**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Jari

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Jari »

Klopt, maar daarin kan ik dat nooit 100% zien hoor... :oops: Ik weet dat als de borduur in die spiegel uit mijn zicht verdwijnt, dat ik dan al bijna te laat ben met afdraaien... Maar ik kan nooit mijn wiel op de borduur zien staan hoor...
de rijprof

Bericht door de rijprof »

Een beetje uit je zetel komen en je ziet al veel meer.
Jari

Bericht door Jari »

Doe ik wel :P En ik zit zelf al hoog (camionette)... Maar ach, het zal me wel lukken :D Positief denken :D En nog 1000x oefenen deze week haha :)

Mijn vraag was eigenlijk meer gericht op het feit dat ik gehoord heb dat als je bij je eerste poging op de borduur komt, dat je dan géén 2de poging meer mag doen.
Benny Stinkens
Administrator

Bericht door Benny Stinkens »

Als je op of over de borduur komt krijg je inderdaad geen 2de poging meer :!:

Je mag een 2de poging doen voor je een fout maakt, maar niet als ze al gemaakt is :idea:

@ Eugeen,
Dit zou ook wel eens benadrukt mogen worden in ons volgend praktijkboek. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof

Je mag de boordsteen licht raken, maar NIET er over rijden.
Jari

Bericht door Jari »

De Rijprof schreef:Je mag de boordsteen licht raken, maar NIET er over rijden.
Ja, dat weet ik ook, maar hoe ver is er over ;) Als dat een... euhm.... afgeronde boordsteen is (bvb aan een oprit) dan voel je dat zo niet he :)
tineke

Bericht door tineke »

hahaha dat was een goeie ,maar zo slecht parkeer ik nu ook niet ,ik heb een tweede kans gekrijgen op examen maar toen ging dat ook niet, ik was echt heel zenuwachtig maar dat viel nog mee, volgende keer beter en ik ben brunnette
JN

Bericht door JN »

EXAMENCENTRUM: GEEL

Vrijdag 27/11/09 om 07.30

Plaats examinator
De examinator zat achter m'n begeleider (mijn vader)

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Hij zij in deze straat gaan we keren. Ik koos zelf de plaats. Had 5 bewegingen nodig.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Hij zij parkeer je achter die auto daar, en doe dan of je boodschappen gaat gaan doen.
de examinator gaf wel de opmerking dat ik iets dichter achter de auto moest gaan staan.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? nummertje 5
Remvloeistof alle lichten, claxon, ontwaseming, zetel + linker spiegel ontregelen en terug goed zetten.

-Over het examen zelf:

Examen centrum - Lammerdries - Geelseweg - Neerbuul -Moleneinde - industrielaan (richting Olen) - Bulestraat - Schommenstraat - Dr. De Biestraat (parkeren) - Het Bremmeken -Ven - Herentalseweg - Keinigestraat - Mastentopstraat - Kastanjestraat - Grove Den straat (keren) - Kastanjestraat - Herentalseweg - Hezewijk - Industrielaan - Sluizenweg - St. Sebastiaanstraat - Geelseweg - 2 Molenstraat - Examencentrum

Het totale examen duurde zo'n 45 min incl. voorrafgaande controles.

RESULTAAT: Geslaagd! :D

Ik heb m'n theorie via Start to Drive op school geleerd, en de praktijk via m'n vader en het Start to Drive project.

En natuurlijk ook door de vele tips op dit forum.

:D Bedankt allemaal. :D
Gast

Bericht door Gast »

Vandaag geslaagd voor men praktijk, en een jaartje geleden al voor men theorie., beide van de eerste keer. :D Dit is zeker ook te danken aan deze site, de deskundige antwoorden van mensen die weten waarover ze praten. De site van derijprof is eveneens heel nuttig geweest (zeker de animatie's zijn super leerrijk!)

Super!

Groeten
de rijprof

JN en gast,
Super proficiat, en maak maar veel mondreclame voor onze sites :wink:
Jari

Bericht door Jari »

EXAMENCENTRUM: KONTICH

dinsdag 1 december: 10h20

Zat de examinator naast of achter jou? examinator (nummer 306, ik ken de naam niet) + stagiaire zaten op de achterbank, mijn toekomstige schoonpapa zat naast me
Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen? Ik mocht zelf kiezen, maar het was maar een korte straat, dus ik heb me vrij snel gekeerd voordat ik de straat uit was :P Ik had 5 bewegingen nodig
Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Hij zei "parkeer je maar achter die grijze auto". Daarna zei hij dat ik even boodschappen mocht gaan doen :wink: Toen ik terug instapte vroeg hij of ik goed stond, maar daar was ik zelfs vergeten naar te kijken :D
Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Remvloeistof, parkeerlichten, dimlichten, grootlichten, pinkers links en rechts, claxon, ontwaseming voor + achter, afstelling van de achteruitkijkspiegel en zijspiegel (moest ik niet ontregelen, maar wel uitleggen wat ik zag)

Ik ben ongeveer 40 minuten weggeweest (ze liepen wel achter op schema).

Van de eerste keer geslaagd op theorie dankzij deze website en vandaag dus ook van de eerste keer de praktijk gehaald!!! :D :D :D
Laatst gewijzigd door Jari op 02 dec 2009, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Jari schreef: Ik ben ongeveer 40 minuten weggeweest (ze liepen wel achter op schema).

Van de eerste keer geslaagd op theorie dankzij deze website en vandaag dus ook van de eerste keer de praktijk gehaald!!!
Proficiat :!:

40 minuten op de openbare weg is de minimum-duur voor het examen op de openbare weg - en de voorafgaande controles gebeuren officiëel ook op de openbare weg.
Jari

Bericht door Jari »

Goh, het leek wel of het bij iedereen daar vandaag niet zo lang duurde zenne, ze zijn met 20 minuten vertraging aan mijn examen begonnen en tegelijkertijd was er nog een kandidaat die ook 20 minuten heeft moeten wachten en die ook tegelijk met mij terug is aangekomen! :)
IK BEN ZO BLIJ!!!!! :D
de rijprof

Proficiat :wink:
Gast

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: HAASRODE (7u55)

Met nonkel als begeleider

Het was de 2e keer voor mij. Examinator Staf (oudere norse man) zat rechtsachter mijn begeleider.
Ik trok kaartje met "Slijtage, Parkpoort en Naamsestraat" op.
Controles vooraf:
Hoe nagaan dat je banden nog niet versleten zijn (via slijtage indicatoren). Daarna moest ik alle lichten aanzetten (dimlicht, grootlicht, voor- en achter mistlicht), de ruitenwisser, ruitverwarming voor-en achteraan en de claxon laten gaan. Hierna vroeg hij om de zetel te ontregelen en om daarna terug juist te zetten. Hij vroeg als bijkomende controle hoe je weet dat je juist zat (licht gebogen been als de koppeling ingedrukt is).
Nadien naast het examencentrum gereden en het miniheuveltje (vergelijkbaar met een verkeersdrempel) opgereden en vandaar vertrokken richting Heverlee. Langs de kazerne moest ik rechtsafslaan, doorrijden, naar links, blokje rond, ... Heel lange tijd in Heverlee rondgereden, daar moeten parkeren achter een wagen en "boodschappen" doen.
Nadien via de Geldenaaksebaan zei Staf dat we aan de lichten rechts zouden rijden richting E40. Ik keek zeer goed naar links (voor aankomend verkeer kruispunt links) en rechts voor oversteekplaats voetgangers en fietsers. Op de kruising (met de omgekeerde driehoekjes) ben ik nog even gestopt en naar 1e geschakeld waarop Staf zei dat ik had moeten weten vooraf dat er geen verkeer meer door kwam :?: en dus "anticiperend" had moeten rijden door niet te stoppen en te schakelen.
Nadien door het industrieterrein van Haasrode gereden (niet aan de kant van het examencentrum) om zo via de oude leuvensebaan richting Korbeek-Lo te rijden (ken de straatnaam niet), die straat links ingedraaid. Ik DENK Oude-Leuvensebaan zei Staf: hier gaan we keren maar je moet niet veel verder rijden. Ik doe mn rechterrichtingsaanwijzer aan om dat ik zag dat er iemand achter me reed. Die wagen passeert me, ik zag dat het in beide richtingen vrij was waarop ik mn linkerrichtingsaanwijzer aanzette en tot vlak voor de borduur links draaide. Ik stopte en zette de versnelling in achteruit. Staf zei op de moment dat ik in mn linkerspiegel keek dat ik gevaarlijk was (ook al had ik 0.0% gas achteruit gegeven). Ik zei: ja ik zie de wagen, die liet ik door, zag niets en keek in de andere richting (naast mij) stond een wagen. Op de moment dat ik dan mijn maneuver vh keren wou doen kwam er nog een brommertje langszij geschoten. Die ook nog doorgelaten en mijn maneuver (keren) correct uitgevoerd.
Nadien heeft Staf me richting examencentrum gestuurd en eens aangekomen "uitleg" gegeven dat ik meer moet anticiperen en dat het keren gevaarlijk was.
DUS: gebuisd.

Ik heb 4000 km rijervaring, de enige reden dat ik niet voluit overal ging was omdat ik extra defensief wou rijden.
Bijkomende opmerking van mijn kant: De examinator, Staf, zei vooraf dat het 30-35 min zou duren.. Ik heb 45min gereden en ben niet in Leuven (centrum) geweest nét zoals vorige keer. Mijn begeleider, die al succesvol mn vader, zijn zoon en andere kennis heeft leren rijden vond ook dat ik onterecht gebuisd was.

Mijn vraag: wat is jullie mening? Is hier iets aan te doen? Of nu braaf zijn en rijlessen bij de rijschool betalen?
Plaats reactie