Remmen ?!

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
me_driver
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jul 2009, 12:27

Remmen ?!

Bericht door me_driver »

Hallow,

Heb (mede dankzij rijbewijsonline.be) onlangs m'n theoretisch examen succesvol afgelegd.
Nu mag ik dus beginnen rijden met begeleider. Maar ik heb nu een vraag over het remmen. Mijn ma zegt dat je eerste de koppeling moet indrukken en dan de rem. Ik hoorde van iemand anders dat het eerste de rem is en dan (indien nodig) de koppeling.

Kan iemand zeggen wat er nu juist is?! :lol:

Thx
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Mijn ma zegt dat je eerste de koppeling moet indrukken en dan de rem.
Uw ma is verkeerd. De 'iemand' heeft gelijk.

Ik geeft u de raad als je samen met een begeleider leert rijden om het praktijkboek van onze site naar je computer te downloaden en het samen met je ma grondig door te nemen. Daarin staat alles stap voor stap uitgelegd.

DOWNLOAD ONS PRAKTIJKBOEK NAAR JE COMPUTER
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Remmen ?!

Bericht door Inazuma »

me_driver schreef:Mijn ma zegt dat je eerste de koppeling moet indrukken en dan de rem.
En da's dus fout.
Ik hoorde van iemand anders dat het eerste de rem is en dan (indien nodig) de koppeling.
Klopt.
Je drukt de koppeling bij het remmen slechts in :
- als je nog in 1ste rijd( (anders blokkeer je erg snel de motor)
- als je wil terugschakelen naar een lagere versnelling
- iets voor het toerental te laag gaat worden om de motor nog normaal "rond" te laten draaien.
- bij een noodstop (meteen bij het begin van het remmen).
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Remmen ?!

Bericht door wooter »

Inazuma schreef:- bij een noodstop (meteen bij het begin van het remmen).
... En dan mag je dat direct afleren als je voor je rijbewijs A gaat... :)

In sé is het goed om te ontkoppelen bij een noodstop. Voor een auto is er weinig verschil, behalve dat je na tot stilstand gekomen te zijn je motor niet afslaat. Voor het aantal handelingen is het ook goed, omdat de opdracht erg simpel wordt: "stamp de twee pedalen zo hard mogelijk in". De enige maar is dat je bij een noodstop het kleine risico loopt om een verminderde remwerking te hebben tussen het moment dat je koppelingsplaat lost, en je remmen beginnen te werken (zelden ga je een noodsituatie onmiddellijk herkennen, en dan is het gezonder eerst al gas te lossen waarbij je auto al afremt op de motor, alvorens de rem in te stampen), en daarom gaat voor meer ervaren chauffeurs het devies op om enkel de koppelingspedaal in te duwen als er geen tractie meer naar de wielen mag (bij aquaplaning, bij slippen, bij het eigenlijke stoppen, ...).
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Remmen ?!

Bericht door Inazuma »

wooter schreef:
Inazuma schreef:- bij een noodstop (meteen bij het begin van het remmen).
... En dan mag je dat direct afleren als je voor je rijbewijs A gaat... :)
Tenzij je op een zwaarbeladen motor of een van ontwerp uit al slechtremmende chopper-achtige rijdt, zal je achterrem weinig bijdragen aan de totale remwerking bij een noodstop.

Het achterwiel van een motor wordt bij een noodstop sterk tot zelfs volledig ontlast, waardoor het ook snel blokkeert - gezien de meeste motoren nog steeds geen ABS hebben - kan je zo de motor blokkeren als je niet tijdig ontkoppelt.
Als een zodanig geblokkeerd achterwiel weer grip krijgt, slipt het door ...
De enige maar is dat je bij een noodstop het kleine risico loopt om een verminderde remwerking te hebben tussen het moment dat je koppelingsplaat lost, en je remmen beginnen te werken
Elementair bij een noodstop, is zo snel mogelijk zo hard mogelijk op het rempedaal te drukken.
Verloren remweg haal je immers nooit meer op.
De modale bestuurder is eerder van het gas op de rem dan dat hij zijn linkervoet ergens van uit de wielkast opgevist en op de koppeling gebracht heeft.

Waar je ook in meer precaire situaties een vertraging ziet om te beginnen remmen, is bij bestuurders die dagdagelijks fout remmen door eerst de koppeling in te duwen, en dan pas beginnen te remmen.
Gelukkig iets waaroor men op examen buist.


Bij motorrijders is het probleem bij een noodstop vaak dat ze harder dan mogelijk gaan remmen, hun voorwiel blokkeren, en onderuit gaan.
Net in de meest stressy situaties moet een motorrijder het meest gedoseerd gaan remmen, en dat lukt dus vaak niet ...
ABS is op een motor een veel zinnigere toepassing dan op een auto ... een auto valt immers niet om.

(zelden ga je een noodsituatie onmiddellijk herkennen, en dan is het gezonder eerst al gas te lossen waarbij je auto al afremt op de motor, alvorens de rem in te stampen),
Dat is maar wanneer je een gevaarlijke situatie geleidelijk ziet ontstaan, logisch dat je er dan op voorhand al afstand van neemt .
Met een plots opduikende noodsituatie ben je dan kostbare stopafstand aan het verschijten

Bij het remmen laat je het gas al los doordat je je voet naar het rempedaal beweegt ...
Of op de motor door je hand naar het remhendel te bewegen waarbij je het gas ook dichtdraait en de dynamische lastverschuiving naar het voorwiel al begint voor je begint te remmen.
(Rossi wannabees met permanent 2 vingertjes over het remhendel remmen zich geregeld onderuit.)

en daarom gaat voor meer ervaren chauffeurs het devies op om enkel de koppelingspedaal in te duwen als er geen tractie meer naar de wielen mag (bij aquaplaning, bij slippen, bij het eigenlijke stoppen, ...).
Bij een noodstop moet er ook geen tractie meer naar de wielen, want dit hindert de totale remwerking.
Remmen op de motor heeft maar een beperkte uitwerking, remmen met de voetrem is veel en veel krachtiger.
Bij normaal vertragen kan je het remmend effect van de motor in je voordeel gebruiken, bij een noodstop werkt de motor in je nadeel.
Plaats reactie