ik zou graag me be willen afleggen maar, ik vroeg me af hoe het examen juist in elkaar zit, van je rijd ff op de baan en dan moete ergens gaan parkeren denk ik, dan de auto met je aanhangwagen parkeren achter een gewone auto of is het tussen 2 auto’s, ik las hier ook ergens dat je auto moet beschikken van 3plaatsen met alle voorwaarden enz...., maar ik rij met een berlingo en daar is maar plaats voor 2 in
Rijbewijs BE (vragen over het examen)
-
cyph
Rijbewijs BE (vragen over het examen)
kheb een vraagje
ik zou graag me be willen afleggen maar, ik vroeg me af hoe het examen juist in elkaar zit, van je rijd ff op de baan en dan moete ergens gaan parkeren denk ik, dan de auto met je aanhangwagen parkeren achter een gewone auto of is het tussen 2 auto’s, ik las hier ook ergens dat je auto moet beschikken van 3plaatsen met alle voorwaarden enz...., maar ik rij met een berlingo en daar is maar plaats voor 2 in
-
Inazuma
Re: Rijbewijs BE (vragen over het examen)
Heb je al een voorlopig rijbewijscyph schreef:kheb een vraagje
Let op, dit is maar 1 jaar geldig en kan niet verlengd worden
De voorwaarden voor voertuig en aanhanger staan hier in Artikel 38, § 4
http://wegcode.be/wet.php?wet=9&node=h4afd5#art38
§4. De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie B + E legt het praktische examen af met een samenstel bestaande uit een voertuig van de categorie B, dat beantwoordt aan de voorwaarden gesteld in § 3, en een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van ten minste 1.000 kg en met een lengte van ten minste 9 m, en dat niet onder de categorie B valt en op een horizontale weg een snelheid van ten minste 100 km/u bereikt.
De laadruimte van de aanhangwagen moet bestaan uit een gesloten opbouw die ten minste even breed en hoog is als het trekkende voertuig. De gesloten opbouw mag ook lichtjes minder breed zijn dan het trekkende voertuig, zolang het zicht naar achteren alleen door middel van de buitenspiegels van het trekkende voertuig mogelijk is.
De feitelijke totale massa van de aanhangwagen moet minimaal 800 kg bedragen.
De eventuele lading mag niet bestaan uit ADR producten, noch uit levende dieren of uit producten die misselijkheid veroorzaken. De lading moet degelijk vastgemaakt zijn. De examinator kan, zo nodig, overgaan tot een weging van het samenstel.
http://wegcode.be/wet.php?wet=9&node=h4afd5#art39
Artikel 39
§1. Het praktisch examen bevat de volgende proeven :
3° categorie A, B+E, C, C+E, D of D+E of subcategorie C1, C1+E, D1 of D1+E : een proef op een terrein buiten het verkeer en een proef op de openbare weg in het verkeer.
De duur van het praktische examen wordt als volgt bepaald :
1° categorieën A3, A en B + E : de duur van de proef op het terrein buiten het verkeer is hoogstens drie minuten per manoeuvre en hoogstens vijftien minuten voor het geheel der manoeuvres. De duur van de proef op de openbare weg mag niet korter dan vijfentwintig minuten zijn;
§2. De kandidaat moet, om tot de proef op de openbare weg toegelaten te worden, geslaagd zijn voor de proef op een terrein buiten het verkeer.
eerst op afgesloten terrein je kunstjes vertonen, dan pas op de openbare weg.
en je moet plaats hebben voor begeleider en examinator :
Artikel 39 §3. Tijdens de proef op de openbare weg met een voertuig dat niet tot de categorie A behoort, moet, naast de examinator, de instructeur van de rijschool of de begeleider bij de scholing in het voertuig plaatsnemen.
Papieren die je op het examen moet bijhebben :
http://wegcode.be/wet.php?wet=9&node=h4afd5#art35
Er is nog tijdelijke een uitzondering voor het voertuig (de aanhangwagen) waarmee het examen B+E afgelegd mag worden :
http://wegcode.be/wet.php?wet=9&node=titel7#art90
Artikel 90
In afwijking van de bepalingen van artikel 38, §§ 4 tot 12, mogen de praktische examens tot 31 maart 2010 afgelegd worden met een voertuig dat voor de eerste keer voor 5 september 2005 ingeschreven werd en aan de volgende voorwaarden voldoet :
1° het praktische examen voor het behalen van een rijbewijs voor de categorie B + E mag afgelegd worden met een samenstel, bestaande uit een voertuig van de categorie B dat beantwoordt aan de voorwaarden voorgeschreven in artikel 38, § 3, en een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van ten minste 1.000 kg, met een lengte van ten minste 9 m en dat niet behoort tot de categorie B en dat op een horizontale weg een snelheid van ten minste 100 km/u. bereikt.
De kast van de aanhangwagen moet een breedte hebben van ten minste 1,6 m en een hoogte van ten minste 1,5 m, berekend vanaf de grond en moet voorzien zijn van een gesloten opbouw;
-
nicole
Kan er iemand vertelen hoe je op de juiste manier een paardentrailer afkoppeld tijdens de examen,mijn vriendin is er in gebuisd en ik moet nog gaan.
groetjes
groetjes
-
Stefan Peeters
- Administrator
Op de website van goca vind je dit:
5.1 Ontkoppeling - Groep A
Elektrische leidingen loskoppelen
Veiligheidskabel losmaken
Steunpoot uitdraaien
Handrem aanhangwagen opzetten
5.2 Ontkoppeling - Groep B
Trekhaak openen en ontkoppelen
5.3 Tussen bakens plaatsen en
achteruitrijden en het voertuig
naast de aanhangwagen
plaatsen
5.4 Koppeling - Groep A
Trekkend voertuig oplijnen
5.5 Koppeling - Groep B
Handrem aanhangwagen losmaken
Aanhangwagen aankoppelen
Veiligheidssluiting van de koppeling nagaan
Steunwiel opdraaien
Elektrische leidingen aankoppelen
Veiligheidskabel aankoppelen
Controle signalisatie voertuig
5.1 Ontkoppeling - Groep A
Elektrische leidingen loskoppelen
Veiligheidskabel losmaken
Steunpoot uitdraaien
Handrem aanhangwagen opzetten
5.2 Ontkoppeling - Groep B
Trekhaak openen en ontkoppelen
5.3 Tussen bakens plaatsen en
achteruitrijden en het voertuig
naast de aanhangwagen
plaatsen
5.4 Koppeling - Groep A
Trekkend voertuig oplijnen
5.5 Koppeling - Groep B
Handrem aanhangwagen losmaken
Aanhangwagen aankoppelen
Veiligheidssluiting van de koppeling nagaan
Steunwiel opdraaien
Elektrische leidingen aankoppelen
Veiligheidskabel aankoppelen
Controle signalisatie voertuig
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit
(J. Cruijff)
-
nicole
Dank je hartelijk :d
Ik ben vandaag namelijk op de examen geweest in alken en spijtig genoeg ook gebuisd,de redenen was dat ik ietjes te ver van de stoep stond.
Eigenlijk vindt het belachelijk,maar ja wie ben ik.
Maar waarom speelt die afstand zo'n grootte rol?Waarom moet alles op de streep juist zijn,is het niet belangrijker dat je goed en recht achteruit parkeerd? of is de afstand dan zo belangrijker dan het recht parkeren.
groetjes
Ik ben vandaag namelijk op de examen geweest in alken en spijtig genoeg ook gebuisd,de redenen was dat ik ietjes te ver van de stoep stond.
Eigenlijk vindt het belachelijk,maar ja wie ben ik.
Maar waarom speelt die afstand zo'n grootte rol?Waarom moet alles op de streep juist zijn,is het niet belangrijker dat je goed en recht achteruit parkeerd? of is de afstand dan zo belangrijker dan het recht parkeren.
groetjes
-
Stefan Peeters
- Administrator
Er zijn nu eenmaal parameters waaraan voldaan moet worden.
Wanneer de examinatoren zich daarin soepel gaan opstellen, kan je op de duur alles in vraag gaan stellen.
Wanneer de examinatoren zich daarin soepel gaan opstellen, kan je op de duur alles in vraag gaan stellen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit
(J. Cruijff)
-
Inazuma
Afstand en goede opstelling spelen een rol.nicole schreef:Maar waarom speelt die afstand zo'n grootte rol?
Niet het éne of het andere, maar beide tegelijk.
Dat volgt trouwens regelrecht uit de wegcode :
23.2. Elk voertuig dat volledig of ten dele op de rijbaan opgesteld is, moet geplaatst worden :
1° zover mogelijk van de aslijn van de rijbaan;
2° evenwijdig met de rand van de rijbaan, behoudens bijzondere plaatsaanleg;