Bekwaamheidsattest termijn ? + 4 maal praktischexamen B ?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Bekwaamheidsattest termijn ? + 4 maal praktischexamen B ?

Bericht door de rijprof »

Een ongelijkheid (discriminatie) wegwerken is toch niet onpopulair, denk ik...
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Bekwaamheidsattest termijn ? + 4 maal praktischexamen B

Bericht door Inazuma »

accer schreef:Is er eigenlijk iets geweten over dat bericht dat Eugeen ooit opgesteld heeft in een poging verandering in deze ongelijkheid te brengen?
Maar dan wel in de tegenovergestelde richting : dat ook leerling-bestuurders met voorlopig rijbewijs B zonder begeleider 2 (ipv nu 1) passagiers kunnen meevoeren, als er iemand bij is die aan de voorwaarden voor een begeleider voldoet - wat de rijbewijswetgeving nog wat complexer zou maken.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Bekwaamheidsattest termijn ? + 4 maal praktischexamen B

Bericht door Inazuma »

accer schreef: Waar, maar het beperkt verschrikkelijk hard de mogelijkheid om nog te oefenen van een heel aantal mensen...
Je illustreert met het voorbeeld eigenlijk precies wat ik liefst zie verdwijnen : het "taxi spelen" door leerling bestuurders.

We hebben hier ook al vragen zien passeren van mensen die hun kleine kinderen tijdens het oefenen wilden meenemen ...
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Bekwaamheidsattest termijn ? + 4 maal praktischexamen B ?

Bericht door Wouter »

Ja, ik zei ook dat ik ergens wel akkoord ben dat dat taxi spelen eigenlijk niet de bedoeling is, maar soms is het verdomd handig om veel te kunnen oefenen...
Daar komt ook nog bij dat kandidaat + begeleider (bijvoorbeeld papa) waarschijnlijk niet al te vaak ver gaan rijden. Als de rijopleiding zo functioneel gehouden wordt dat er niemand anders mee mag, dan ziet de kandidaat hoogstwaarschijnlijk niet al te veel stukjes weg, buiten de omgeving van zijn eigen woonplaats, of daar moet weer expliciet tijd in gestoken worden, en dat hebben veel werkende mensen de dag van vandaag niet al te veel over...
Dankzij het "taxi spelen" bestaat de mogelijkheid om bij een dagje zee, ook daar eens te rijden. Vreemd gebied dus dan moet je echt leren totaal onbekende situaties onmiddellijk goed in te schatten, eens kennis maken met ardense bochten en hellingen, misschien zelfs op het einde als het een goeie bestuurder is een rustiger stukje brussel. Gewoon voor de leut om ff te leren rijen, ga ik nie naar dardenne sjoeteren ze! Maar als ge daar dan toch zijt op uitstap; wat dus meestal minstens 3 mensen (2 ouders + 1 kind) is...
Dat draagt dan ten minste bij tot een volwaardige rijopleiding, en nie gewoon wa lere pinken om uw straat uit te draaien.
Alle, ik weet nie vanwaar gelle ergens zijt; maar als ge hier in Olen leert rijden, dan moogt ge al een uur van huis weggaan, ge komt gen echt verkeer tegen zalle, dus veel gaat ge dan nie leren! Ik heb lere rijen in Leuven stad, me tripkes naar de zee, naar dardenne, naar brussel,... Thuis konne ze mij als het had gemogen na een week alleen late rondrije, da was niks... Alles was bekend, rustig, das een boeregat daar... Ma tis pas da ik iets heb kunnen bijleren (door dat ik toen pas dingen tegenkwam die niet goed gingen) wanneer ik zo mee op daguitstappen ging rijden...

Over die kleine kinderen meenemen: dat sommige mensen zelf niet genoeg verantwoordelijkheid hebben om te beseffen dat zoiets geen goed plan is als je nog niet goed kan rijden, hoeft niet ten koste te gaan van anderen, die bijvoorbeeld wel gewoon papa + mama (en trouwens, 2 begeleiders in de wagen = top) doen...

Zo complex wordt dat dan toch niet...
-alleen rijden
-met passagier (vwdn)
-met begeleider + passagier (zonder vwdn)
Naar belgische maatstaven is dat nog een van de simpelste regelingen die je kan bedenken...
En zo nodeloos zou die hogere graad van complexiteit niet zijn, heel veel mensen zouden een pak contenter zijn...
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Bekwaamheidsattest termijn ? + 4 maal praktischexamen B ?

Bericht door de rijprof »

Inazuma schreef:wat de rijbewijswetgeving nog wat complexer zou maken.
:shock: :?: :?
Wat de wetgeving juist eenvoudiger zou maken. :!:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Bekwaamheidsattest termijn ? + 4 maal praktischexamen B ?

Bericht door Wouter »

complexer...

je moet bij het VRB18M een éxtra regel gaan invoeren waardoor je zoiets krijgt van:

Als er iemand naast u zit van boven de 24 met een rijbewijs dan is het maximum 2 personen in de auto (bestuurder incl)
MAAR als die persoon voldoet aan de voorwaarden van een begeleider, dán mag je nog een extra passagier meenemen (maximum aantal personen in auto = 3)

Dat is weer iets omslachtiger om te weten wat nu wanneer mag mag of niet, ergo complexer...
Maar zoals ik eerder al zei: naar belgische maatstaven nog meer dan simpel genoeg...

Of je moest natuurlijk de regeling voor gewoon 1 passagier ook aanpassen, dat dit sowieso een begeleider moet zijn (en dan heb je dus eig gwn bij een VRB18M alle voorwaarden van VRB36M behalve dan de geldigheid, de spiegel en het feit dat je bijkomend alleen mag rijden); maar dan gaan er andere mensen weer niet content zijn dat bijvoorbeeld een vriend van 25, wiens rijverbod onlangs opgeheven is, niet meer mag meerijden...
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Bekwaamheidsattest termijn ? + 4 maal praktischexamen B ?

Bericht door Stefan Peeters »

Deze discussie werd al eerder gevoerd, en het antwoord van Staatssecretaris Schouppe is daar ook terug te vinden.

Verder discussiëren voegt hieraan eigenlijk niets meer toe.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gesloten