Praktijk Moto, slagen na 8u rijles?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast888

Praktijk Moto, slagen na 8u rijles?

Bericht door Gast888 »

Goedenavond,
ik zal even mij situatie schetsen:
Ik word 18, en wil graag met de motor rijden. Na gekeken te hebben naar de jaarlijkse kosten, onderhoud,... van een moto besef ik dat dit onbetaalbaar is voor een student, vooral wanneer de ouders financieel niet willen meehelpen (zoals in mijn geval).
Toch zou ik graag al het rijbewijs op zak hebben.
Ik heb nog nooit met een brommer, moto,... (kortom: iets gemotoriseerd op 2 wielen) gereden. Ik weet (in theorie) wel hoe je moet rijden met een moto (hoe de vitessen werken, etc...) maar dit wil uiteraard niets zeggen.
Even ter vermelding: Ik kan wel met een (handgeschakelde) auto rijden, om reacties zoals "Leer eerst met de auto rijden." te vermijden :)

Aangezien ik niet kan oefenen met m'n eigen motor (aangezien ik die niet heb), vraag ik me af of het mogelijk is om, na 8u rijles, je praktisch examen te slagen?

Alvast bedankt!
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4332
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Praktijk Moto, slagen na 8u rijles?

Bericht door Stefan Peeters »

Gast888 schreef:Aangezien ik niet kan oefenen met m'n eigen motor (aangezien ik die niet heb), vraag ik me af of het mogelijk is om, na 8u rijles, je praktisch examen te slagen?
Dat is mogelijk.

Maar dan heb je echt enkel de basis gekregen, net voldoende om op het examen te slagen. Wat betreft de broodnodige rijtechniek met een motorfiets sta je dan eigenlijk nog helemaal onderaan de ladder.

Om je met een motorfiets op een veilige manier door het verkeer te bewegen heb je eigenlijk vooral veel ervaring nodig. Ervaring die je alleen maar kan krijgen door veel te rijden.

Een motorrijbewijs behalen enkel om het te hebben vind ik dan ook geen verstandige keuze. Ik denk dat je beter wacht totdat je een motorfiets kan kopen, en er dagelijks mee kan rijden.
Dan kan je verder beginnen bouwen op wat je in de rijschool geleerd hebt.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Re: Praktijk Moto, slagen na 8u rijles?

Bericht door Gast »

xantingo schreef:
Gast888 schreef:Aangezien ik niet kan oefenen met m'n eigen motor (aangezien ik die niet heb), vraag ik me af of het mogelijk is om, na 8u rijles, je praktisch examen te slagen?
Een motorrijbewijs behalen enkel om het te hebben vind ik dan ook geen verstandige keuze. Ik denk dat je beter wacht totdat je een motorfiets kan kopen, en er dagelijks mee kan rijden.
Dan kan je verder beginnen bouwen op wat je in de rijschool geleerd hebt.
Dat klopt, maar wegens bepaalde redenen en ook de veranderende wetgeving, is het beste voor mij om hem nu af te leggen. Indien het mogelijk is zoals je zegt.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Re: Praktijk Moto, slagen na 8u rijles?

Bericht door de rijprof »

Welke veranderende wetgeving :?:

Vraagje, heb je reeds een autorijbewijs B?
Indien ja, mag je met een bromfiets rijden.
En na 2 jaar in het bezit van een vast rijbewijs B mag je ook in België met een lichte motorfiets (125 cc) rijden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast888

Re: Praktijk Moto, slagen na 8u rijles?

Bericht door Gast888 »

De Rijprof schreef:Welke veranderende wetgeving :?:

Vraagje, heb je reeds een autorijbewijs B?
Indien ja, mag je met een bromfiets rijden.
En na 2 jaar in het bezit van een vast rijbewijs B mag je ook in België met een lichte motorfiets (125 cc) rijden.
Momenteel voorlopig rijbewijs B. Ik ben echter niet geinteresseerd in bromfietsen, wel in motorfietsen.
De wetgeving die in 2012 van start gaat, de gevolgen zijn enkel voor jongeren. Hier heb je er meer info over: http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onder ... rijbewijs/" target="_blank
Tom84
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 sep 2009, 14:03

Re: Praktijk Moto, slagen na 8u rijles?

Bericht door Tom84 »

je vermeld de Nederlandse wetgeving?
Gast888

Re: Praktijk Moto, slagen na 8u rijles?

Bericht door Gast888 »

Tom84 schreef:je vermeld de Nederlandse wetgeving?
Ze gelden op Europees vlak...
"Vanaf 2012 worden de nieuwe Europese regels rondom het (motor)rijbewijs van kracht. Elk land mag nog wel binnen bepaalde marges eigen keuzes maken."
Tom84
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 sep 2009, 14:03

Re: Praktijk Moto, slagen na 8u rijles?

Bericht door Tom84 »

dit is een nederlands persbericht en heeft geen enkele betrekking tot de Belgische situatie.
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Praktijk Moto, slagen na 8u rijles?

Bericht door wooter »

Op een jaar tijd kan al heel wat veranderen waardoor er misschien wel een budget is voor een motor. Een motorfiets is overigens goedkoper per kilometer dan een auto.

Maar ik moet zeggen dat ik als jonge motorrijder maar wel al ervaren automobilist al veel zelfbehoudkennis heb gehaald van het autorijden. Motorrijden is moeilijker dan autorijden, en als je al geen ervaren automobilist bent heb je naast de typische motorrijdersmoeilijkheden (zwaartepunt, remkrachtverdeling, bochtentechniek, verminderde grip) ook nog eens de beginnersmoeilijkheden van het autorijden (anticiperen)...

Je kan niet veilig motorrijden zonder te anticiperen, en anticiperen kan je enkel leren door ervaring op te doen... En qua anticiperen is een motorfiets zelfs moeilijker dan een auto...
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Praktijk Moto, slagen na 8u rijles?

Bericht door Inazuma »

Tom84 schreef:dit is een nederlands persbericht en heeft geen enkele betrekking tot de Belgische situatie.
Niet op de huidige Belgische situatie - maar ook België zal zich naar de EU regels moeten schikken.
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Praktijk Moto, slagen na 8u rijles?

Bericht door Inazuma »

Gast888 schreef:Toch zou ik graag al het rijbewijs op zak hebben.
Het rijbewijs halen om het te hebben ipv om het te gebruiken is eigenlijk niet zo'n goed idee.

Je gaat nadien dan ook geen ervaring in het motorrijden meer opdoen, en bijgevolg is na korte tijd je rijvaardigheid alweer zo goed als weg.
Verwar rijvaardigheid vooral niet met het weten hoe de knopjes en hendeltjes op een motorfiets werken ...
Ik heb nog nooit met een brommer, moto,... (kortom: iets gemotoriseerd op 2 wielen) gereden.
Dat hoeft op zich geen probleem te zijn.
vraag ik me af of het mogelijk is om, na 8u rijles, je praktisch examen te slagen?
Het is mogelijk, maar aangezien je nog maar 18 wordt, heb je nog geen rijbewijs B en nog niet veel echte rijervaring met de auto.

Die ervaring helpt met het inschatten van verkeerssituaties en het verwerken en toepassen van verkeersregels en verkeerstekens - en maakt het zo gemakkelijker om met de motor te leren rijden omdat je je daar dan beter op kan concentreren.
Zonder die ervaring wordt het motorexamen ook moeilijker.


Als je het bescheiden houdt, is motorrijden goedkoper dan autorijden.
Helaas is de tussencategorie (250-400 cc) motorfietsen stilaan volledig van de Belgische markt aan het verdwijnen ten voordele van de 125cc categorie enerzijds en de almaar zwaardere motoren anderzijds.
"Iets daartussen" vind je bijna uitsluitend nog bij de scooters en de off-road modellen.
Tom84
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 sep 2009, 14:03

Re: Praktijk Moto, slagen na 8u rijles?

Bericht door Tom84 »

Inazuma schreef:
Tom84 schreef:dit is een nederlands persbericht en heeft geen enkele betrekking tot de Belgische situatie.
Niet op de huidige Belgische situatie - maar ook België zal zich naar de EU regels moeten schikken.
in het persbericht staan de regels die nederland gaat doorvoeren. . . de europese richtlijn ziet er heel anders uit en de lidstaten hebben zelf het recht nationale reglementen op te stellen!
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Praktijk Moto, slagen na 8u rijles?

Bericht door Inazuma »

Tom84 schreef:
Inazuma schreef:
Tom84 schreef:dit is een nederlands persbericht en heeft geen enkele betrekking tot de Belgische situatie.
Niet op de huidige Belgische situatie - maar ook België zal zich naar de EU regels moeten schikken.
in het persbericht staan de regels die nederland gaat doorvoeren. . . de europese richtlijn ziet er heel anders uit en de lidstaten hebben zelf het recht nationale reglementen op te stellen!
Stel je hiermee dat de huidige Belgische wetgeving conform de EU richtlijn inzake rijbewijs A is :?:
Tom84
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 sep 2009, 14:03

Re: Praktijk Moto, slagen na 8u rijles?

Bericht door Tom84 »

ja, de europese richtlijn voorziet enkele regels en het is de aan de lidstaten dit in nationale wetten om te zetten. ik bevestig dat we enkele dingen gaan aanpassen, maar de europese commissie voorziet de termijn van het jaar 2013 ; hoe en wat is nog altijd aan de FOD Mobiliteit en Vervoer.
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Praktijk Moto, slagen na 8u rijles?

Bericht door Inazuma »

Tom84 schreef:ja, de europese richtlijn voorziet enkele regels en het is de aan de lidstaten dit in nationale wetten om te zetten. ik bevestig dat we enkele dingen gaan aanpassen
De voorwaarden voor het bekomen van een volwaardig rijbewijs A zullen dus veranderen, en zullen daarbij alvast niet versoepeld worden ...
Plaats reactie