Enkele vragen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
trainfreak
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:39

Enkele vragen

Bericht door trainfreak »

Ik moet over een kleine maand mijn praktisch rij-examen afleggen maar ik zit nog met enkel vragen.
Misschien best even zeggen dat ik in een Prius rij, sommige mensen gaan anders misschien nog raar opkijken.

Bij het verlaten van de wagen heb ik de gewoonte om deze altijd af te sluiten aan de deur.
Aan de deur zit dus een knop om de wagen te vergrendelen.
Doe ik dit best ook als de instructeur vroeg me vroeg om te parkeren zoals ik naar de winkel zou gaan.
Of kies ik toch maar beter om hem met de afstandsbediening te vergrendelen, kwestie van zo snel mogelijk van de rijbaan weg te zijn?

Is je parkeerrem vastzetten verplicht te doen bij het examen?
Ik gebruik die nu bijna nooit (misschien 3-4 keer gebruikt).

De ruiten vanachter zijn geblindeerd.
Nu hangt er wel een L op maar je ziet die van veraf niet zo goed hangen.
Zijn er andere oplossingen? GEEN stickers....
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Re: Enkele vragen

Bericht door BuBbA »

trainfreak schreef:Bij het verlaten van de wagen heb ik de gewoonte om deze altijd af te sluiten aan de deur.
Aan de deur zit dus een knop om de wagen te vergrendelen.
Doe ik dit best ook als de instructeur vroeg me vroeg om te parkeren zoals ik naar de winkel zou gaan.
Of kies ik toch maar beter om hem met de afstandsbediening te vergrendelen, kwestie van zo snel mogelijk van de rijbaan weg te zijn?
Via de afstandbediening lijkt mij het eenvoudigste te zijn, maar het belangrijkste is dat je gewoonweg niet vergeet te sluiten.
trainfreak schreef:Is je parkeerrem vastzetten verplicht te doen bij het examen?
Ik gebruik die nu bijna nooit (misschien 3-4 keer gebruikt).
Ja. Parkeerrem (of handrem) altijd gebruiken. Ik begrijp niet dat je die nog nooit gebruikt hebt?

Als mijn wagen stil staat, staat de handrem altijd opgetrokken. Eventueel in de winter als het erg hard vriest durf ik hem wel eens gewoon in versnelling te laten staan, maar dat is ook de enige uitzondering.
trainfreak schreef:De ruiten vanachter zijn geblindeerd.
Nu hangt er wel een L op maar je ziet die van veraf niet zo goed hangen.
Zijn er andere oplossingen? GEEN stickers....
Het "L" teken moet duidelijk aanwezig zijn achteraan de wagen. Natuurlijk kan je nu gaan discussiëren over wat "duidelijk" betekend, maar waarom het risico nemen?
Hang er inderdaad gewoon een "L" op aan de buitenkant, dus via sticker, en dan heb je sowieso geen problemen.
trainfreak
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:39

Re: Enkele vragen

Bericht door trainfreak »

BuBbA schreef: Ja. Parkeerrem (of handrem) altijd gebruiken. Ik begrijp niet dat je die nog nooit gebruikt hebt?

Als mijn wagen stil staat, staat de handrem altijd opgetrokken. Eventueel in de winter als het erg hard vriest durf ik hem wel eens gewoon in versnelling te laten staan, maar dat is ook de enige uitzondering.
Da's een pedaal, en ik vind da redelijk ambetant :P
Als hij gewoon op de P-stand staat (uit versnelling) zal hij op vlakke stukken ook niet gaan bollen he.


Nog iets dat me net te binnen schiet:
Moet je de auto echt op P-stand zetten als je hem verlaat, als ik het contact uitzet gaat dit automatisch...

Het zijn nogal domme vragen, maar ik kan nergens echt een duidelijk antwoord vinden.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Enkele vragen

Bericht door bert.covens »

trainfreak schreef:Da's een pedaal, en ik vind da redelijk ambetant :P
Als hij gewoon op de P-stand staat (uit versnelling) zal hij op vlakke stukken ook niet gaan bollen he.

Nog iets dat me net te binnen schiet:
Moet je de auto echt op P-stand zetten als je hem verlaat, als ik het contact uitzet gaat dit automatisch...
Je schrijft "P"-stand, bedoel je daarmee dat het om een voertuig met automatische versnellingsbak gaat?
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
trainfreak
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:39

Re: Enkele vragen

Bericht door trainfreak »

Prius is automaat ja...

En voor de volgende vraag komt: ik wil geen manuele, die Prius is gewoon veel te zalig :D
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Enkele vragen

Bericht door bert.covens »

Als jij je daar comfortabel en goed in voelt, zoveel te beter. Je moet rijden waar JIJ je goed bij voelt, niet waar anderen zich goed in voelen.

Bedenk alleen dat als je met deze auto examen aflegt, je een beperking op je rijbewijs krijgt. Maw: nadien mag je nooit met een handgeschakeld voertuig rijden. Omgekeerd: als je examen met een handgeschakeld voertuig aflegt, mag je nadien gerust ook met een automaat rijden. Dus als je met een automaat examen aflegt, krijg je daar later mischien spijt van.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
trainfreak
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:39

Re: Enkele vragen

Bericht door trainfreak »

'k Weet het.
Mijn ouders rijden al hun hele leven automaat en ze hebben er nog nooit spijt van gehad :)
Het rijcomfort van een CVT alleen al :D
Maar soit, we gaan off-topic.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Enkele vragen

Bericht door Inazuma »

trainfreak schreef:Bij het verlaten van de wagen heb ik de gewoonte om deze altijd af te sluiten aan de deur.
Aan de deur zit dus een knop om de wagen te vergrendelen.
Zorg dat duidelijk merkbaar is dat je de wagen afsluit.
Is je parkeerrem vastzetten verplicht te doen bij het examen?
Ik gebruik die nu bijna nooit (misschien 3-4 keer gebruikt).
Enkel P-stand houdt ook niet altijd, je gebruikt best de parkeerrem erbij.
Nu hangt er wel een L op maar je ziet die van veraf niet zo goed hangen.
Zorg dat je L duidelijk zichtbaar achteraan op het voertuig hangt, of de kans is reëel dat je examen al stopt nog voor het echt begonnen is .

Ook tijdens je oefenritjes moet de L trouwens duidelijk zichtbaar zijn.

Van een ruit kan je een sticker gemakkelijk weer verwijderen.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Enkele vragen

Bericht door Inazuma »

trainfreak schreef:Prius is automaat ja...
En voor de volgende vraag komt: ik wil geen manuele, die Prius is gewoon veel te zalig :D
Je beperkt wel zeer sterk de voertuigen waarmee je mag rijden.
Geen probleem als het om je eigen voertuig gaat, maar wel als het om dat van een werkgever ofzo gaat ...
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Enkele vragen

Bericht door bert.covens »

Als ik jou was, legde ik mijn examen met een handgeschakeld voertuig af. Je weet immers maar nooit.

Nadien kan je toch nog zoveel rondrijden met die Prius, of eender welke automaat, toch? Omgekeerd zou helaas niet mogen. En ik vrees dat je daar vroeg of laat spijt van gaat krijgen. De auto van je baas, je partner,....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
trainfreak
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:39

Re: Enkele vragen

Bericht door trainfreak »

Ik heb er ook zitten over nadenken.
Maar ik ken niemand in mijn directe omgeving die me lessen zou kunnen geven en die een handgeschakelde bezit.
hanami
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 feb 2009, 19:43

Re: Enkele vragen

Bericht door hanami »

Ach, als ik jou was, leg ik gewoon mijn rijexamen af met een automatiek, en je ziet wel in de toekomst of het noodzakelijk zal zijn om nog handgeschakeld te leren rijden. Ondertussen heb je wel al je rijbewijs, en je bent mobiel.
Wie weet stelt het probleem van enkel een handgeschakelde wagen zich wel nooit.

Ik ben al succesvol 3 keren van werk veranderd zonder mijn rijbewijs op zak te hebben, en nochtans hoor je overal hoe belangrijk het wel is om dat te kunnen aangeven op je cv.
Ik reis veel voor mijn werk, kom in verschillende wereldsteden en geraak overal ik waar ik wil.
Ondertussen werk ik aan mijn rijbewijs zonder teveel stress.

Je bent nog een stapje verder als mij, eigenlijk, dus waarom zorgen maken?
Gewoon je eigen voorkeur volgen en als in de toekomst de noodzaak zich manifesteert, dan ga je gewoon rijlessen nemen.

Veel succes!
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Enkele vragen

Bericht door wooter »

trainfreak schreef:Maar ik ken niemand in mijn directe omgeving die me lessen zou kunnen geven en die een handgeschakelde bezit.
Een rijschool?
trainfreak schreef:Het rijcomfort van een CVT alleen al :D
Heb twee weekjes met een CVT moeten doen in december, en ik vind het maar niks... :)
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: Enkele vragen

Bericht door Jari »

hanami schreef:Ik ben al succesvol 3 keren van werk veranderd zonder mijn rijbewijs op zak te hebben, en nochtans hoor je overal hoe belangrijk het wel is om dat te kunnen aangeven op je cv.
Ik reis veel voor mijn werk, kom in verschillende wereldsteden en geraak overal ik waar ik wil.
Ondertussen werk ik aan mijn rijbewijs zonder teveel stress.
Ik ben bijna een half jaar werkzoekende geweest (op zoek naar m'n eerste job) en ik heb anders serieus wat problemen ondervonden door het feit dat ik geen rijbewijs had! Overal vragen ze ernaar en heel vaak zeiden ze dat ze echt iemand mét rijbewijs nodig hadden voor als je toch eens de baan op moest.
Gast

Re: Enkele vragen

Bericht door Gast »

Bij het manouvre "keren":
er kwam daartstraks een auto aangereden toen ik net dwars stond op de straat, klaar om mijn pinker naar links te zetten om dan verder te rijden. Ik moet voorrang verlenen, de auto wachtte maar deed geen teken dat ik mocht rijden. Uiteindelijk reed ik dan toch en bedankte hem.

Wat doe je best in die situatie? blijven wachten tot de andere auto uiteindlijk toch nog voor je tussenwroet of zelf eerst rijden?
Plaats reactie