voorrang

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
frank

voorrang

Bericht door frank »

geldt de voorrang van rechts op een kruispunten zonder borden zowel buiten als binnen de bebouwde kom? bedankt!
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4323
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: voorrang

Bericht door Stefan Peeters »

Ja.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
GRO
Administrator
Berichten: 12773
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: voorrang

Bericht door GRO »

de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: voorrang

Bericht door de rijprof »

Zelf tussen 2 aardewegen telt voorrang aan rechts.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: voorrang

Bericht door Gast »

en tussen een aardeweg en een pad onderling ook
Jetson
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009, 16:36
Locatie: Antwerpen

Re: voorrang

Bericht door Jetson »

Gast schreef:en tussen een aardeweg en een pad onderling ook
Is een aardeweg niet hetzelfde als een pad? Een pad is misschien smaller, dus dan kan er ook al geen auto uitkomen. Ik veronderstel dat als er een motorfiets of fietser van rechts komt van een pad en jij rijdt op een aardeweg dat die andere dan ook voorrang heeft.
Gast

Re: voorrang

Bericht door Gast »

Jetson schreef:Is een aardeweg niet hetzelfde als een pad?
Nee dat is NIET hetzelfde. De bepaling van een aardeweg is net:

een aardeweg is een openbare weg die BREDER is dan een pad, en die niet voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht. Er is dus wel degelijk een verschil met een pad.:

een pad is een smalle openbare weg die alleen het verkeer toelaat van voetgangers en van voertuigen die geen bredere dan de voor voetgangers vereiste ruimte, nodig hebben.

Volgens mij geldt onderling tussen een aardeweg en een pad ook de voorrang aan wie van rechts komt. Hoe zien de moderatoren dat?
Gast

Re: voorrang

Bericht door Gast »

Jetson schreef:Ik veronderstel dat als er een motorfiets of fietser van rechts komt van een pad en jij rijdt op een aardeweg dat die andere dan ook voorrang heeft.

Klopt, en nu zeg je het zelf al: die motorfietser komt dan van rechts! Dus onderling tussen een aardeweg en een pad geldt de voorrang aan wie van rechts komt. Dus dat klopt perfect met wat ik schreef.
Jetson
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009, 16:36
Locatie: Antwerpen

Re: voorrang

Bericht door Jetson »

Gast schreef:
Jetson schreef:Is een aardeweg niet hetzelfde als een pad?
Nee dat is NIET hetzelfde. De bepaling van een aardeweg is net:

een aardeweg is een openbare weg die BREDER is dan een pad, en die niet voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht. Er is dus wel degelijk een verschil met een pad.:

een pad is een smalle openbare weg die alleen het verkeer toelaat van voetgangers en van voertuigen die geen bredere dan de voor voetgangers vereiste ruimte, nodig hebben.

Volgens mij geldt onderling tussen een aardeweg en een pad ook de voorrang aan wie van rechts komt. Hoe zien de moderatoren dat?
OK dat wist ik niet/was ik vergeten, bedankt voor de info :wink:
Inazuma
Berichten: 11372
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: voorrang

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Volgens mij geldt onderling tussen een aardeweg en een pad ook de voorrang aan wie van rechts komt.
De voorrang van rechts geldt in elke situatie waarin geen andere voorrangsregel van toepassing is, of waar er geen voorrangsborden de voorrang bepalen.

Dit hoeft niet eens aan een kruispunt te zijn :!:
VB : 2 manoeuvrerende bestuurders :arrow: onderling voorrang van rechts
Plaats reactie