bromfiets klasse B
-
brompie
bromfiets klasse B
is het waar dat als je bromfiets klasse B sneller gaat dan 45km/uur en de politie neemt hem in, dat ze de opgevoerde delen eruit halen?
-
Inazuma
Re: bromfiets klasse B
Ja.brompie schreef:is het waar dat als je bromfiets klasse B sneller gaat dan 45km/uur en de politie neemt hem in, dat ze de opgevoerde delen eruit halen?
De politie laat dat op jouw kosten doen en neemt de opvoerstukken in beslag ; of geeft je de opdracht dat te laten doen (wat je dan moet bewijzen achteraf).
-
SC
Even een vraagje om hierop verder te gaan...
Sinds kort heb ik ook een bromfiets, hij is reeds 10 jaar oud, heeft een 6tal jaar stilgestaan en we hebben hem binnengedaan om hem te laten repareren. Nu, die bromfiets rijdt ook rapper dan 45km/u. Dat deed hij ook al 10 jaar geleden. Ben je dan in fout als je daar dus zelf niet om gevraagd hebt, laat staan hem zelf opgedreven hebt? Om maar te zeggen, hij kon reeds rapper rijden wanneer hij net uit de winkel kwam..
Sinds kort heb ik ook een bromfiets, hij is reeds 10 jaar oud, heeft een 6tal jaar stilgestaan en we hebben hem binnengedaan om hem te laten repareren. Nu, die bromfiets rijdt ook rapper dan 45km/u. Dat deed hij ook al 10 jaar geleden. Ben je dan in fout als je daar dus zelf niet om gevraagd hebt, laat staan hem zelf opgedreven hebt? Om maar te zeggen, hij kon reeds rapper rijden wanneer hij net uit de winkel kwam..
-
GRO
- Administrator
Als jij nu weet dat die bromfiets niet in orde is (niet voldoet aan bromfiets klasse B), dan mag jij daar zo niet meer mee rijden.
Idem: Je hebt van iemand een vals briefje van 50 gekregen. Dan mag jij dat ook niet meer uitgeven.
Idem: Je hebt van iemand een vals briefje van 50 gekregen. Dan mag jij dat ook niet meer uitgeven.
-
Inazuma
Dan had men die 10 jaar geleden terug moeten doen naar de winkel en correct laten afstellen - op 45 km/u.SC schreef: Om maar te zeggen, hij kon reeds rapper rijden wanneer hij net uit de winkel kwam..
En de invoerder / verdeler / handelaar had uiteraard zelf al moeten zorgen dat zijn afgeleverde voertuigen voldoen aan de wettelijke vereisten in België.
Laatst gewijzigd door Inazuma op 21 sep 2009, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
-
SC
En hoe komt het dan eigenlijk dat er geen controles zijn op de handelaars die deze bromfietsen dan onbegrensd te koop stellen? Of ook anders: stel dat ik niet weet dat deze rapper kan dan 45, ben ik dan niet in fout?
Heeft iemand enig idee hoeveel zo een begrenzing kost? Kwestie van geen boete van 1500 à 2500 euro te willen.
Heeft iemand enig idee hoeveel zo een begrenzing kost? Kwestie van geen boete van 1500 à 2500 euro te willen.
-
Inazuma
Je gaat eender hoe vervolgd worden indien vastgesteld wordt dat je bromfiets sneller rijdt dan toegelaten.SC schreef:En hoe komt het dan eigenlijk dat er geen controles zijn op de handelaars die deze bromfietsen dan onbegrensd te koop stellen? Of ook anders: stel dat ik niet weet dat deze rapper kan dan 45, ben ik dan niet in fout?
De rechter kan nadien eventueel oordelen dat dit niet jouw fout is.
Maar in dit geval weet je dat de bromfiets te snel gaat ... en al 10 jaar te snel gaat.
-
Gast
Heb deze avond wel eens getest met een collega: hij zou zijn duim opsteken als hij 50 reed (wat voor de brommer ook al te rap is inderdaad) maar zeer merkwaardig: mijn kilometerteller toonde op dat moment 60 à 65 aan.. dus mogelijk rijdt hij niet zoveel te rap..
Een andere vraag nog; ik hoorde van iemand dat het mogelijk is met je brommer naar de politie te gaan en te vragen of ze hem eens op de rollen willen zetten en om dan dus eventueel de nodige stappen te kunnen nemen. Dus ik belde daarnet naar de politie maar zij wisten hier niets van en gingen er van uit dat als je papieren in orde zijn, alles in orde is...
Maar goed; morgen bel ik eens naar de dienst verkeer en what not, misschien helpen zij me wel verder..
Een andere vraag nog; ik hoorde van iemand dat het mogelijk is met je brommer naar de politie te gaan en te vragen of ze hem eens op de rollen willen zetten en om dan dus eventueel de nodige stappen te kunnen nemen. Dus ik belde daarnet naar de politie maar zij wisten hier niets van en gingen er van uit dat als je papieren in orde zijn, alles in orde is...
Maar goed; morgen bel ik eens naar de dienst verkeer en what not, misschien helpen zij me wel verder..
-
Inazuma
Overdrijvende kilometertellers komen inderdaad wel vaker voor.Gast schreef:Heb deze avond wel eens getest met een collega: hij zou zijn duim opsteken als hij 50 reed (wat voor de brommer ook al te rap is inderdaad) maar zeer merkwaardig: mijn kilometerteller toonde op dat moment 60 à 65 aan.. dus mogelijk rijdt hij niet zoveel te rap..
Sommige politiezones doen dat bij gelegenheid wel eens.Een andere vraag nog; ik hoorde van iemand dat het mogelijk is met je brommer naar de politie te gaan en te vragen of ze hem eens op de rollen willen zetten en om dan dus eventueel de nodige stappen te kunnen nemen. Dus ik belde daarnet naar de politie maar zij wisten hier niets van en gingen er van uit dat als je papieren in orde zijn, alles in orde is..
Maar het is zeker niet zo dat je bij elke politiezone even kan binnenlopen voor een vrijblijvende rollentest ...
-
SC
'k Heb hem vandaag binnengedaan om hem te laten afstellen.. Moet zeggen dat ik me ergens wel in't zak gezet voel; een stukje conversatie:
- en reed hij effectief te rap?
- ah dat weten wij niet, dat wordt eerst ingesteld en dan wordt er eens mee gereden
- ah.. dus dat wordt op de teller afgesteld? want die werkte dus niet zoals het hoorde..
- ahja maar nee, je kan er zeker van zijn dat het wel in orde is hoor
dus ik eens mee gaan rijden.. maximum dat hij haalde was nog 53 op de teller; wat volgens mij met 43 overeen zou komen... dus duidelijk wel op de teller afgesteld en ok, je mag niet rapper dan 45 maar die marge van 8 per uur is verdomd handig als je mee moet rijden in het drukke verkeer en niet van je sokken wil gereden worden..
Ben een beetje teleurgesteld in de manier waarop ze dit controleren.. ik dacht dat ze dan op z'n minst ook een band zouden hebben om hem op te zetten of een andere meer betrouwbare manier..
- en reed hij effectief te rap?
- ah dat weten wij niet, dat wordt eerst ingesteld en dan wordt er eens mee gereden
- ah.. dus dat wordt op de teller afgesteld? want die werkte dus niet zoals het hoorde..
- ahja maar nee, je kan er zeker van zijn dat het wel in orde is hoor
dus ik eens mee gaan rijden.. maximum dat hij haalde was nog 53 op de teller; wat volgens mij met 43 overeen zou komen... dus duidelijk wel op de teller afgesteld en ok, je mag niet rapper dan 45 maar die marge van 8 per uur is verdomd handig als je mee moet rijden in het drukke verkeer en niet van je sokken wil gereden worden..
Ben een beetje teleurgesteld in de manier waarop ze dit controleren.. ik dacht dat ze dan op z'n minst ook een band zouden hebben om hem op te zetten of een andere meer betrouwbare manier..