**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

oeps, niet gelezen dat je ook dat straatje van de Lijn bent tegengekomen op je route. Je kan anders es een auto van de rijschool es achtervolgen ;) dan leer je de routes een beetje.
Gast

Bericht door Gast »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Alken
- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts achter me, achter mijn begeleider.
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Zelf plaats kiezen in een aangeduide straat.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Het gewoonlijke, een S-beweging achter een geparkeerd voertuig. Ging perfect :)
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Bandenslijtage, zetel juist afstellen, spiegels afstellen, lichten,...
- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ?
Met een begeleider, mijn stiefmoeder, zij was tot een jaar of 2 geleden instructrice, maar zowat elke examinator op dat moment aanwezig kende ze nog, buiten natuurlijk degene die wij juist hadden. Maar geen probleem, de rit ging perfect :)

De route was zowat het gewone denk ik. Expressweg op richting hasselt, grote ring op, runkst binnen, brug aan sint-truidersteenweg,... Gelukkig dat ik veel in hasselt kom en wat bekend ben met die wegen. :)

De examinator was redelijk jong, maar zeer neutraal. Hij gaf me niet speciaal een slecht of goed gevoel, ik kon zijn aanwezigheid redelijk makkelijk van mij af zetten. Bij het binnenrijden zei hij gewoon "Proficiat, u bent geslaagd, volgt u mij even mee naar binnen", daar kreeg ik dan mijn papieren terug en een goeiedag... NICE

Ik heb geen lessen gevolgd, mijn stiefmoeder heeft mij alles geleerd. Zij wist natuurlijk alle zaken waar ik moest op letten. Soms vraag ik mij toch echt af hoe mensen zonder rijlessen kunnen slagen, ik heb veel vrienden van me op bepaalde zaken moeten wijzen waar ze op moeten letten, wat ze uit hun eigen of door familie niet leerden.
Jari

Bericht door Jari »

Proficiat! :)
Gast schreef:Soms vraag ik mij toch echt af hoe mensen zonder rijlessen kunnen slagen, ik heb veel vrienden van me op bepaalde zaken moeten wijzen waar ze op moeten letten, wat ze uit hun eigen of door familie niet leerden.
Wel, gratisrijbewijsonline.be en derijprof.be waren daar geweldige hulpmiddelen voor! :)
Gast.gent

Bericht door Gast.gent »

Geslaagd :D van de eerste keer, zonder rijschool met men vader...
Examencentrum: Sint-Denijs-Westrem (gent)
Was wel nog spannend want had volgende dingen tegengekomen: Bij parkeren eerste keer tikte ik lichtjes tegen de boorduur aan, dan maar gwn rustig terug vooruit gereden en me perfect gezet. Daar zei hij niets over, wel zei hij dat ik perfect de techniek beheers maar dat ik soms te rap optrek en iets te snel ga in de bochten. Verder gaf hij opmerking over voorrang geven want bij de 30ste straat ofzo da tik voorrang moest geven (van rechts) kwamen er stuk of 7auto's , ik laat ze allemaal netjes door en vertrek en plots zie ik een rode peugot opdoemen achter die grote kiosk, ik geef gas bij en rijd door, natuurlijk begint die rode peugot nog eens te toeteren :s. Gelukkig was ik er door , was wel een moeilijke route, met veel instinkers: Via korterijksesteenweg meteen naar rechts over het brugje rijden zodat je in de andere richting vn de korterijkse steenweg komt en zo op naar De sterre dan daar rechtdoor en op het eind naar rechts af aan het UZ en zo in een wijkje en dan via sint pieters terug naar beukenlaan en examencentrum. Vriendelijke man gehad die het goed voorhad met mij.
Gast

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: OOSTENDE

-Examinatrice zat achter m’n begeleider.

-Bij het keren in een straat stonden er in de eerste ¾ van de straat auto’s geparkeerd, maar op het einde vlak voor de bocht kon ik keren.

-Ik moest gewoon achter een wagen parkeren, ging goed.

-Voorafgaande controle was de slijtage van m’n banden.

-Ik ben met begeleider geweest. De begeleider was de pa van m’n vriendin. Heb ook al 14u rijschool gevolgd in totaal, was m’n 3de poging.

-Tijdens het keren was ik zodanig bezig met links en rechts kijken of er geen verkeer afkwam, (had de keer ervoor een opmerking gekregen dat ik dat niet gedaan had) waardoor ek vergeten ben in m’n achteruitkijkspiegel te kijken of er niks achter me stond. En jawel hoor, een lantaarnpaal. Met de trekhaak ertegen gereden, dus niks aan de auto (ook niks aan de paal), maar kmocht toch direct terugkeren naar het examencentrum. Dus gouden tip: KIJK OOK IN JE ACHTERUITKIJKSPIEGEL BIJ HET KEREN IN EEN STRAAT.

-Voor de rest heb ik volgens de examinatrice perfect gereden. Remtechniek, schakeltechniek goed, voorrang van rechts, allemaal perfect. Direct al weer een afspraak gemaakt, is nu donderdag, en maandag nog eens examen afleggen.
trainfreak

Bericht door trainfreak »

Examencentrum Sint-Denijs-Westrem:

De begeleider zat rechts achteraan.
Hij is na 1 keer afgeslaan te hebben wel uitgestapt, er was ons een auto aan het volgen met een L... niet doen dus!

Het parkeren ging vlotjes, wel met het achterwiel tegen de stoep getikt.
Het keren ging ook goed.

Ik heb geen opmerkingen gehad, maar op mijn papier staat wel dat ik voorbehoud heb voor enkele verkeersborden.

Het was een vriendelijke persoon die me nog wat hielp bij het kruispunt de sterre, want daar kom ik eigenlijk bijna nooit en ik kende mijn weg daar niet...
Steveh

Bericht door Steveh »

Sint Denijs Westrem
rechtsachter
vrij smal straatje maar is wel gelukt:)
in een S beweging achter een auto gaan staan, was voor een poort, er was dus zo'n afgeronde borduur daar lichtjes opgegaan
1000x geoefend altijd goed , en nu erop...

Zij vroeg, welke nummer, khad 5 denk ik koelvloeistof
en dan hoe weet je dat je goed zit, en dan heel de lichtecontrole.

met de begeleider, heb overlaatst wel 2uurtjes rijschool genomen

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
de mama:o zij had het soms wel heel moeilijk met het zwijgen :o

ik had een zeeer vriendelijke vrouw.
normaal was is gebuist geweest, maar doordat ik het hier en daar terug goed gemaakt heb, heeft ze wat liggen puzzelen met de punten zodat ik er juist door was :)

dankuwel Forum en idereeen hier, ook de rijprof met zijn fantastische filmpjes !!
audi 80 bj 1976 my pride.

al 1500 km gebold met begeleider
second car, Honda CRV V-tech
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Steveh schreef:ik had een zeeer vriendelijke vrouw.
die heb ik ook :D
Steveh schreef:normaal was is gebuist geweest, maar doordat ik het hier en daar terug goed gemaakt heb, heeft ze wat liggen puzzelen met de punten zodat ik er juist door was :)
Dan heb je toch een aantal fouten gemaakt, maar geen al te ernstige...
Heeft de examinatrice nog opmerkingen gegeven dan?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Steveh

Bericht door Steveh »

xantingo schreef:
Steveh schreef:ik had een zeeer vriendelijke vrouw.
die heb ik ook :D
Steveh schreef:normaal was is gebuist geweest, maar doordat ik het hier en daar terug goed gemaakt heb, heeft ze wat liggen puzzelen met de punten zodat ik er juist door was :)
Dan heb je toch een aantal fouten gemaakt, maar geen al te ernstige...
Heeft de examinatrice nog opmerkingen gegeven dan?
ja, een paar,

2.plaats op de openbare weg: voorbehoud
2.1: rechts houden
2.2 te veel rechts

5. richtingverandereing: te verbeteren
5.1 zich vergwissen bord F50BIS

8. snelheid en verkeersinzicht: onvoldoende
8.12 A 3-5-7-9-11-13-15-17-19-21-23-25-27-29-31-33 ( 14 met de hand erbij geschreven?)
8.10 borden M9-10

sommige dingen heeft ze door de vingers gezien, en hier een daar gefoefeld, omdat ze zag dat ik het goed deed, en ik was ook al een van de betere die zij al gehad had vandaag.
-dat ik 50in zone 30 reed heeft ze mij niet voor gebuist
-voor 2 bultjes die ik te snel genome heb heeft gij door de vingers gezien omdat ik de andere 20wel goed genomen heb
-dat ik een heel klein beetje op de borduur stond met men achterwiel met het parkeren heeft ze zo gelaten omdat het voor een poort was dus met zo een afgeronde borduur was:)
- de bomma die ik niet over liet, alle respect maar die maakte toch geen aanstalte op oversteken hoor:)

enfin, kvreesde het ergste, in de auto zei ze van ja ik ga u laten slagen maar eigelijk zou het niet mogen, omdat ik over mijn fouten zat,
she said, als ik het moest doen via de protocol was je gebuist,
nog een tijdje gepraat, zeer vriendelijke persoon.
mama is dan maar naar huis gerede xD

Inazuma

Bericht door Inazuma »

Steveh schreef:2.plaats op de openbare weg: voorbehoud
2.2 te veel rechts
Je moet niet op de laatste centimeter "rechts op de rijbaan" rijden
Beter opletten voor fietsers (of voetgangers) bij het afslaan.
Afbeelding

8.12 A ( 14 met de hand erbij geschreven?)
Gevaarsbord A14 geeft de aanwezigheid van een verhoogde inrichting weer
Afbeelding
8.10 borden M9-10
Ook weer opletten voor fietsers, nu bij een voorrangssituatie / oprijden van kruispunt met fietsers in beide richtingen :
Afbeelding
sommige dingen heeft ze door de vingers gezien, en hier een daar gefoefeld,
Goed bezig daar ... :evil:
enfin, kvreesde het ergste,
En terecht als ik dat lijstje lees :!:
Nu vrees ik het ergste ...

Met zo'n fouten toch nog slagen, dan kan men beter ineens de rijbewijzen weer gewoon gaan uitdelen zoals in de jaren stillekes.
Steveh

Bericht door Steveh »

Inazuma schreef:
Steveh schreef:2.plaats op de openbare weg: voorbehoud
2.2 te veel rechts
Je moet niet op de laatste centimeter "rechts op de rijbaan" rijden
Beter opletten voor fietsers (of voetgangers) bij het afslaan.
Afbeelding

8.12 A ( 14 met de hand erbij geschreven?)
Gevaarsbord A14 geeft de aanwezigheid van een verhoogde inrichting weer
Afbeelding
8.10 borden M9-10
Ook weer opletten voor fietsers, nu bij een voorrangssituatie / oprijden van kruispunt met fietsers in beide richtingen :
Afbeelding
sommige dingen heeft ze door de vingers gezien, en hier een daar gefoefeld,
Goed bezig daar ... :evil:
enfin, kvreesde het ergste,
En terecht als ik dat lijstje lees :!:
Nu vrees ik het ergste ...

Met zo'n fouten toch nog slagen, dan kan men beter ineens de rijbewijzen weer gewoon gaan uitdelen zoals in de jaren stillekes.
aleja die dingen stonden op dat blad, maar de meeste borden ervan ben ik niet tegen gejkomen hoor:d

Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Steveh schreef:aleja die dingen stonden op dat blad, maar de meeste borden ervan ben ik niet tegen gejkomen hoor:d
Die heb je dus gewoon niet gezien... :? een examinator schrijft niets op dat niet gebeurd is.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Steveh

Bericht door Steveh »

xantingo schreef:
Steveh schreef:aleja die dingen stonden op dat blad, maar de meeste borden ervan ben ik niet tegen gejkomen hoor:d
Die heb je dus gewoon niet gezien... :? een examinator schrijft niets op dat niet gebeurd is.
kan zijn dat ik die inderdaad niet gezien heb.
was me waarschijnlijk op de andere weggebruikers aant concentreren:)

al bij al kheb zowisoo nog puntjes die ik moet bijwerken, dat ga ik ook doen,
kwil zolangmogelijk ongevalvrij blijven:)

Gast

**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Sint Denijs Westrem
rechtsachter
smalle straat in een wijk aan het UZ maar hij zei erbij dat ik de parkeerplaatsen mocht gebruiken maar geen opritten, ik zag een plaats waar aan beide kanten parkeerplaatsen vrij waren en heb daar dus handig gebruik van gemaakt.
in een S beweging achter een auto gaan staan, en uitstappen en mocht direct terugkomen want het was ijskoud (16/02) het was al is afgelast door sneeuw (10/02)
(- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
geen nr of niks ... gewoon alle mogelijke lichten toeters en bellen ... en in de auto achterruit verwarming & waarop je let bij het afstellen van de rugleuning.
met de rijschool (6u les genomen in de 2 weken voor het examen, een grote aanrader aangezien zij parcours kennen en je testen op valstrikken zodat je deze niet meer zult tegenkomen: vooral eenrichtingsverkeer, en nog wat onlogische punten ... zo zijn er wel een paar in gent)

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
/

Ik had een vriendelijke examinator ... Hans :) Hij heeft heel duidelijk en optijd kenbaar gemaakt hoe of wat, als je kunt rijden moet je je nergens
druk om maken gewoon goed concentreren en veel in gent zelf oefenen ... beste moment = vrijdag avond spits ... als je het dan kunt kun je het eender welk uur van de dag.

Ik had maar 1 kleine opmerking ... bij het wegrijden uit de wijk aan het UZ moest ik links-rechtdoor ... in mijn ogen meer rechtdoor dan links ... maar toch genoeg links om blijkbaar een knipper te moeten gebruiken ... maar het was voor discussie vatbaar zei hij zelf dus stond het niet eens op mijn papier.

Intussen rij ik dankzij deze site en mijn begeleiders die elke dag 1-2u 4maand lang (had er 5 dus ze konden al is afwisselen) met mij gaan oefenen zijn vrij rond en ga ik elke dag met de auto naar kortrijk ... waarvoor mijn dank !

Groensels
Gast

Bericht door Gast »

Kontich
Rechtsachter
In een smalle straat waar maar 2 auto's geparkeerd stonden mocht ik zelf kiezen waar ik keerde
In een straat zei de examinator dat we in deze straat gingen parkeren, ik stelde voor zelf een plaats te kiezen en dit mocht
Waar is de koelvloeistof, stand, dim en grootlichten, claxon, remlichten, ruitewissers, ontwaseming
Met een begeleider, wel 20u les gevolgd bij rijschool
Met mijn mama, was de eerste keer dat ik met haar reed.

Resultaat: geslaagd
Plaats reactie