog tussen je duim en wijsvinger van elke hand - het kan dan nergens heen want je armen houden het tegen.
Knijpen is niet nodig, leg je vingers gewoon rondom het stuur.
(indien nodig klem je je vingers onwillekeurig toch wat vaster.)

Hoe spannend het soms ook is, je moet relaxed zien te rijden want verkrampt rijden is slecht rijden.
Schud je benen los, doe de vogeltjesdans met je ellebogen en knieën, ... maak die gewrichten los hoe idioot het er ook uit ziet.
Zorg dat je niet met gestrekte armen rijdt - ellebogen geplooid en naar buiten.

Niet zitten piekeren over wat dan ook op de motor want dat is ook niet goed.
Gewoon laten uitwaaien, ook in 't koppeke.
Toch acht ik het normaal dat iemand die nog nooit om een motor heeft gezeten na zo'n dag totaal afgemat is.
Absoluut normaal.
wooter

Bericht door wooter »

wim600008149 schreef:Inderdaad één uur theorie
Wegcode-theorie of motor-theorie? Je moet enkele onderdelen van je motor kunnen benoemen en hun bedrijfsomstandigheden weten, maar normaal gezien heb je je theoretisch examen al gedaan.
wim600008149 schreef:daarna 4,5 uur op een oefenterreintje, en daarna 1,5 uur op de baan,
Vrij normaal regime. Maar als je dat in twee of drie lessen doet, al heel wat minder vermoeiend :).
wim600008149 schreef:en dat ook nog eens met een naar mijn mening (heb ik ook bevestigd geweten op andere fora) erg nerveuze moto : Kawasaki van 650cc en 72 pk
Motoren wegen niks, en zijn in vergelijking met auto's erg krachtig. Als je per ton gaat kijken, is zo een 650cc even krachtig als een BMW M3. En zo een M3 is voor een beginnend chauffeur ook erg nerveus.
wim600008149 schreef:In eerste versnelling was constant en geleidelijk gas doseren kwasie onmogelijk, enkel met de koppeling spelen kon enig soelaas brengen, in derde ging het al heel wat beschaafder, maar nog. Ik hoop dat mijn Moto Guzzi van 48pk, met hetzelfde rijklaar gewicht van 200kg, iets handelbaarder zal zijn.
Nog altijd, maar weeral: omgerekend is dat even krachtig als een BMW M3 E36 van midden jaren '90...

Pas door ervaring leer je ook in die lagere versnellingen met fluwelen hand de gashendel te bedienen.
wim600008149 schreef:Ik mag morgen dus mijn voorlopig rijbewijs gaan afhalen, al heeft de leraar (Dirk van Rijschool Dirk in Wemmel, goeie gast) me er wel op gewezen dat ik wat meer zelfvertrouwen moet hebben, op sommige momenten iets sneller moet durven rijden, wat meer oefenen op de bochten, en wat minder verkrampt rijden. Op al deze punten heeft hij overschot van gelijk. Mijn onderarmen en handen doen nu verschrikkelijk veel pijn, gewoon omdat ik 6 uur aan een stuk zo verkrampt heb gezeten dat ik een okkernoot kon kraken met mijn sluitspier... :wink: Dus daar moet ik zeker aan werken.
Het is zeker in het begin onnatuurlijk om als een semi-slappe legume op een motorfiets te gaan zitten, maar die verkramptheid is nergens voor nodig en kan je zelfs meer in problemen helpen dan gecontroleerd maar relax op de motor te zitten. Je gaat na verloop van tijd ook leren hoe je het stuur kan vasthouden zonder zoveel spanning op de armen te zetten, en ook leren om je heupen te gebruiken om te sturen, wat al heel wat natuurlijker is - behalve als je als automobilist gewoon bent dat de wagen een bocht ingaat omdat je aan het wieltje binnenin draait.
wim600008149 schreef:Toch acht ik het normaal dat iemand die nog nooit om een motor heeft gezeten na zo'n dag totaal afgemat is.
Zelfs doorwinterde motards op zo een Kawa zullen moeite hebben. Er zijn maar enkele motoren die echt toelaten om uuuuuren ermee te rijden. Wat wil je ook: zelfs voor automobilisten wordt aangeraden elke 2 uren te pauzeren.
wim600008149 schreef:Nu wordt het oefenen. Ik hou jullie op de hoogte...
Vergeet niet ook al voorbereidingen te nemen om een rijvaardigheidsstage te doen.

En met dit weer je zeker deftig aankleden. Een degelijk motorpak is zeker een must, en naast de broek en vest (of volledig pak), degelijke motorfietslaarzen en dichte helm denk je best ook aan een soort van baklava of neksjaal om wind rondom je nek af te blokken, en goeie handschoenen. En altijd de weerberichten goed volgen. Ik kijk elke ochtend en avond op Accuweather om per uur de verwachte weersomstandigheden te zien. En overschat het remvermogen van je achterwiel niet, en onderschat het remvermogen van je voorwiel niet. Afstand houden is nog meer dan met autorijden het devies, en enkel door ver vooruit te kijken vermijd je dat je hard moet remmen. En vergeet niet: de enige stabiele situatie voor een motorfiets is op z'n zij...
wim600008149

De Kawa ER-6 ?
Nochtans behoorlijk populair als opstapmotor.
Ja dat was hem.
Wegcode-theorie of motor-theorie?
Motor-theorie inderdaad. Ja mijn theoretisch examen had ik al gedaan, met glans geslaagd van de eerste keer dank zij deze website trouwens... :)
Plaats reactie