vraagje
vraagje
terwijl ik aan het leren was voor mijn theoretisch examen ben ik verschillende keren het woord "dooibareel" tegengekomen bij de antwoorden. zowel ik als mijn ouders of andere familieleden weten niet wat dit is.daarom dacht ik van het hier eventjes te komen vragen of jullie het misschien weten.
alvast bedankt
groetjes muisje
alvast bedankt
groetjes muisje
Re: vraagje
Waar(uit) ben je dan aan het leren geweestmuisje schreef: terwijl ik aan het leren was voor mijn theoretisch examen ben ik verschillende keren het woord "dooibareel" tegengekomen bij de antwoorden.
De term dooibareel komt niet in de wegcode voor.
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Beste muisje,
Vroeger waren er veel kasseiwegen. Als het dan, nadat het een tijdlang gevroren had, begon te dooien, begon het ijs onder de kasseien te smelten en liep weg. Op dat ogenblik mocht er niet over de kasseiwegen gereden worden om verzakkingen te vermijden. Daarom waren die kasseiwegen op een aantal plaatsen voorzien van barelen om de weg af te sluiten tijdens de dooi. Dit waren de zogenaamde dooibarelen.
@ Inazuma:
Wat een mens allemaal niet leert tijdens een opleiding tot rijschoolinstructeur bij het Vlaams Verkeersopleidingscentrum hé.
Vroeger waren er veel kasseiwegen. Als het dan, nadat het een tijdlang gevroren had, begon te dooien, begon het ijs onder de kasseien te smelten en liep weg. Op dat ogenblik mocht er niet over de kasseiwegen gereden worden om verzakkingen te vermijden. Daarom waren die kasseiwegen op een aantal plaatsen voorzien van barelen om de weg af te sluiten tijdens de dooi. Dit waren de zogenaamde dooibarelen.
Je ziet dat het al om een zeer oude voorziening in de wet gaat: er is nog sprake van straatlocomotieven (voertuigen zoals stoomlocomotieven bij de spoorweg, maar dan om op de weg te rijden). Bovenstaande wet dateert wel van 1968, maar ze coà ¶rdineeerde een aantal veel oudere verkeerswetten in één enkele wet.Quote: Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer
Artikel 5
Door de Koning kan opdracht worden gegeven :
1° aan de provinciegouverneurs om het verkeer op alle wegen, in dooitijd, te regelen
2° aan de bestendige deputaties om buiten dooitijd op te treden bij de toepassing van de ladingstarieven en de vaststelling van de voorwaarden voor het gebruik van straatlocomotieven.
Ook hier in het verkeersreglement zie je dat het over een zeer oude verkeersregel gaat. Er waren nog maar weinig of geen moderne communicatiemiddelen, zodat de bekendmaking gebeurde met aanplakbiljetten.Quote: Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Artikel 58: Verkeersbeperkingen bij dooiweder
De gouverneurs bepalen bij besluit op welke datum, op welk uur en eventueel in welke gedeelten van de provincie bij dooiweder verkeersbeperkingen gelden. Die besluiten bepalen in welke voorwaarden de voertuigen gedurende die periode mogen rijden.
Die besluiten worden ten spoedigste door middel van aanplakbiljetten in al de betrokken gemeenten bekendgemaakt en vermelden uitdrukkelijk de openbare wegen waarop de beperkingen niet gelden.
De bestuurders die met voertuigen onderweg zijn op het ogenblik dat zulk besluit bekendgemaakt wordt, mogen voortrijden tot in het centrum van de dichtstbijgelegen gemeente of tot op door een bevoegd persoon aangegeven plaats.
@ Inazuma:
Wat een mens allemaal niet leert tijdens een opleiding tot rijschoolinstructeur bij het Vlaams Verkeersopleidingscentrum hé.
Ik sta versteld Jozef. Een leuk weetje, voor een volgende discussie tussen pot en pint.
Aan muisje zou ik zeggen, gebruik de site hier, volg de raad van Eugeen, en je hebt verdorie een heel hoge kans op slagen.
Bij onzekerheid, post je vragen hier, en zelfs op de meest ongelooflijke vragen krijg je hier een antwoord. Succes met je studie en luister niet teveel naar mensen die het over dooibarelen hebben (behalve natuurlijk Jozef, die je even de correcte uitleg opsnort).
Aan muisje zou ik zeggen, gebruik de site hier, volg de raad van Eugeen, en je hebt verdorie een heel hoge kans op slagen.
Bij onzekerheid, post je vragen hier, en zelfs op de meest ongelooflijke vragen krijg je hier een antwoord. Succes met je studie en luister niet teveel naar mensen die het over dooibarelen hebben (behalve natuurlijk Jozef, die je even de correcte uitleg opsnort).
Ik heb zo'n vermoeden dat meesten dat niet weten hoorQuote: bedankt nu weet ik teminste wat dat is
Ik zal je eerlijk zeggen dat ik er ook nooit van gehoord had maar ik wist wel dat het niet zo belangrijk was en zo'n typisch ouderwets vlaams woord is.
In Nederland heb je godzijdank maar heel weinig kasseienwegen, man wat een ellende geven die wegen. Met lopen verstuik je jouw enkel als je niet oplet, met fietsen en autorijben hobbel je enorm en veroorzaken die rotwegen veel schade aan jouw voertuig. In Leuven zijn ze gelukkig begonnen met verharde paden aan te leggen over die rotwegen zodat de fietsers niet meer gedwongen worden om over het trottoir te rijden. Je mag dat officieel niet maar blijkbaar gaven de mensen van de stad en de politie de fietsers wel groot gelijk dat ze het deden, anders hadden ze niet voor deze oplossing gekozen.
Succes met het verder studeren van de theorie.
Je hoeft je echt niet druk te maken over het examen hoor, het stelt weinig voor omdat je zo veel fouten mag maken. Er zaten bij mij wel een paar vreemde vragen tussen, het is gebleken dat ik slecht ben in gokken.
Wel de 1ste geslaagd hoor.
Die dooibarelen zijn zoiets zoals vandaag nog steeds bestaat in Frankrijk.
Niet op de "autoroutes" en ook zelden op de "nationals" maar op "departementals" nog vaak als het aan het dooien is.
Dan wordt er signalisatie geplaatst en de weg afgesloten, soms voor alle verkeer en soms vanaf een bepaald gewicht.
Wat de bovenste laag is op die weg heeft weinig belang maar heeft alles te maken met de ondergrond.
Gezien de indrukwekkende verbetering de laatste jaren van het franse wegennet is dit ook sterk verminderd maar het bestaat nog.
Toen ik het woordje "dooibareel" las moest ik daar direkt aan denken maar wat mij wel verwonderd is dat dat in België ooit bestaan heeft en toegepast werd.
Ja ik meen mij vaag te gerinneren dat men het ooit nog goed heeft voorgehad met het verkeer en de wegen in belgië.
Niet op de "autoroutes" en ook zelden op de "nationals" maar op "departementals" nog vaak als het aan het dooien is.
Dan wordt er signalisatie geplaatst en de weg afgesloten, soms voor alle verkeer en soms vanaf een bepaald gewicht.
Wat de bovenste laag is op die weg heeft weinig belang maar heeft alles te maken met de ondergrond.
Gezien de indrukwekkende verbetering de laatste jaren van het franse wegennet is dit ook sterk verminderd maar het bestaat nog.
Toen ik het woordje "dooibareel" las moest ik daar direkt aan denken maar wat mij wel verwonderd is dat dat in België ooit bestaan heeft en toegepast werd.
Ja ik meen mij vaag te gerinneren dat men het ooit nog goed heeft voorgehad met het verkeer en de wegen in belgië.