wie mag er mee in de auto tijdens het praktijkexamen?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast 1960

wie mag er mee in de auto tijdens het praktijkexamen?

Bericht door Gast 1960 »

Mijn dochter heeft de beginselen geleerd met mij (moeder) met het systeem voorlopig rijbewijs met begeleider.

Daarna heeft ze rijschoollessen gevolgd zodat ze haar rijbewijs kon omruilen (tegen betaling uiteraard :? ) voor eentje zodat ze zonder begeleiding kon rijden.

Daarna heeft ze veel geoefend, meestal was ik daar gewoon bij.

Examen gaat ze ook gewoon doen met mijn wagen en niet met eentje van de rijschool.

Moet ik dan wachten in het examencentrum terwijl zij het examen alleen aflegt met de examinator of moet ik achteraan zitten of misschien zelfs vooraan (god verhoede dit want ik zal dan misschien mijn mond niet kunnen houden :lol: )
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: wie mag er mee in de auto tijdens het praktijkexamen?

Bericht door GRO »

Heeft ze een voorlopig rijbewijs 36 maanden, dan moet een begeleider meegaan. (iemand die aan voorwaarden van begeleider voldoet)

Heeft ze een voorlopig rijbewijs 18 maanden, dan moet een begeleidend persoon (min. 24 en rijbewijs B) mee als ze met een eigen auto gaat en een rijschoolinstructeur als ze met een auto van de rijschool gaat.

De persoon zit mee in de auto tijdens het examen.

Lees het verloop van het examen gedetailleerd in het praktijkboek van Gratis Rijbewijs Online
DOWNLOAD ONS PRAKTIJKBOEK NAAR UW COMPTER (klik voor info)
Gast

Re: wie mag er mee in de auto tijdens het praktijkexamen?

Bericht door Gast »

Bedankt voor het snelle antwoord. Ik moet dus sowieso mee blijkbaar.
Gast 1960

Re: wie mag er mee in de auto tijdens het praktijkexamen?

Bericht door Gast 1960 »

Begrijp ik het goed dat ik er ook voor kan kiezen in het centrum te wachten tijdens het examen?


(examen is over 2 weken, en ik zal hier verslag uitbrengen of laten uitbrengen door mijn dochter. Dank voor alle tips, ze zullen me van pas komen, na haar komen er nog 4 kinderen aan de beurt... )
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: wie mag er mee in de auto tijdens het praktijkexamen?

Bericht door Stefan Peeters »

Wanneer ze met jouw wagen examen aflegt, zal je toch mee moeten.
Tenzij je iemand anders vindt die in jouw plaats meerijdt.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Nog een Gast :p

Re: wie mag er mee in de auto tijdens het praktijkexamen?

Bericht door Nog een Gast :p »

Maar ik vraag mij af of er wel iemand extra mee mag ...

Ik heb ook een voorlopig rijbewijs 18 maand, hiermee mag ik alleen rijden en eventueel iemand mee nemen die ouder is dan 24 en een rijbewijs heeft, maar verder mag daar niemand meer bij zitten.

dus als ik examen ga doen rijd ik, zit de examinator bij mij, en dan zou mijn eigen begeleider (1 vn de ouders) er ook nog bij zitten, mag dit dan wel aangezien ik normaal gezien geen 3de persoon mag meenemen ?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: wie mag er mee in de auto tijdens het praktijkexamen?

Bericht door Stefan Peeters »

Nog een Gast :p schreef:dus als ik examen ga doen rijd ik, zit de examinator bij mij, en dan zou mijn eigen begeleider (1 vn de ouders) er ook nog bij zitten, mag dit dan wel aangezien ik normaal gezien geen 3de persoon mag meenemen ?
GRO schreef:Heeft ze een voorlopig rijbewijs 36 maanden, dan moet een begeleider meegaan. (iemand die aan voorwaarden van begeleider voldoet)
Heeft ze een voorlopig rijbewijs 18 maanden, dan moet een begeleidend persoon (min. 24 en rijbewijs B) mee als ze met een eigen auto gaat en een rijschoolinstructeur als ze met een auto van de rijschool gaat.
De persoon zit mee in de auto tijdens het examen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Nog een Gast :p

Re: wie mag er mee in de auto tijdens het praktijkexamen?

Bericht door Nog een Gast :p »

Ik weet dat het moet maar ik vind het zo raar aangezien ik normaal geen derde persoon mag meenemen ...
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: wie mag er mee in de auto tijdens het praktijkexamen?

Bericht door Stefan Peeters »

Nog een Gast :p schreef:Ik weet dat het moet maar ik vind het zo raar aangezien ik normaal geen derde persoon mag meenemen ...
Dit is dan ook geen normale situatie... het is een examen.
Vergeet niet dat het de bedoeling is dat de examinator jou rijkunsten kan beoordelen, maar in feite weet hij niet wie jij bent en of jij eigenlijk wel in staat bent om dat voertuig te besturen.
De begeleider is dan in feite verantwoordelijk voor de veiligheid van de examinator.

Die mens gaat 's avonds ook graag terug naar vrouw en kindjes...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: wie mag er mee in de auto tijdens het praktijkexamen?

Bericht door Jari »

Nog een Gast :p schreef:Ik weet dat het moet maar ik vind het zo raar aangezien ik normaal geen derde persoon mag meenemen ...
Ik had een vrb 36 maand en mocht dus 2 personen meenemen (begeleider + examinator), maar heb examen afgelegd met 3 personen in de wagen (begeleider + examinator + examinator in opleiding)...
Gast 1960

Re: wie mag er mee in de auto tijdens het praktijkexamen?

Bericht door Gast 1960 »

Bah, ik MOET dus mee :(

(maar wel het praktijkboek gedownload ondertussen :D nuttig hoor!)
Tiffany

Re: wie mag er mee in de auto tijdens het praktijkexamen?

Bericht door Tiffany »

Beste ik heb ook een vraag, moet de begeleider(rijbewijs 18maand) die lessen gedaan hebben of niet? Ik heb maandag mijn examen en ben vol van de stres omdat ik men examen gewoon wil doen en niemand heb dat zon lessen gedaan heb 😢
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: wie mag er mee in de auto tijdens het praktijkexamen?

Bericht door Benny Stinkens »

Tiffany schreef: 08 dec 2018, 00:38 Beste ik heb ook een vraag, moet de begeleider(rijbewijs 18maand) die lessen gedaan hebben of niet? Ik heb maandag mijn examen en ben vol van de stres omdat ik men examen gewoon wil doen en niemand heb dat zon lessen gedaan heb 😢
Deze persoon hoeft het vormingsmoment voor begeleiders niet te volgen.
Hij/zij is namelijk geen begeleider maar een begeleidend persoon. :idea:
Deze persoon moet wel nog steeds minstens 26 jaar zijn, 8 jaar het rijbewijs B bezitten en de afgelopen 3 jaar geen verval van het recht tot sturen hebben opgelopen.

Veel succes :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie