Boete gekregen van de rijschool

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
santy

Boete gekregen van de rijschool

Bericht door santy »

Ik heb een vraagje, heb al naar Test-Aankoop gebeld maar wil toch nog een tweede mening

Mag een rijschool je een boete geven van 125 euro omdat je een les gemist hebt?
Die les was al betaald.
Heb geen contract getekend, geen algemene voorwaarden gezien ginder (ook niet op hun website)
Het enige dat ik ooit getekend heb, heb nog maar 1 les gevolgd van 2 uren, is de aanwezigheidslijst (zo'n gele kartonnen blad) die ik moest tekenen.

Persoonlijk vind ik de boete wat erover.
Dus kan ik die nu weigeren te betalen of niet?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Boete gekregen van de rijschool

Bericht door GRO »

Dat zal wel geen boete zijn.

Jij hebt vermoedelijk betaalt voor een les. De rijschool heeft een auto voor jou gereserveerd en een lesgever. Een andere leerling gewijgerd omdat het uurrooster overvol zit. En dan daag jij niet op.
Uiteraard moet je dan toch de les betalen.

Stel je betaalt vooraf een vliegticket. Op het laatste moment verslaap jij je en je gaat niet naar de luchthaven.
Dan moet je ook niet een week later afkomen dat je voor vorige week betaald had voor een ticket maar niet geweest bent.

Testaankoop kan daaraan niet veel verhelpen, of het moet zijn dat jij van de rijschool een contract gekregen hebt waarop staat dat je mag brossen en dat je dan gratis een nieuwe les krijgt.
Gast

Re: Boete gekregen van de rijschool

Bericht door Gast »

eu...ook als alle lessen al op voorhand betaald waren?
had dus alles betaald, ook het toekomstig examen.

men verwijt me ook dat ik niet tijdig gereageerd had. dwz, men had me proberen te bellen om 8 uur 's morgens, ik had les om 7u 's morgens, rond 8 uur zat ik al op het werk en mag daar niet bellen. ik kon hun pas bellen om 16u wat ik ook meteen gedaan heb. men had toen in die tijdsperiode alles al geanuleerd, de lessen, ook de lessen die ik nog moest doen en het examen. heb dus nieuwe afspraken moeten maken.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Boete gekregen van de rijschool

Bericht door GRO »

men verwijt me ook dat ik niet tijdig gereageerd had. dwz, men had me proberen te bellen om 8 uur 's morgens, ik had les om 7u 's morgens, rond 8 uur zat ik al op het werk en mag daar niet bellen.
Beste,

Ik begrijp je ontgoocheling, maar het is toch normaal wat de rijschool heeft gedaan.

Jij hebt een afspraak om op een bepaalde dag en een bepaald uur rijles te volgen. De rijschool stelt een instructeur aan die ze moeten betalen. Ze reserveren voor u een auto en ze nemen voor die auto op dat uur geen andere leerling aan.
Als jij dan niet opdaagt en dat niet tijdig verwittigt (bij de meeste toch enkele dagen op voorhand) dan kan de rijschool toch niet anders dan dat gewoon aanrekenen.
Die instructeur gaat ook niet tegen de directie van de rijschool zeggen: "OK, ik ben helemaal voor niets gekomen, maar je moet mij niet betalen".

Laat dit een les zijn voor het latere leven. Als je ergens een afspraak maakt, en om een of andere reden kan je niet, verwittig dan tijdig.
Gast

Re: Boete gekregen van de rijschool

Bericht door Gast »

Das een goeie.
Alle lessen+ examen op voorhand betaald, er geen klop voor moeten doen en nog een boete aanrekenen ook.
Lijkt mij eerder een geval van woekerwinsten maken.

@santy
Ik hoop voor jou dat je die nieuwe afspraken NIET bij diezelfde rijschool gemaakt hebt.
sven.s
Berichten: 130
Lid geworden op: 03 sep 2009, 18:47

Re: Boete gekregen van de rijschool

Bericht door sven.s »

Maar hij zegt dat hij alle lessen al betaalt had, zelf voor degene die nog moeste komen ! :)

Dat gaat er volgens mij over ? als je nog bv 6 lessen moet doen , en ze zeggen dan je niet meer mag komen ,maar je hebt wel betaald...
Laatst gewijzigd door sven.s op 08 sep 2009, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Boete gekregen van de rijschool

Bericht door GRO »

Mail mij even de naam van de rijschool, de gemeente en jouw naam. Ik zal zien of ik iets kan regelen.

eugeen(ad)gratisrijbewijsonline.be
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Boete gekregen van de rijschool

Bericht door Benny Stinkens »

@
sven.s en gast

Jullie denken blijkbaar dat de rijschool het geld van die 6 uren ook gaat houden zonder er iets voor te doen :?: :?:

Ik weet ook nog niet welke rijschool het is maar ik ben er zeker van dat dit niet het geval zal zijn.

Die 125 euro boete is wel terecht want de rijschool moet de instructeur betalen en staat daar nog met een voertuig dat op dit moment toch geld kost maar niets opbrengt.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
sven.s
Berichten: 130
Lid geworden op: 03 sep 2009, 18:47

Re: Boete gekregen van de rijschool

Bericht door sven.s »

Maar je betaalt toch voor de auto en de meneer die je les geeft ? zit toch in het geld in? of niet dan?
Gast

Re: Boete gekregen van de rijschool

Bericht door Gast »

GRO schreef:Mail mij even de naam van de rijschool, de gemeente en jouw naam. Ik zal zien of ik iets kan regelen.

eugeen(ad)gratisrijbewijsonline.be

is onderweg, met de nodige uitleg erbij
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Boete gekregen van de rijschool

Bericht door de rijprof »

@ Gast, het zou handiger zijn als je registreert, zo krijg je automatisch een e-mail als er een nieuw bericht komt.

Als er afspraken worden gemaakt, wordt er ook verwacht dat je komt.
Kom je niet op je afspraak, dan betaal je de les.
Dat is in alle rijscholen zo.
De auto staat klaar, de instructeur is gereserveerd en dat moet betaald worden, ook al kom je niet.
Als je een ticket koopt op voorhand voor een festival, een toneel, een voetbalmach, enz... en je komt niet zal men je geld ook niet teruggeven. Logisch toch?

Bij de meeste rijscholen kun je nog lessen verzetten ten laatste 5 werkdagen ervoor.
Ben je echt wettig afwezig wegens ziekte (doktersattest) zal men meestal of de helft of soms helemaal niets aanrekenen (afhankelijk van mogelijke invulling van een andere kandidaat).

Wat betreft je andere lessen, die geannuleerd zijn, zul je opnieuw nieuwe afspraken moeten maken.
Misschien heeft men alle lessen geannuleerd uit voorzorg omdat je niet erg betrouwbaar overkomt als je niet komt opdagen.
Men kan dat risico niet nemen als je in die week nog meerdere lessen had geplant en jij niet van je laat horen. Dat is in jouw eigen belang dat men lessen blokkeert omdat je anders elke les dat je niet komt, moet betalen.
Men zal ook trachten om jou telefonisch te bereiken. Allemaal in jouw belang.
Ik denk dat je er nog goedkoop vanaf komt. Voor hetzelfde geld rekent men elke les aan waarbij je niet komt en dat kunnen ze ook allemaal zijn.

Voor hetgeen betaald is, zal je lessen krijgen, tenzij je zelf niet komt opdagen.
Aan jou om je afspraak na te komen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Boris Bolide

Re: Boete gekregen van de rijschool

Bericht door Boris Bolide »

Lol, bij mij was het juist andersom. De rij-instructeur kwam niet opdagen. Was naar het schijnt ziek. Ik kreeg ook geen verwittiging ofzo. Ik had achteraf zelf nog moeten bellen naar ginder om te horen waarom mijn instructeur niet kwam opdagen :?
Gast

Re: Boete gekregen van de rijschool

Bericht door Gast »

Ik ben de eerste gast in deze draad.

Dat je de les die je gemist hebt zonder te verwittigen moet betalen (dus je geld niet terugkrijgt) kan ik inkomen maar dat ze daarvoor zomaar alles annuleren + er nog een boete bovenop geven lijkt me toch wel sterk overdreven.
Wanneer het betaald is maken ze sowieso al winst want met verlies werkt er niemand, of het duurt niet lang.
Bij deze, reeds betaalde, les maken ze nog meer winst dan voorzien want er is geen slijtage aan het voertuig en er is geen brandstof gebruikt geweest + dat de instructeur andere dingen heeft kunnen doen waarvoor extra betaalde uren nodig zijn.
Dus vindt ik het wel lef hebben.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Boete gekregen van de rijschool

Bericht door de rijprof »

1. je hebt geen boete gekregen (gewoon de afwezige les moet je betalen).
2. de lessen zijn geannuleerd in jouw belang (zie vorig bericht).
3. je zal voor je geld (saldo) nieuwe lessen krijgen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Boete gekregen van de rijschool

Bericht door GRO »

Beste,

Zoals beloofd heb ik even contact opgenomen met de directie van de rijschool. Blijkbaar is de info die jij hier gaf niet volledig:

Wat zegt de directie:

Jij hebt een voorschot betaald van 500 euro voor in totaal 8 lesuren motorfiets en examenbegeleiding. Totaalpakket kost 625 euro.

De eerste les (uur 1 en uur 2) is zoals voorzien doorgegaan op 6 augustus.
De tweede (uur 3 en uur 4) en de derde (uur 5 en uur 6) les waren oorspronkelijk opgeschreven voor 11 en 13 augustus maar zijn in onderling overleg verplaatst naar 21 augustus en 14 september.

Op 21 augustus (uur 3 en uur 4) om 7 uur ben je niet gekomen. Omstreeks 8 uur heeft men een bericht ingesproken op je voice mail.
Het zijn deze twee uur, waarvoor de rijschool materiaal en een instructeur heeft voorzien die opnieuw worden aangerekend.

Vandaag 14 september gaat normaal de 3de les (uur 5 en uur 6) door (maar in feite dus voor jou de tweede les of uur 3 en uur 4), die oorspronkelijk was voorzien voor 13 augustus, maar in onderling overleg is verplaatst.

De twee laatste uren (uur 7 en 8 ) en examenbegeleiding waren nog niet betaald, omdat je bij inschrijving enkel een voorschot van 500 euro hebt gegeven. Het is logisch dat dit nog moet betaald worden.

Dus in totaal moet je:
Voor 8 uur lessen en examenbegeleiding 625 euro waarvan 500 euro al betaald is.
En 125 euro extra omdat je de lessen van 21 augustus niet bent gekomen en die moeten dus nog ingehaald worden.

Alles samen rekent de rijschool je dus 125 euro extra aan (voor 2 uur die extra moeten gegeven worden) Dit is geen boete.
Plaats reactie