B19 en B21 (smalle doorgang)

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Urunghai

B19 en B21 (smalle doorgang)

Bericht door Urunghai »

Beste

Door wegenwerken aan een straat (snelheidsbeperking 50 km/h) bij ons in de buurt, is er een smalle doorgang ontstaan van om en beide 50 meter. Aan de ene kant staat een bord B19, aan de andere kant een bord B21.
Van tijdelijke verkeerslichten is echter geen sprake.

Zonet deed volgende situatie zich voor: ik kwam aangereden langs de kant van de wegversperring en moest dus voorrang verlenen. Omdat er geen verkeer uit de tegenovergestelde richting kwam, besloot ik mij op het andere baanvak te begeven en de versperring voorbij te rijden. Terwijl ik dit deed, kwam er uit een verre zijstraat echter een andere wagen gereden. Geen probleem, ik zou die auto nog vlot vóór zijn - dacht ik. Ondanks de snelheidsbeperking gaf de wagen extra gas en reed mij klem in de laatste 5 meter van de smalle doorgang...

De auto gebaarde dat ik wat achteruit moest rijden, dit deed ik dan ook. Terwijl hij mij voorbijreed draaide hij zijn raampje naar omlaag en vroeg me "of ik de verkeersborden niet kon lezen" en "of ik mijn rijbewijs had gekregen bij een pot mayonaise".

Mijn vraag is nu: wat is de beste oplossing voor zulk een situatie? Ben ik verplicht om achteruit te rijden, aangezien ik de versperring al voor meer dan 90% heb voorbijgereden? Indien we beiden bleven stilstaan, of in het slechtste geval zelfs tegen elkaar waren gereden, wie was er 'in zijn recht'?

Mvg
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: B19 en B21 (smalle doorgang)

Bericht door GRO »

In dit geval heb je er goed aan gedaan om een stukje achteruit te rijden.
Ik vermoed dat de andere bestuurder iemand was die 'ambras' zocht.

Als jij bijna op het einde van de doorgang was toen de andere in jouw richting reed, had hij eigenlijk moeten wachten, al was het maar uit hoffelijkheid. Maar tegen ambraszoekers kun je toch niet op.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: B19 en B21 (smalle doorgang)

Bericht door Inazuma »

Urunghai schreef:Aan de ene kant staat een bord B19, aan de andere kant een bord B21.

Zonet deed volgende situatie zich voor: ik kwam aangereden langs de kant van de wegversperring en moest dus voorrang verlenen.
Je zegt dat er borden B19 Afbeelding en B21 Afbeelding staan.

In dat geval telt niet wie de hindernis aan zijn kant heeft en daarvoor moet uitwijken, maar de voorrangsborden B19 en B21.

De bestuurder die de B19 Afbeelding te zien krijgt, dient voorrang te verlenen, ongeacht de positie van de hindernis.
Laatst gewijzigd door Inazuma op 26 sep 2009, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: B19 en B21 (smalle doorgang)

Bericht door Inazuma »

GRO schreef:Als jij bijna op het einde van de doorgang was toen de andere in jouw richting reed, had hij eigenlijk moeten wachten, al was het maar uit hoffelijkheid.
Enkel de positie van de voorrangsborden geldt hier.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: B19 en B21 (smalle doorgang)

Bericht door bert.covens »

Urunghai schreef:Beste
Terwijl ik dit deed, kwam er uit een verre zijstraat echter een andere wagen gereden.

Mvg

Akkoord: die borden regelen de voorrang in die smalle doorgang. En ook akkoord: die andere is een ambraszoeker, dus de beste oplossing is inderdaad maar achteruit rijden (gezien de situatie). Ruzie zoeken/maken in 't verkeer, daar schiet niemand iets mee op. Maar ik heb nog een vraag voor de moderatoren. Moet men hier ook geen rekening houden met de plaatselijke situatie ivm voorrang op het kruispunt (die andere wagen kwam uit een zijstraat,...) Wat is jullie mening hieromtrent?
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: B19 en B21 (smalle doorgang)

Bericht door Stefan Peeters »

Ik had me die vraag ook al gesteld, maar voor zover ik kan inschatten kwam de andere wagen wel uit een zijstraat, maar niet in het gedeelte van de weg dat versmald was.
Urunghai schreef:Terwijl ik dit deed, kwam er uit een verre zijstraat echter een andere wagen gereden. Geen probleem, ik zou die auto nog vlot vóór zijn - dacht ik. Ondanks de snelheidsbeperking gaf de wagen extra gas en reed mij klem in de laatste 5 meter van de smalle doorgang...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: B19 en B21 (smalle doorgang)

Bericht door Inazuma »

bert.covens schreef:
Urunghai schreef:Beste
Terwijl ik dit deed, kwam er uit een verre zijstraat echter een andere wagen gereden.
Moet men hier ook geen rekening houden met de plaatselijke situatie ivm voorrang op het kruispunt (die andere wagen kwam uit een zijstraat,...) Wat is jullie mening hieromtrent?
Een "verre zijstraat" voorbij een hindernis, bepaalt de voorrangsregeling doorheen die hindernis helemaal niet.
De bestuurder uit die "verre zijstraat" heeft ondertussen zijn normale rijpositie ingenomen op de weg waarop de hindernis staat.
HONDA
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:11

Re: B19 en B21 (smalle doorgang)

Bericht door HONDA »

Heb vandaag net zo een probleem gehad waarmee jullie zo een moeite hebben om te beschrijven;

Waar ik woon zijn er nu wegwerkzaamheden waardoor een straat van ongeveer een kleine 500meter er maar 1 rijstrook meer vrij is;Verkeerslichten zouden wel geen luxe zijn;

Kom ik op ongeveer 10 meter op het einde van de werken op het verkeerde rijvak af, ik heb dus het bord B19 voorbij gereden. Kon er een arrogante mens er nog vlug zijn auto voor plaatsen zodat het ganse zootje vast zit.
Komt hij doodleuk naar mij toe en zegt mij "IK heb voorrang volgens het bord".
Ik blijf kalm (wat wreed moeilijk blijkt te zijn);"ik bel de politie": volgt al vlug door de arrogante persoon.
Kalm blijven word me al erg moeilijk;
Dan lijkt die optie over "ik heb alle tijd" me een slecht idee;Dit zou wel eens tot een gevecht kunnen komen.
Ook de rij mensen achter mij worden boos; 2meter achteruit en ik kon door maar dat zat er niet in;Dan komt er een persoon van de werf naar het probleem kijken,volgens de verantwoordelijke zou als een wagen 3/4 van de hindernis voorbij is geen enkel probleem voor de politie zijn en neemt zijn gsm. Plots is die 2 meter geen probleem meer en de arrogantie is weg.
Was dit bluf of zit er waarheid in?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: B19 en B21 (smalle doorgang)

Bericht door Benny Stinkens »

Als je het wettelijke ervan wilt weten, hoef je alleen maar te lezen wat Inazuma schreef:
Inazuma schreef:
Urunghai schreef:Aan de ene kant staat een bord B19, aan de andere kant een bord B21.

Zonet deed volgende situatie zich voor: ik kwam aangereden langs de kant van de wegversperring en moest dus voorrang verlenen.
Je zegt dat er borden B19 Afbeelding en B21 Afbeelding staan.

In dat geval telt niet wie de hindernis aan zijn kant heeft en daarvoor moet uitwijken, maar de voorrangsborden B19 en B21.

De bestuurder die de B19 Afbeelding te zien krijgt, dient voorrang te verlenen, ongeacht de positie van de hindernis.
Als je van ons wilt weten wat de politie ervan denkt moeten we je teleurstellen.
Dat hangt er waarschijnlijk vanaf welke agent je dan tegenkomt :idea:
Maar er is geen enkele die boven de wet staat :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: B19 en B21 (smalle doorgang)

Bericht door Inazuma »

HONDA schreef: Komt hij doodleuk naar mij toe en zegt mij "IK heb voorrang volgens het bord".
En hij heeft nog gelijk ook ...

De bij het verkeersbord B 19 opgelegde verplichting om voorrang te verlenen verbiedt de voorrangsplichtige niet om zijn weg te vervolgen, mits hij dat voorzichtig doet, maar verplicht hem wel voorrang te verlenen zodra een voorranghebbende bestuurder verschijnt; de voorrangsplichtige, die als eerste de smalle doorgang is ingereden of hierin reeds het verst gevorderd is, wordt van deze verplichting niet vrijgesteld.

Hof van Cassatie, 20/03/2001, P001217N

en
De bij het verkeersbord B 19 opgelegde verplichting om voorrang te verlenen, verbiedt de voorrangschuldige niet om zijn weg te vervolgen, mits hij dat voorzichtig doet, maar verplicht hem wel voorrang te verlenen zodra een voorranggerechtigde bestuurder opdaagt (1).

Hof van Cassatie, 13/12/2000, P000674Fv

Ik blijf kalm (wat wreed moeilijk blijkt te zijn)
't was toch een goed idee.
Dan komt er een persoon van de werf naar het probleem kijken,volgens de verantwoordelijke zou als een wagen 3/4 van de hindernis voorbij is geen enkel probleem voor de politie zijn en neemt zijn gsm. Plots is die 2 meter geen probleem meer en de arrogantie is weg.
Dat klopt dus voor geen meter ...
Sommige mensen verzinnen hun eigen wegcode ter plaatse geloof ik. :evil:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: B19 en B21 (smalle doorgang)

Bericht door de rijprof »

Met een beetje hoffelijkheid kan een opstopping voorkomen worden.
Spijtig dat sommige bestuurders zo koppig en vooral kortzichtig zijn. :cry:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
LucDV

Re: B19 en B21 (smalle doorgang)

Bericht door LucDV »

In mijn dorp zijn op de rijbaan bloembakken geplaatst zodat men er al slalommend door moet, met aan de ene zijde de verkeersplaat en B19 en aan de andere B21. Hoe wordt hier de voorrang geregeld? Heeft diegene voorrang die eerst aan de "hindernis" is ?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: B19 en B21 (smalle doorgang)

Bericht door GRO »

Afbeelding WIe bord B21 langs zijn kant heeft staan, heeft voorrang.
Goes

Re: B19 en B21 (smalle doorgang)

Bericht door Goes »

Ondanks dat deze vraag al lang geleden beantwoord is wil ik hier toch even in verder gaan.

Ik dacht dat ik eens gelezen had dat je bij een b19 bord toch voorrang had indien je de smalle doorgang doorgaat in een colonne voertuigen. Ik verklaar me nader.
Aan bepaalde plaatsen aan ophaalbruggen over een waterloop of kanaal zijn er borden b19 geplaatst omdat er slecht beurtelings kan gepasseerd worden. Indien de brug omhoog is dan wordt de rij wachtende wagens aan beide kanten alleen maar langer. Bij het neerlaten van de brug dan beginnen de wagens langs de kant van zij die voorrang hebben te vertrekken tot de ganse rij wagen over de brug is. Pas dan kan aan de andere kant de rij wagens, die geen voorrang hadden, op gang komen en de brug ook oversteken. De ganse rij komt op gang en er zijn al enkele wagens de brug over en de rest sluit goed aan. Plots komt er in de verte een wagen aan langs de kant die voorrang heeft.
Hier dus mijn vraag: Heeft in dit geval de colonne voertuigen voorrang zolang ze aaneensluitend de brug passeren of moet er een wagen in de colonne stoppen om de andere wagen toch eerst door te laten?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: B19 en B21 (smalle doorgang)

Bericht door Jozef »

Goes schreef: 19 mar 2018, 11:29 Hier dus mijn vraag: Heeft in dit geval de colonne voertuigen voorrang zolang ze aaneensluitend de brug passeren of moet er een wagen in de colonne stoppen om de andere wagen toch eerst door te laten?
Neen, de bestuurders van die voertuigen hebben volstrekt niet het recht om aan de tegenliggers geen voorrang te verlenen onder voorwendsel dat ze een aaneensluitende colonne vormen.

Om een vlotte doorstroming op dergelijke plaatsen te bekomen, is het gebruik van de borden B19 en B21 ongeschikt. Veeleer dient dit opgelost te worden met verkeerslichten.
Plaats reactie