**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Inazuma

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Gek schreef:Ze mogen die bordjes wel eens wat duidelijker plaatsen
Staatssecretaris Schouppe zou er goed aan doen de (veel te) kleine zoneboren af te schaffen ...
(waarom doen ze dat niet gewoon met een snelheidsaanduiding eigenlijk???)
Omdat er dan teveel moeten staan : na elk kruispunt, op elk van de wegen die er op uitkomen ...
Volgens hem reed ik met het natte weer ook te snel op plaatsen waar ik 50 mocht, had ik beter maar 40 gereden zei hij...
De maximumsnelheid is geen richt- of minimumsnelheid ...
Het is een maximum, en je past daarbij je snelheid aan aan de omstandigheden.
En ik had helemaal op het einde een afslag gemist (rechts aan het kruispunt zei hij, maar je moest voorsorteren, ik stond dus op het vak rechtdoor blijkbaar, wou mezelf corrigeren maar daaardoor maakte ik juist een fout. Kan je eigenlijk beter gewoon de weg volgen als je een aanwijzing gemist hebt of wordt dit ook negatief beoordeeld?
Als je fout zit (zonder daarbij een overtreding te begaan), dan doe je gewoon fout verder ...
Bega geen overtredingen om een foutje goed te maken :!:
Gast

Bericht door Gast »

Hallo,
Weet er iemand hoe lang de wachttijden oplopen in het examencentrum van Kontich?
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Ja: het examencentrum van Kontich weet dat. Dus even bellen.
wooter

Bericht door wooter »

xantingo schreef:
wooter schreef:Mijn vrouwtje heeft ook drie pogingen nodig gehad, waarbij bij de eerste twee pogingen er geen grote problemen waren totdat de examinator ingreep om een mogelijke overtreding te voorkomen.
...of heeft de instructeur te vroeg ingegrepen en ging m'n vrouwtje wel op tijd correct reageren?
Heeft de instructeur ingegrepen of de examinator?
Instructeur. Door te gillen/roepen :). Maar in beide gevallen was er eigenlijk nog geen sprake van een overtreding, maar anderzijds ook nog geen spoor van afremmen... :)
Gast

Bericht door Gast »

ik moet nu donderdag mijn rijexamen gaan afleggen , dit doe ik met men eigen auto

nu heb ik op men achterruit een sticker plakken , zoals hier bv : http://www.showyoursound.nl/Public/Show ... mg0274.jpg" target="_blank

mag ik met zo een sticker op de ruit men examen afleggen ?
de rijprof

Bericht door de rijprof »

Zolang je er kunt doorkijken en het zicht naar achteropkomende verkeer niet belemmerd is,
geen probleem.
Benny Stinkens
Administrator

Bericht door Benny Stinkens »

wooter schreef:
xantingo schreef:
wooter schreef:Mijn vrouwtje heeft ook drie pogingen nodig gehad, waarbij bij de eerste twee pogingen er geen grote problemen waren totdat de examinator ingreep om een mogelijke overtreding te voorkomen.
...of heeft de instructeur te vroeg ingegrepen en ging m'n vrouwtje wel op tijd correct reageren?
Instructeur. Door te gillen/roepen :). Maar in beide gevallen was er eigenlijk nog geen sprake van een overtreding, maar anderzijds ook nog geen spoor van afremmen... :)
Was die dan letterlijk de pedalen kwijt of had hij er geen :shock: (dubbele bediening dus)
Een instructeur die begint te gillen en te roepen is volgens mij onbekwaam :cry:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jari

Bericht door Jari »

Gast schreef:Hallo,
Weet er iemand hoe lang de wachttijden oplopen in het examencentrum van Kontich?
Ik had een wachttijd van 8 weken. Examens om 7u20 kan je wel vlugger afleggen.
wooter

Bericht door wooter »

Benny Stinkens schreef:Was die dan letterlijk de pedalen kwijt of had hij er geen :shock: (dubbele bediening dus)
Een instructeur die begint te gillen en te roepen is volgens mij onbekwaam :cry:
Examen was met eigen wagen. Examinator verwachtte dat m'n vrouw voorrangsnegatie zou plegen en ging dus paniekerig "stopstopSTOP!". Feit is wel dat ze het bord B1 nog niet gepasseerd was, en dus ook stil stond vooraleer het bord B1 te passeren.

Gut feeling denk ik dat ze zonder verwittiging wel voorrangsnegatie had gepleegd, maar zij beweert dat ze pas op het laatste moment de voorrangsplichtige wagen zag en dus wel ging stoppen.

Maar goed, twee keer van dat betekent rijschool, waar ze enkel meer heeft kunnen oefenen en de derde keer met een andere, kleinere wagen probleemloos is geslaagd.
de rijprof

Bericht door de rijprof »

De manier waarop ze het kruispunt benaderde zal toch ook niet al te veilig geweest zijn.
Het is niet de bedoeling om een noodstop te doen op enkele meters van een omgekeerde driehoek aan een kruispunt met weinig uitzicht.
Van zodra er een onveilig gevoel ontstaat, of een inschattingsfout is die onveilig kan zijn, is het examen waarschijnlijk afgelopen.

Stel dat je meerijdt met een bestuurder en je moet constant zeggen (of denken)
"pas op, stopstopstop! aiiiiiiiiii, heb je dat niet gezien? oei dat was op het nippertje, niet ter rechts!!!! remmen!!!!!"
Neen, dan is die persoon nog niet geschikt voor een definifief rijbewijs.
Benny Stinkens
Administrator

Bericht door Benny Stinkens »

wooter schreef:
Benny Stinkens schreef:Was die dan letterlijk de pedalen kwijt of had hij er geen :shock: (dubbele bediening dus)
Examen was met eigen wagen. Examinator verwachtte dat m'n vrouw voorrangsnegatie zou plegen en ging dus paniekerig "stopstopSTOP!". Feit is wel dat ze het bord B1 nog niet gepasseerd was, en dus ook stil stond vooraleer het bord B1 te passeren.

Gut feeling denk ik dat ze zonder verwittiging wel voorrangsnegatie had gepleegd, maar zij beweert dat ze pas op het laatste moment de voorrangsplichtige wagen zag en dus wel ging stoppen.

Maar goed, twee keer van dat betekent rijschool, waar ze enkel meer heeft kunnen oefenen en de derde keer met een andere, kleinere wagen probleemloos is geslaagd.
Nu ben ik in elk geval de pedalen kwijt :shock:
Xantingo vraag aan jou:
Jij antwoord
Instructeur
en nu vertel je
Examen was met eigen wagen. Examinator verwachtte dat m'n vrouw voorrangsnegatie zou plegen en ging dus paniekerig "stopstopSTOP!".
Vermits het met eigen wagen was, was er dus geen instructeur aanwezig :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
lex

**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door lex »

EXAMENCENTRUM: HAASRODE

Examinator zat rechtsachteraan, begeleider (m'n vader) naast mij.

Voorafgaande controles
-Profieldiepte banden: voorwielen draaien en indicatoren aanduiden was voldoende.
-Pinkers, lichten ,ruitenwissers, claxon, rem, voor -en achterruitontdooiing.
-Linker spiegel en zetel verstellen. Daarna terug goed zetten.
(->laten zien hoe je kan testen dat je goed zit; polsen op stuur, koppeling induwen)

Helling achteraan examcentrum; de manier waarop je vertrekt (handrem of niet) was vrij te kiezen.

In de woonwijk voorbij het militair domein kreeg ik een straat aangewezen waarin ik moest keren.

Nadien de naamsesteenweg op -> naamsevest -> Parkpoort -> tiensepoort -> blijde inkomstraat
Ik moest in een zijstraatje van de blijde inkomstraat achter een aangeduide auto parkeren.
Via tiensestraat -> tiensepoort-> tiensesteenweg-> meerdaalboslaan terug naar het examencentrum.

Totale duur: +- 35min

Het was mijn 2e poging en meteen ook de laatste (geslaagd!)
De 1e keer wat pech gehad en achteraf gezien was ik er nog niet klaar voor, ook al dacht ik toen van wel...
Beide keren een vriendelijke, duidelijke en correcte examinator gehad.
Heb geen rijschool gevolgd en heb enkel gedurende een jaar met begeleider rondgereden.
Gast

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: HAASRODE

- In welk examencentrum ben je geweest? Haasrode. Route was Heverlee - expressweg richting Waver tot kruispunt Oud-Heverlee - Blanden (denk ik) - omgeving Naamsesteenweg ...
- Zat de examinator naast of achter jou? Schuin achter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Zelf plaats kiezen in straat waar ook totaal geen volk was ofzo
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Parkeren achter bepaalde auto (waar geen andere achterstond). Dan doen alsof ik de auto moet verlaten, uitstappen, rond auto gaan & terug plaats nemen + veilig terug vertrekken
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Was een zij :P moest de bandenspanning uitleggen --> ventiel aangeduid & gezegd dat de juiste spanning op een sticker in m'n deur staat. Dan in auto plaats nemen, motor starten, alles eens testen (lichten, ontwaseming, ruitenwisser, ... = echt alles!)
- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ? Heb 20u les gevolgd, maar met eigen begeleider gaan examen afleggen. Dit was trouwens mijn 2e keer. 1e keer heb ik hier ook op het forum gezet. Toen was ik een verboden richting ingereden (o.a.)
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? De vriend van mijn moeder

P.S.: GESLAAGD! :) van de 2e keer dus wel
Jari

Bericht door Jari »

Proficiat Gast en lex! :)
Gast

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: DEURNE

- In welk examencentrum ben je geweest? Deurne
- Zat de examinator naast of achter jou? Schuin rechts achter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Zelf plaats kiezen in straat
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Parkeren achter bepaalde auto, met nog genoeg plaats achter
- Voorafgaande controles: wat heeft zij gevraagd? Moest aanduiden waar de remvloeistof zat, laten zien hoe je goed zit in de auto (zetel afstellen), achterruitverwarming, lichten, pinkers en remlichten
- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ? Begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? mijn moeder

Was mijn 1ste keer.
Spijtig genoeg niet geslaagd..
Had wel een zeer vriendelijke examinator die me echt op mijn gemak stelde! Ik hoop dat ik haar de volgende keer weer heb!
Maar volgens haar moet ik meer verkeersinzicht krijgen en moet ik mijn spiegels meer gebruiken, maar mijn manoeuvres waren goed en volgens haar als ik aan de bovenstaande dingen werk komt het wel in orde!
Plaats reactie