motorrijden op 125 cc 11kw zonder motorrijbewijs.

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Plaats reactie
Lorrie

Bericht door Lorrie »

dank je wel voor de hulp! ga proberen...........
gr en fijn weekend
Lorrie :D
bibi585

Re: plaatje verkleinen!

Bericht door bibi585 »

Verwijderd.
Laatst gewijzigd door bibi585 op 19 okt 2009, 04:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Loraine alias Lorrie

opstapdag Stam

Bericht door Loraine alias Lorrie »

Super Super Super, oh wat heb ik genoten vandaag dankzij de deskundigheid van een van de instructeurs van STAM.
WE (mijn vriendin en ik) hebben eerst een uur theorie gehad over kijk techniek, rem techiek en rij techniek uiteraard. daarna op tourbeurt de handelingen moeten uitvoeren die deze instructeur op een hele pretiige wijze gaf. Nu hadden we ook prachtig motorweer, dus deze dag kon niet meer stuk,

Ik kan in elk geval wel zeggen dat mijn belangstelling voor rijbewijs A met 200% is toegenomen en ik iedereen die "twijfelt" een dag kan aanraden bij STAM!

Jammer dat deze dagen zo ver uit de buurt zijn, dus zal ik verplicht zijn om via een rijschool in de buurt te gaan lessen.
Vlgs instructeur Stam vergeef me zijn mening, is het doel van deze instructeurs meestal gericht op het "halen van het examen", en niet zozeer wat hij vandaag bv geleerd heeft: de eigenschappen" mens versus motor aan de kaak stellen".
we hebben stapvoets leren rijden waardoor ik me steeds zekerder en zekerder voelde, en de machine een verlengstuk van mijzelf begon te worden.

Nogmaals een aanrader zo'n dag!
Inazuma

Re: opstapdag Stam

Bericht door Inazuma »

Leuk dat je er plezier aan beleefd hebt en ook nog wat van opgestoken hebt.
Loraine alias Lorrie schreef: Vlgs instructeur Stam vergeef me zijn mening, is het doel van deze instructeurs meestal gericht op het "halen van het examen"
Dat is ook waar de meeste mensen voor naar de rijschool gaan.

In de beperkte tijd die de instructeurs krijgen , kunnen ze je geen volleerd motorrijder maken (als iemand dat ooit is), maar wel door een examen leren spartelen.

Mensen staan nu al te schreeuwen dat de rijopleiding te duur is naar hun zin ...
Lorrie

Re: motorrijden op 125 cc 11kw zonder motorrijbewijs.

Bericht door Lorrie »

Dag Allemaal,
inmiddels rij ik nu zo'n 3/4 jaartje op mijn 125 cc-tje merk Lifan, en ik moet zeggen, voor mij persoonlijk is het voorlopig goed :D , om vooral veel ervaring mee op te doen, maar inderdaad, zoals iemand van jullie al eerder schreef: je mag geen hoge verwachtingen hebben en je moet ver weg blijven van de autosnelweg :oops: . Ik schakel me inderdaad te pleuris, en mijn man met zijn 1000cc raakt gefrustreerd als we weleens samen gaan rijden, zelfs zijn motorblok(accu of dynamo) geeft protest, want naderhand blijkt dat zijn accu door de veel te lage toeren die hij heel de weg heeft gemaakt, niet meer bij te laden!!!
vlgs dit internet artikel: weet iemand van jullie of dit waar is?

Een lege accu
De accu is te zwak om de startmotor rond te gooien. Onder de +/- 9 volt is de belastbaarheid van de accu niet goed genoeg. Als je hier de tijd voor hebt kun je accu middels een acculader opladen, of als de accu versleten blijkt te zijn vervangen. Moet je direct weg, dan kun je proberen de motor aan te duwen. Met een zwaardere motor zal dit erg moeilijk worden. De accu met startkabels aansluiten op de accu van een andere motor of een auto is dan een oplossing. Start na het aansluiten de motor van het "donorvoertuig" en probeer dan pas de eigen motor te starten. Sluit altijd eerst de (+) aan en maak altijd als eerste de (-) los. Ga dit niet proberen met de accu van een auto die op diesel rijdt. Na het starten is je accu nog steeds niet opgeladen. Dit zal door het rijden weer moeten gebeuren. Zorg dus dat je motor niet afslaat, of dat de motor uitzet, voordat je minimaal een kilometer of 30 hebt gereden. Rij, bij wijze van uizondering, tot je accu weer is opgeladen zonder verlichting. Tenzij het donker is natuurlijk.
Let op: bijna elke motor begint pas te laden boven de 2000-3000 toeren, dus stationair draaien werkt niet! Je kunt dit probleem met je accu eenvoudig voorkomen door de accu op een druppellader aan te sluiten gedurende een periode van stalling. Een beetje een leuke druppellader kan je ook meteen vertellen of je accu nog in orde is.
de accu van de Honda is nog geen 2 jaar oud,en vertoont dit gebrek sinds mijn man met mij is gaan rijden en zich aan mijn topsnelheid van 100 heeft moeten aanpassen. motorvrienden zeggen dat bovenstaande grote onzin is???

Ik rij dus nu maar voornamelijk alleen, of met vriendinnen, en de Honda CBF 1000 nemen we als we willen doorrijden en kilometers willen maken.
Rijbewijs A halen zit er voor mij voorlopig niet meer in, men heeft artrose in mijn knie vastgesteld en ik kan nog net met mijn 125 cc aan de hand lopen, zwaardere voertuigen gaan dus echt een probleem zijn, helaas. :(
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Lorrie schreef: naderhand blijkt dat zijn accu door de veel te lage toeren die hij heel de weg heeft gemaakt, niet meer bij te laden!!!
Dat kan kloppen.
Bij mijn motor stond er zoiets in het werkplaatshandboek.
Bij lage toeren is de laadstroom onvoldoende, en hou je enkel het elektrische gedeelte (verlichting, ontsteking, ...) in gebruik, zonder de batterij op te laden

Je man kan dat een keer navragen bij de dealer, als hij daar nog eens komt voor een onderhoud ofzo.

Je mag in België NOOIT met de motor rijden zonder dimlicht.
Ook niet uitzonderlijk.
Ook niet om de batterij te laden.
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Volgens mij is dat zever.

Ik rijd dagelijks woon-werkverkeer met mijn motorfiets en op dat traject rijd ik zelden sneller dan een 125cc ook kan rijden. Simpelweg omdat het daarvoor te druk is.

Dus zou mijn accu ook niet meer moeten bijladen?
Nochtans heb ik geen problemen, en ik verbruik onderweg meer stroom dan de meeste motorfietsen: mijn remsysteem heeft een elektrische servo, en ik moet geregeld remmen...
In de winter, wanneer de accu altijd al meer afziet door de lage temperaturen, komt daar nog eens de handvatverwarming bovenop.
Tel daarbij dat mijn startmotor het zwaar te verduren heeft, want een 1150 cc met twee cilinders zet je niet zomaar in gang...

Ik denk dat je man dringend eens zijn alternator moet laten uitmeten, of wat meer met de motorfiets moet rijden.
Wanneer hij niet vaak rijdt, is het misschien raadzaam om de accu aan een druppellader te hangen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Lorrie

Bericht door Lorrie »

Tja, beide redenaties zijn te volgen, uiteraard hebben we een accu-druppelaar zelfs aangesloten, en dan start hij meteen, deze geeft ook aan of de accu defect is en dat blijkt dus vlgs de lader niet zo te zijn!

Opvallend blijft toch het feit dat wanneer hij niet genoeg toeren maakt(e) onderweg, de dag nadien (ZONDER LADER) de motor absoluut niet te starten was.
Het is een Honda CBF 1000. Dealer waar w de motor gekocht hebben, bestaat niet meer, Honda Dealer in Maastricht zegt dat het door het lage toerental komt.
Ik moet wel even vermelden dat wij inderdaad héél weinig gereden hebben dit jaar, omdat mijn man in de horeca is gaan werken en vrijwel nooit vrij was in de zomermaanden.
De angst dat we de motor ook niet meer aankregen als we van familiebezoek ofzo kwamen, of na een werkdag van 10 uur, hield ons ook tegen om vaker te gaan rijden, enkel en alleen als we wisten dat we nergens hoefden te stoppen/parkeren dan zijn we gaan rijden.
We weten nu niet goed te doen, stel dat we een nieuwe accu laten plaatsen en het is niet eens de accu, maar het euvel van de te lage toeren?? Kan deze accu dan al versleten zijn na nog geen 2000km op de klok?
Lorrie

Bericht door Lorrie »

Ik denk dat je man dringend eens zijn alternator moet laten uitmeten
wat is een alternator :?:
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

De alternator is het toestel dat stroom opwekt om tijdens het rijden de accu weer op te laden.

Ik raad je aan om deze eens te laten uittesten, d.w.z. te laten meten hoeveel spanning hij geeft. Is de alternator nog in orde, dan lijkthet mij dat de accu zijn beste tijd gehad heeft.
Dit gecombineerd met veel stilstaan van de moto, resulteert heel vaak in lege accu's...

Het heeft dus niets te maken met de snelheid waarmee gereden wordt.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Lorrie schreef:Honda Dealer in Maastricht zegt dat het door het lage toerental komt.
Voilà.
Dat is simpel op te lossen.
Versnelling (of 2) lager rijden en wat meer toeren maken, als jullie elk met de eigen motor gaan rijden.
We weten nu niet goed te doen, stel dat we een nieuwe accu laten plaatsen en het is niet eens de accu, maar het euvel van de te lage toeren?? Kan deze accu dan al versleten zijn na nog geen 2000km op de klok?
Het probleem dook blijkbaar maar op wanneer je man erg laagtoerig met jou meereedt, dat is een belangrijke aanwijzing.
Niet iets om af te doen als zever dus.

Gezien de goede reputatie van Honda, zou het mij ook zeer verbazen dat er wat mis is met de batterij of de alternator.
Voor een slijtage-defect is het te vroeg.
Voor een productie-fout al wat te laat.
De druppellader maakt ook geen probleem met de batterij, dus dat is wel OK.
(Als ze bij Honda ook Yuasa's steken, die kunnen tegen aardig wat misbruik :wink: )
Plaats reactie