**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: ASSE-MOLLEM

- Zat de examinator naast of achter jou? Rechts achter mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? In een rustige straat mocht ik een plaatsje zoeken om te keren. Ging pas in 5 bewegingen door grootte auto maar was geen probleem
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Gewoon achter auto parkeren, was wel op een helling.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Vloeistof ruitenwissers aanduiden, verder de lichten (dim-, knipper- en stoplichten) aanzetten.

Resultaat : geslaagd! Ik had wel iets te snel voorbij een voorrang van rechts gereden (wist ik op het moment dat het gebeurde) en soms moet ik sneller mijn richtingaanwijzer gebruiken.

Ik heb ongeveer een jaar gereden met begeleider.

Bedankt aan iedereen die aan deze prima site meewerkt! Ik stuur er zoveel mogelijk beginnende chauffeurs naartoe!
Gast

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: KONTICH

- Zat de examinator naast of achter jou? Achter mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Rustige straat, geen andere bestuurders voorbijgekomen tijdens het keren, ik mocht zelf kiezen waar, luktie prima in 3 bewegingen
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Parkeren achter auto die zelf op "den borduur" stond. Eerst er een beetje tegen gereden, dan terug uitgereden en was perfect
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Lichten (Links/rechts knipperlicht, remlichten, dimlichten en grootlichten), ventiel van de banden (waar meet je de bandenspanning)

Resultaat : Geslaagd. Opmerking over een kruispunt met ontruimingspijl waar ik niet ver genoeg gereden was om te wachten, 1 voorrang van rechts te snel genaderd en 1 keer nogal laat voorgesorteerd. Allemaal terechte opmerkingen.

Ik had een 10-tal maanden een 5-tal uur per week gereden met mijn moeder, dan in juni examen gedaan en gebuisd (parkeren volledig de mist in gegaan wegens zenuwen), eind augustus opnieuw gebuisd (een vrachtwagen wilde mij inhalen maar ik heb hem dat niet laten doen - was nogal een rare situatie: zie dat je een beetje vertraagd als je ziet dat er iemand je wil inhalen maar niet echt snel genoeg rijdt), dan 6 uur rijschool en geslaagd.

Als je merkt dat je begeleider niet iemand is die de wegcode perfect kent en toepast zou ik toch voor iedereen rijschool aanraden.
Bedankt aan iedereen hier en succes voor iedereen die het examen nog moet afleggen: NIET OPGEVEN!! :)
Cubbus

Bericht door Cubbus »

EXAMENCENTRUM: EREMBODEGEM

- Zat de examinator naast of achter jou? Rechts achter mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Bij het inrijden van een straat zei ze: in deze straat mag je keren, omdat er op die plaats in de straat geen autos geparkeerd stonden heb ik dit direct in het begin van de straat gedaan. Omdat er achter mij een wagen kwam wachtte ik om deze door de laten maar hij moest niet zover zijn dus zette ik het keren in en dit verliep goed.
Toch stond er een opmerking over het te defensief uitvoeren. Ik weet niet of het was omdat ik op die auto wachtte of niet, voor de rest was het nochthans vlot.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Gewoon achter auto parkeren, van de eerste keer perfect.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Eerst moest ik alle lichten afgaan: stand-, dim-, mist- en remlichten; de richtingaanwijzers, ontwaseming vooraan & achteraan en antwoorden op de vraag: "waar meet men de bandenspanning".
En toen mocht ik de baan op.

Resultaat: Geslaagd van de eerste keer. Ik heb eerst een 10-tal uur met mijn ouders gereden/ge-oefent en ben daarna nog 2uur met de rijschool gaan oefenen alvorens het examen met de rijschool af te leggen. Deze man van de rijschool heeft me nog enkele zeer nuttige tips gegeven, daarom raad ik iedereen toch wel aan om toch zeker 2uur bij de rijschool te volgen voor je je examen gaat afleggen, want zij kennen alle mogelijke dingen die je op je examen kan tegenkomen en kunnen hier en daar nog tips geven.

Graag wil ik ook iedereen op dit forum bedanken, ik heb bijna dagelijks de vragen van iedereen gelezen en de redenen waarom mensen niet geslaagd waren, dit zijn dan de dingen waarop ik extra opgelet heb en is zeker voor iedereen aan te raden!
Gast

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: HAASRODE

- Zat de examinator naast of achter jou? Achter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Was een straat waar bijna niemand rijdt, toen ook niet. Mocht zelf kiezen waar maar stond geen enkele auto en ging dan ook vlot.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Achter aangewezen auto parkeren, waar geen andere auto's achterstonden + correct uitstappen. Ging ook vlot...
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Eerst motorkap openen: aanduiden waar men het oliepeil meet & dan ook waar je olie kan bijvullen. In auto: lichten, ontwaseming e.d. + stoel achteruit zetten & spiegels ontregelen om dan terug goed te zetten.

Resultaat: Niet geslaagd :( heel veel pech gehad met bepaalde straat, maar andere fouten terecht. Pech gehad door stuk straat in te rijden waar je enkel met de auto niet doormag. Is een lange baan, waar je ineens op een punt komt dat je niet meer rechtdoor mag (vroeger trouwens wel nog dus extra verwarrend!) Ben ook gewoon van er met de fiets door te rijden dus was me helemaal niet bewust van de fout. Heb het bord dan ook niet gezien want er reed vlak voor me een bus van De Lijn en zij én fietsers mogen daar wel door (zucht), dus volgde gewoon aangezien de examinator dit niet zegt. Andere (kleinere) fouten waren: even iets te snel gereden in zone 30, en even een tegenligger geblokkeerd bij het oversteken van een groot kruispunt met lichten.

Ohja, heb trouwens leren rijden met de rijschool (Mercator Leuven) en rij al lang (dagelijks) alleen rond. Heb nu gewoon met eigen begeleider examen afgelegd. En ook terug van plan op de 2e poging die al vastligt!!
Gast

Bericht door Gast »

Examencentrum Sint-Denijs-Westrem

Vandaag voor de 2e keer mijn praktijkexamen gaan afleggen in Sint-Denijs-Westrem!

- Zat de examinator naast of achter jou? Rechts achter mij.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Hij zei bij het binnenrijden van de straat: "We gaan ons hier draaien/keren." Kheb mij dan vrijwel direct gekeerd. Dat was in orde.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Hij zei: "Parkeer hier maar achter die groene citroën, of ja, kies maar waar, maar de groene citroën is goed, want die heeft toch al een bluts :-)". Kheb mij daar dan achter geparkeerd, was ook meteen in orde. Daarna uitgestapt, rondje gelopen en terug vertrokken.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Eerst vroeg hij alle lichten eens te tonen, daarna claxoneren. Vervolgens moest ik ook eens uitstappen om aan te duiden waar je de bandenspanning kon opmeten, en ook de slijtageindicatoren moest ik aanduiden.

Resultaat: Geslaagd zonder opmerkingen!!! Alles ging heel vlot, dit was ongeveer de route:

Examencentrum uitrijden en altijd rechtdoor (1x voorrang van rechts), uiteindelijk dan net voor de grote steenweg (die naar het rond punt aan de sterre loopt) een klein straatje ingeslagen en toen kon ik over de tunnel van die steenweg rijden en moestik er oprijden richting rond punt van de sterre. Net voor de brug moest ik rechtsaf slaan en daar zijn we de R4 opgereden, even later weer afgegaan en mij dan moeten draaien en parkeren. Daarna kwamen we uit aan de zwijnaardse steenweg geloof ik (waar de trams in het midden rijden, altijd voorrang van rechts en veel drempels!). Die een gans eind afgereden en dan links ingeslagen (over de tramsporen) om zo altijd rechtendoor aan een kruispunt uit te komen (naar rechts kom je weer bij dat rond punt van de sterre). Daar moest ik rechtdoor en dan kwamen we terug op de R4 terecht. Die steeds gevolgd en dan de afrit Sint-Denijs-Westrem genomen (dan wist ik dat het goed zat :-)). Linksaf gegaan en onder de treinsporen gereden. Daarna weer linksaf, brug over en dan tweede links. Dan kwamen we in die wijk voor het examencentrum, onder het tunneltje en rechtstreeks bij het examencentrum dan uitgekomen. Dan zei hij: "Het was goed :-)".
lisavee

praktijkexamen moorsele

Bericht door lisavee »

EXAMENCENTRUM MOORSELE

- In welk examencentrum ben je geweest: Moorsele, 11 september 09 (idd, 9/11!!)
- Zat de examinator naast of achter jou? Achter mijn papa
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Hij zei: in deze straat moet je je keren. Het was een straat van amper 5 meter breed, in een wijk, dus ik deed het in 5 maal. Verder niets van gezegd.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Mij in 1 vloeiende S-beweging achter een auto parkeren. Dit was amper 1 straat verder dan het keren. Het was in een rustige straat. Er kwam wel een auto af in tegengestelde richting. Ik heb gewacht tot die voorbij gereden was en heb me dan perfect geparkeerd. Enkele dagen ervoor nog uitgebreid geoefend enkel op het parkeren, en dat heeft geholpen!
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Ik moest zeggen hoe je de kon weten dat de banden versleten waren. Ik zei: 'Aan de indicatoren' en was van plan nog wat meer uitleg te geven, maar dit was voldoende. Dit werd bepaald aan de hand van een kaartje dat ik moest trekken. Verder de dimlichten, de mistlichten, de ruitenwisssers, het achterlicht en de claxon.

Ik moest het industrieterrein afrijden, daar nog 5 min in rondgereden. Had wel een voorrang van rechts niet gezien, dacht dat het een uitrit was van een fabriek. Doordat ik Start to Drive volgde zat hij op dat moment in mijn boekje te kijken hoeveel uur ik had geoefend en heeft hij dit niet gezien. We kwamen uit niet zo ver van de Supra Bazar, dan verder richting Gullegem dorp. Daar een voetganger overgelaten aan het rondpunt en netjes gewacht tot ik mooi kon invoegen. Richting het rondpunt aan de Spar (denk ik) en dan direct daarna een minder drukke straat in. Daarna direct naar rechts, daar moest ik keren. Dan die straat weer uit en in de minder drukke straat parkeren. Toen verder langs een landweggetje, waar er een valstrik was: er stond op het einde: 150 m en een omgekeerde driehoek, maar aan het einde was een stop!! Toen naar Bissegem gereden, in een straat die voortdurend verkeersremmers had, zo van de eilandjes op de baan. Aan de lichten in Bissegem naar Wevelgem toe, toen wist ik dat ik de R8 op moest, en dat was idd zo. Op R8 goed ingevoegd, toen zei hij: links volgen richting Ieper, maar mijn papa had geleerd dat ik pas van richting mocht veranderen als we de borden gepasseerd waren. Dus voegde ik nog niet onmiddellijk in. Opnieuw zei hij links volgen richting Ieper en toen deed ik het wel.Ik reed er wel nog 80, terwijl ik er maar 70 mocht (dit kwam omdat ik op een zeer kort stukje autosnelweg wou tonen dat ik 120 kon). Aan de lichten stond ik op het rechtervak omdat ik wist dat ik direct dan weer rechts zou moeten afslaan richting Gullegem. Omdat ik dit wist deed ik toen ik op het juiste rijvak zat, mijn pinker gaan. Daarna zei hij pas dat ik de afrit moest nemen . Toen nog valstrik bovenaan: als je rechtdoor wil, moet je op het rechtersorteervak staan!!! Dat wist ik al, dus dit lukte ook goed en toen gewoon weer via het industrieterrein naar het examencentrum. Dat is vlak bij de autokeuring en ik moest een bus passeren voor ik goed kon inrijden.
De instructeur vroeg nog welke vragen er in de enquete stonden voor Start to Drive en toen mochten we hem volgen naar binnen.
Daar gaf hij de papieren en mijn papa vroeg of ik geslaagd was en hij zei: 'Maar natuurlijk!!'

Ik ben dus geslaagd van de eerste keer, zonder rijschool, met Start to Drive (2 uur gratis rijles (toen heb ik eens enkele valstrikken op het parcours gevraagd), een proefexamen en mijn rijexamen gratis, het heeft me dus niks gekost want theorie had ik ook via school gedaan!!). De zon scheen en ik had mijn zonnebril op dus kon de examinator niet goed zien of ik in de achteruitkijkspiegel keek, daarom deed ik het tamelijk opvallend.
Het enige wat op mijn blad stond was dat ik te laat had ingevoegd richting Ieper. Mijn vader zei toen hij dat op het papier zag staan dat hij altijd had geleerd dat je dit pas mocht doen vanaf de borden (hij is politieagent). Die instructeur zei idd dat dat zo was, maar omdat de volle lijn daar amper 10 m verder al begint, moet je het daar vroeger doen...

Mijn papa en ik zijn wel zeer veel op het parcours gaan rijden. Mijn ouders zijn afkomstig van die streek, dus kennen ze de baan daar goed en zo wisten we ook de valstrikken liggen.
Op het proefexamen ging ik er waarschijnlijk niet door geweest zijn, ik keek te weinig in mijn spiegels en lette niet genoeg de anderen als ik moest invoegen, kortom ik keek niet genoeg rond mij, te veel voor mij. Dankzij Start to Drive kon ik dit proefexamen doen, dus iedereen die de kans heeft om Start to Drive te doen, doe het zeker!Ik had trouwens dezelfde examinator op het proefexamen en op het echte examen.

Dank aan alle mensen die op de een of andere manier meehelpen/meeholpen aan deze site!! Ik heb er veel aan gehad, ik was een stille lezer!! Verder 1 raad: niet zenuwachtig zijn, is nergens voor nodig, gewoon doen alsof je aan het oefenen bent en extra hard op je spiegels letten!
de rijprof

Bericht door de rijprof »

lisavee schreef:Toen verder langs een landweggetje, waar er een valstrik was: er stond op het einde: 150 m en een omgekeerde driehoek, maar aan het einde was een stop!!
Dit is geen valstrik, maar juist, om je te helpen, een waarschuwing dat een stopbord aankondigt.
wegcode schreef:Afbeelding
Verkeersbord dat het verkeersbord B5 (stopbord) aankondigt op de bij benadering aangeduide afstand.

Afbeelding
Stoppen en voorrang verlenen.
Proficiat :!:
Inazuma

Bericht door Inazuma »

De plaatsing van de B7 is in principe zelfs verplicht ... zo heb ik ook nog wat bijgeleerd :!:

8.4. Verkeersbord B7. Verkeersbord dat het verkeersbord B5 aankondigt op de bij benadering aangeduide afstand.

1° Dit verkeersbord moet geplaatst worden om ieder verkeersbord B5 aan te kondigen.

2° Dit verkeersbord moet echter niet geplaatst worden :
a) in de bebouwde kommen;
b) wanneer de rijbaan in de zone van 100 m die aan het kruispunt voorafgaat, niet breder is dan 3 m.

3° Dit verkeersbord mag niet geplaatst worden :
a) indien het verkeersbord B5 op een pad of een aardeweg geplaatst is;
b) indien het verkeersbord B11 gebruikt wordt.
Gast

Bericht door Gast »

klein vraagje misschien , ik heb mijn theorie examen gedaan in erembodegem en heb ook al afspraak gemaakt voor 7 december voor mijn praktisch examen! Maar ik zou bevoorbeeld eens brakel willen contacteren of zij een vroeger afspraak kunnen geven. Maar ik heb me laten vertellen dat je dit altijd in erembodegem moet afleggen !
Ik ben van Ninove !

groeten
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:klein vraagje misschien , ik heb mijn theorie examen gedaan in erembodegem en heb ook al afspraak gemaakt voor 7 december voor mijn praktisch examen! Maar ik zou bevoorbeeld eens brakel willen contacteren of zij een vroeger afspraak kunnen geven. Maar ik heb me laten vertellen dat je dit altijd in erembodegem moet afleggen !
Praktisch examen B moet afgelegd worden ofwel in het examencentrum bevoegd voor je woonplaats, ofwel bij het examencentrum bevoegd voor de rijschool.

Je kan je examencentrum dus niet vrij kiezen.
Je kan wel een rijschool kiezen die onder een ander examencentrum valt, en zo van examencentrum veranderen ...
Gast

Bericht door Gast »

Inazuma schreef:
Gast schreef:klein vraagje misschien , ik heb mijn theorie examen gedaan in erembodegem en heb ook al afspraak gemaakt voor 7 december voor mijn praktisch examen! Maar ik zou bevoorbeeld eens brakel willen contacteren of zij een vroeger afspraak kunnen geven. Maar ik heb me laten vertellen dat je dit altijd in erembodegem moet afleggen !
Praktisch examen B moet afgelegd worden ofwel in het examencentrum bevoegd voor je woonplaats, ofwel bij het examencentrum bevoegd voor de rijschool.

Je kan je examencentrum dus niet vrij kiezen.
Je kan wel een rijschool kiezen die onder een ander examencentrum valt, en zo van examencentrum veranderen ...
Maar brakel en erembodegem zijn even ver hoor :)
de rijprof

Bericht door de rijprof »

Heeft niets met afstand te maken.
Je moet praktijkexamen afleggen in het examencentrum waaronder jouw woonplaats valt (of met de rijschool die in het examengebied valt).
Zie: http://www.goca.be" target="_blank
Gast

Bericht door Gast »

De Rijprof schreef:Heeft niets met afstand te maken.
Je moet praktijkexamen afleggen in het examencentrum waaronder jouw woonplaats valt (of met de rijschool die in het examengebied valt).
Zie: http://www.goca.be" target="_blank
Erembodegem dus .. zal nog 2 maand mogen wachten , tprobleem is dat ik voor mijn werk een auto nodig heb en rijbewijs, spijtig dat er wachttijden zijn van meer dan 3 maanden.
Gast

Bericht door Gast »

- In welk examencentrum ben je geweest: Alken
- Zat de examinator naast of achter jou? Achter mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? In deze straat mag je keren zei hij toen we de straat inreden
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Hij zei goed op voorhand welke auto, parkeren en doen alsof ik boodschappen ging doen en er niemand in de auto zat
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Motorolie, hoe ik check dat de zetel juist staat, moest 'm niet verzetten, pinkers, alle soorten lichten, rem, voorruit- en achteruit waseming

Ik heb 20 uur rijschool gevolgd in december vorig jaar en nu van de eerste keer geslaagd.
Had een heel goei parcour en ook een zeer vriendelijke examinator.
Agend

Bericht door Agend »

In welk examencentrum ben je geweest: Alken
- Zat de examinator naast of achter jou? Naast mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? In deze straat mag je keren en ik mocht de plaats zelf kiezen.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Hij zei goed op voorhand welke auto, parkeren en zei dat ik moest uitsappen en doen alsof er niemand was.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? remvloeistof, ik moest mijn zetel verzetten, en de juiste positie tonen. pinkers, alle soorten lichten, rem, voorruit- en achteruit, zijspiegels

Niet geslaagd, hij had altijd een opmerking, hij was paniekering en maakte me ook onrustig
Plaats reactie