geïmobiliseerd zijn op tramsporen

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
ikweethetniet

geïmobiliseerd zijn op tramsporen

Bericht door ikweethetniet »

Bij links afslaan aan een verkeerslicht wanneer er groen licht brandt (ps links van je zijn er tram sporen):
Ik weet dat groen licht betekent dat je mag voorbijrijden maar aangezien je vooraf weet dat je op sporen moet stoppen is mijn vraag het volgende:
Wat doe ik:
A) Ik rij toch verder en sta gestopt op de sporen(voorsorteren) van de tram bij links afslaan omdat er tegenliggers zijn.
probleem de tram begint te claxonneren omdat je op zijn sporen geïmobiliseerd bent.

B) Ik rij niet verder bij groen licht omdat ik weet dat ik op de sporen ga stoppen.
Probleem de wagens achter mij beginnen te claxonneren

Meestal komt dit probleem voor tijdens aanvang en na schooluren, dus file
Graag uw advies erover

Met vriendelijke groeten
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Re: geïmobiliseerd zijn op tramsporen

Bericht door de rijprof »

De tram heeft altijd voorrang.
Tracht te vermijden dat je op de sporen moet stoppen, dus kijk al ver op voorhand of er geen tram in aantocht is.
Je kan het groen licht voorbijrijden en je naast de tramsporen opstellen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11418
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: geïmobiliseerd zijn op tramsporen

Bericht door Inazuma »

ikweethetniet schreef:Bij links afslaan aan een verkeerslicht wanneer er groen licht brandt (ps links van je zijn er tram sporen)
Loopt de rijstrook waarin je voorgesorteerd bent over de tramsporen - of anders gezegd : liggen de tramsporen in deze rijstrook :?:
ikweethetniet

Re: geïmobiliseerd zijn op tramsporen

Bericht door ikweethetniet »

verduidelijking:
2*2 rijstroken waar de trams tussen spoort
er liggen ook wegmarkeringen tussen de 2*2 rijstroken namelijk pijlen.

Zolang er geen trams afkomen mag je toch voorsorteren op de pijlen.
Inien er daarna trams afkomen moeten die maar wachten zolang men niet verder kan rijden omdat er tegenliggers zijn.

Mocht de trams toch op de gestopte voertuigen rijden begaan die een fout, want ze mogen toch niet op rijden.

Graag uw mening
Met vriendelijke groeten
Inazuma
Berichten: 11418
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: geïmobiliseerd zijn op tramsporen

Bericht door Inazuma »

ikweethetniet schreef:verduidelijking:
2*2 rijstroken waar de trams tussen spoort
er liggen ook wegmarkeringen tussen de 2*2 rijstroken namelijk pijlen.

Zolang er geen trams afkomen mag je toch voorsorteren op de pijlen.
Voorsorteringspijlen OP een kruispunt hebben geen enkele betekenis in de huidige wegcode.

Als de rijstrook zelf niet afbuigt, recht vooruit verderrijden en van de tramsporen afblijven.
Mocht de trams toch op de gestopte voertuigen rijden begaan die een fout, want ze mogen toch niet op rijden
Met de tram op een reeds gestopt staand voertuig rijden is slecht voor de verdere carrière als wattman.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Re: geïmobiliseerd zijn op tramsporen

Bericht door de rijprof »

zelfde antwoord als mijn vorig bericht.

ps: je kunt ook eens kijken of de tram afzonderlijke (bijzondere) verkeerlichten heeft.
Op drukke kruispunten is het soms mogelijk dat de tram door verkeerslichten wordt tegengehouden terwijl jij groen licht hebt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
ikweethetniet

Re: geïmobiliseerd zijn op tramsporen

Bericht door ikweethetniet »

Geachte
Op welke artikel baseert u dat je niet mag voorsorteren op de sporen?
Volgens artikel 77.8 mag je voorsorteren op de tramsporen.
Maar ik ben niet zeker of je mag voorsorteren volgens artikel 20.4.:
20.4. De bestuurder mag een overweg niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op die overweg zou moeten stoppen.
(2.11. "Overweg" : de gehele of gedeeltelijke kruising van een openbare weg door een of meer buiten de rijbaan aangelegde sporen.)

77.8. Een dambordmarkering die bestaat uit witte vierkanten, mag op de grond worden aangebracht.
Zij bakent de plaats af voorbehouden aan voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer op een bijzondere overrijdbare bedding of de plaats die eigen beddingen en bijzondere overrijdbare beddingen met elkaar verbinden.

Stilstaan en parkeren op deze markering is verboden.


Graag uw mening met argumentatie of bron volgens wegcode a.u.b.

Met vriendelijke groeten en prettige feesten
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4332
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: geïmobiliseerd zijn op tramsporen

Bericht door Stefan Peeters »

ikweethetniet schreef:Op welke artikel baseert u dat je niet mag voorsorteren op de sporen?
Volgens artikel 77.8 mag je voorsorteren op de tramsporen.
Wie heeft hier beweerd dat je al dan niet mag voorsorteren op een tramspoor?
ikweethetniet schreef:Maar ik ben niet zeker of je mag voorsorteren volgens artikel 20.4.:
20.4. De bestuurder mag een overweg niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op die overweg zou moeten stoppen.
(2.11. "Overweg" : de gehele of gedeeltelijke kruising van een openbare weg door een of meer buiten de rijbaan aangelegde sporen.)
Een overweg heeft helemaal niets te zien met een tram. Een tram rijdt namelijk niet op "buiten de rijbaan aangelegde sporen". Die volgt mee de openbare weg.
ikweethetniet schreef:77.8. Een dambordmarkering die bestaat uit witte vierkanten, mag op de grond worden aangebracht.
Zij bakent de plaats af voorbehouden aan voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer op een bijzondere overrijdbare bedding of de plaats die eigen beddingen en bijzondere overrijdbare beddingen met elkaar verbinden.
Hier vind je het antwoord op je vraag: de dambordmarkering is voorbehouden aan de voertuigen van geregelde diensten.
Ze vormt namelijk een soort kruising met een bijzonder overrijdbare bedding:
72.6. Een of meerdere brede witte doorlopende strepen of de markering bedoeld in artikel 77.8. bakenen de bijzondere overrijdbare bedding af die voorbehouden is aan voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer.(...)
De andere voertuigen mogen een bedding slechts dwarsen op een kruispunt of om een aanpalend eigendom te verlaten of te bereiken. Zij mogen er slechts gebruik van maken om omheen een hindernis op de rijbaan te rijden.

Jij mag die dambordmarkering dus alleen maar gebruiken om die voorbehouden ruimte te dwarsen. Je mag er dus niet gaan opstaan om voor te sorteren.
Met andere woorden: je moet voor de dambordmarkering wachten tot je zeker bent dat je het kruispunt kan dwarsen, dan moet je kijken of er geen voertuig van de geregelde diensten nadert, en dan pas mag je de dambordmarkering oversteken.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: geïmobiliseerd zijn op tramsporen

Bericht door Benny Stinkens »

@ ikweethetniet

Je haalt er nu wel een hele hoop wetgeving erbij die er genen bal mee te maken heeft :idea:
20.4. De bestuurder mag een overweg niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op die overweg zou moeten stoppen.
Een overweg is een kruising tussen een treinspoor en een rijbaan en heeft dus niets met trams te maken. :!:
Hieronder haal je trouwens zelf de wettekts hierover aan.
(2.11. "Overweg" : de gehele of gedeeltelijke kruising van een openbare weg door een of meer buiten de rijbaan aangelegde sporen.)
Buiten de rijbaan aangelegde sporen gaan over treinen.
een tram rijdt over in de rijbaan aangelegde sporen :!:

Nog iets waar je de mist in gaat:
Stilstaan en parkeren op deze markering is verboden.
Je hebt het over voorsorteren en dan gaat het over een gestopt voertuig.
Er is dag en nacht verschil tussen een gestopt voertuig en een geparkeerd of stilstaand voertuig :!:
Als je hierover meer wilt weten raad ik je aan om de theorie eens goed door te nemen want ik heb geen zin om die hier nog eens over te typen :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: geïmobiliseerd zijn op tramsporen

Bericht door Gast »

Er bestaan evenwel ook overwegen voor trams. Oa de kusttram. (die eigen bedding volgt, dus buiten de rijbaan, en hier en daar een rijbaan dwarst)

En ook op Linkeroever liggen een tweetal overwegen voor trams

Al vermoed ik ook niet meteen dat "ikweethetniet" het dààrover heeft in zijn berichten
Inazuma
Berichten: 11418
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: geïmobiliseerd zijn op tramsporen

Bericht door Inazuma »

xantingo schreef:Een overweg heeft helemaal niets te zien met een tram. Een tram rijdt namelijk niet op "buiten de rijbaan aangelegde sporen". Die volgt mee de openbare weg.
Ook een BOB of eigen bedding liggen buiten de rijbaan ...
Alleen kruist de tram meestal niet de openbare weg, maar volgt hij die.
Op een kruispunt van een openbare weg met een andere openbare weg waarop een tramspoor op een BOB of eigen bedding loopt, vormt zich volgens de definitie een overweg.
Deze worden echter nooit aangeduid als overwegen.

De definitie van een "overweg" in de Belgische wegcode is fundamenteel fout voor wat er in de praktijk mee bedoeld wordt.

Jij mag die dambordmarkering dus alleen maar gebruiken om die voorbehouden ruimte te dwarsen. Je mag er dus niet gaan opstaan om voor te sorteren.
Met andere woorden: je moet voor de dambordmarkering wachten tot je zeker bent dat je het kruispunt kan dwarsen, dan moet je kijken of er geen voertuig van de geregelde diensten nadert, en dan pas mag je de dambordmarkering oversteken.
Er zijn in de wegcode geen beperkingen gesteld aan het dwarsen/kruisen van een dambordmarkering.
Zolang je de dambordmarkering dwarst, mag er verder op voorgesorteerd en indien nodig (tegenliggers) op gestopt worden.

De dambordmarkering of BOB mag evenwel niet gevolgd worden in de langsrichting om er dan op voor te sorteren - zolang men een openbare weg volgt, moet men er op de rijbaan rijden, en de BOB of dambordmarkering behoren niet tot de rijbaan ...
Inazuma
Berichten: 11418
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: geïmobiliseerd zijn op tramsporen

Bericht door Inazuma »

Benny Stinkens schreef: Je haalt er nu wel een hele hoop wetgeving erbij die er genen bal mee te maken heeft :idea:
Ik begin te denken dat ikweethetniet , het eigenlijk beter weet dan de moderators hier ...
Een overweg is een kruising tussen een treinspoor en een rijbaan en heeft dus niets met trams te maken. :!:
Straffe uitspraak, Benny.
De wegcode maakt dat onderscheid namelijk niet.
Wegbeheerders - foutief - vaak weer wel.
Buiten de rijbaan aangelegde sporen gaan over treinen.
een tram rijdt over in de rijbaan aangelegde sporen :!:
Hoe langer hoe minder trams rijden nog op in de rijbaan aangelegde sporen ...

De vraag is wie hier de mist in gaat .
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4332
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: geïmobiliseerd zijn op tramsporen

Bericht door Stefan Peeters »

De vraag is eerder wie het hier onduidelijk maakt...

Je kan het altijd eens proberen om op een dambordmarkering te gaan staan om af te slaan, en laat er dan maar eens een tram tegen je auto rijden.

Ik wacht vol ongeduld op rechtspraak. Ik vrees alleen dat die in het voordeel van de tram zal uitdraaien.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
ikweethetniet

Re: geïmobiliseerd zijn op tramsporen

Bericht door ikweethetniet »

Geachte
t.o.v benney ik weet wat stilstaan, parkeren of gestopt voertuig is.
u typt: "Buiten de rijbaan aangelegde sporen gaan over treinen.
een tram rijdt over in de rijbaan aangelegde sporen :!: "
nochtans rijden trams zowel in de rijbaan en er buiten zie wettekst
2.8. "Bijzondere overrijdbare bedding" : het deel van de openbare weg dat aan het verkeer van voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer is voorbehouden door middel van de wegmarkeringen bedoeld in de artikelen 72.6. en 77.8. en waarvan het begin is aangeduid door het verkeersbord F18.

De bijzondere overrijdbare bedding maakt geen deel uit van de rijbaan.

Ik had graag vernomen op welke artikel u zich baseert als je niet mag voorsorteren op sporen?
Steeds vaak merk ik dan men een antwoord formuleert op het forums met uitspraken van een rechtbank
Spijtig genoeg moeten we ons echter houden aan wegcode,laat de rechter zijn taak doen, daarom vraag ik het nogmaals op welke artikel u baseert?
Met vriendelijke groeten
qbertq
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:33
Locatie: Antwerpen

Re: geïmobiliseerd zijn op tramsporen

Bericht door qbertq »

Ik ben geen wegcode kenner maar op tramsporen mag je niet stilstaan , stoppen .
Bij het links afslaan wacht je naast de sporen is de kust veilig dan kruis de sporen en draai links af .
Op bepaalde plaatsen kan jij niet zien of er nog een spoorvoertuig aankomt wanneer jij staat te wachten om links af te draaien en ja elke werkdag doe ik deze beweging (Slachthuislaan/Schijnpoortweg) en ja elke dag staat er wel een idioot achter mij te toeteren en neen ik wil geen 16 of 32 ton in mijn autootje.
Neem het van mij aan wacht naast de sporen de doorgang belemmeren van een spoorvoertuig kan je geld kosten
Griaß Euch die Madeln, Servas die Buam!
Plaats reactie