met deze site mijn brommerrijbewijs afleggen zonder boekje?

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
chaly-driver

met deze site mijn brommerrijbewijs afleggen zonder boekje?

Bericht door chaly-driver »

halo. Ik heb blijkbaar het rijbewijs voor bromfietsen onderschat. Ik had nogtans mijn boekje eens laten opvragen en had vrijwel goede resultaten. Mijn boekje is wel al van 2002 . Nuja ik ben dus gebuisd met 11 fouten! . Ik voel mij zo machteloos bij die boekjes. Ze helpen me weinig en leren me weinig. Kan ik door enkel de vragen op deze site op te lossen, er door zijn? Uiteraard na ook de theorie te lezen? Ik vind hier ook geen theoretische examen uitsluitend voor brommers. Alvast bedankt! mvg anton
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: met deze site mijn brommerrijbewijs afleggen zonder boek

Bericht door Inazuma »

chaly-driver schreef: halo. Ik heb blijkbaar het rijbewijs voor bromfietsen onderschat. Ik had nogtans mijn boekje eens laten opvragen en had vrijwel goede resultaten. Mijn boekje is wel al van 2002 .
Stop dat boekje maar bij de antiek.
Sindsdien is er heel wat veranderd aan de wegcode.
Ondermeer de plaats op de weg van klasse B bromfietsen is veranderd

Quote: Kan ik door enkel de vragen op deze site op te lossen, er door zijn? Uiteraard na ook de theorie te lezen?
Door de voorgestelde methode te volgen zijn er al zeer vele jongeren je voorgegaan, en die hebben nu hun rijbewijs ...

Quote: Ik vind hier ook geen theoretische examen uitsluitend voor brommers.
Er is dan ook geen wegcode uitsluitend voor brommers ... uiteindelijk rijden alle weggebruikers op dezelfde wegen volgens grotendeels dezelfde regels .

De theorie is eigenlijk de gewone wegcode, aangevuld met elementen specifiek voor bromfietsen
http://www.soundandvision.be/rijbewijs/rijbewijsA3.htm

Ook de examens gaan over de wegcode, maar de vragen zijn meer gericht op wat een bromfietser zoal kan tegenkomen.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

de site admin raadt mij aan voor een brommer klasse b, het volgende op te lossen rijbewijs A3 en B. Dit staat vermeld bij nog even dit... Klopt dit wel? Want die B verwijst eerder naar het auto rijden... alvast bedankt.
chaly-driver

B rijbewijs ook studeren voor brommer?

Bericht door chaly-driver »

Anonymous schreef: de site admin raadt mij aan voor een brommer klasse b, het volgende op te lossen rijbewijs A3 en B. Dit staat vermeld bij nog even dit... Klopt dit wel? Want die B verwijst eerder naar het auto rijden... alvast bedankt.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

De proefexamens voor het rijbewijs B omvatten de algemene leerstof over de wegcode. Dit is leerstof die iedereen die zich met of zonder voertuig op de openbare weg begeeft moet kennen en kunnen toepassen, ook bestuurders van bromfietsen klasse B.
Bestuurders van bromfietsen klasse B moeten bovendien nog een paar extra dingen kennen deze zijn vervat in de proefexamens voor het rijbewijs A3.

Je moet dus de proefexamens voor beide categorieën succesvol kunnen oplossen.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: de site admin raadt mij aan voor een brommer klasse b, het volgende op te lossen rijbewijs A3 en B. Dit staat vermeld bij nog even dit... Klopt dit wel? Want die B verwijst eerder naar het auto rijden... alvast bedankt.
Natuurlijk.

De theorie is in wezen eigenlijk gelijk voor iedere weggebruiker.
Er is geen apart verkeersreglement voor bromfietsen en auto's - wel zijn er in dat verkeersreglement bepalingen die op bromfietsen in het bijzonder slaan.
Het is logisch dat je voor een rijbewijs A3 daar extra aandacht aan besteedt.
Dat wil niet zeggen dat je de rest niet hoeft te kennen ...

Voorbeeldje
Waar ik mag parkeren met de auto, daar mag jij soms rijden met de bromfiets - maar dan moet je dergelijke parkeerzones wel kunnen herkennen ... ook al is het parkeren van een (2-wielige) bromfiets niet aan de orde.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

sorry maar dergelijke vragen als &quotverbruik ik meer benzine met mijn wagen als mijn ramen open staan&quot vind ik eerder niet zo geschikt voor mij. Nuja ik ga het toch eens goed overlopen maar zoals ik begrijp zullen de meeste vragen uit het rijbewijs A3 komen? alvats bedankt.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Anonymous schreef: de site admin raadt mij aan voor een brommer klasse b, het volgende op te lossen rijbewijs A3 en B. Dit staat vermeld bij nog even dit... Klopt dit wel? Want die B verwijst eerder naar het auto rijden... alvast bedankt.
Beste gast,

Ik begrijp dat je dit eigenaardig vindt. Zo is het in de praktijk voor een bestuurder van een bromfiets klasse bijvoorbeeld niet nodig te weten op welke wegen er een algemene snelheidsbeperking van 50, 90 of 120 km/h geldt (hij mag toch niet sneller dan 45 km/h rijden), welke de specifieke regels zijn op de autowegen en autosnelwegen (hij mag er toch niet op), de regels in verband met het stilstaan en parkeren, enz.

Toch heeft Eugeen gelijk. Het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs vermeldt namelijk in bijlage 4:

A. Stof voor het theoretische examen.
I. Stof voor het rijbewijs.
A. Gemeenschappelijke examenstof.
1. Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart 1968, en de wijzigingen van kracht op de dag van het examen
2. Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en de wijzigingen van kracht op de dag van het examen
3. Koninklijk besluit van 22 december 2003 tot aanwijzing van de (overtredingen) per graad van de algemene reglementen genomen in uitvoering van de wet betreffende de politie over het wegverkeer en de wijzigingen van kracht op de dag van het examen &ltKB 2005-09-30/37, art. 5, 011 Inwerkingtreding : 31-03-2006&gt
4. Belang van de oplettendheid en van de houding ten opzichte van andere weggebruikers
5. Waarneming, beoordeling en reactie, met name reactietijd, en gedragsveranderingen bij de bestuurder ten gevolge van alcohol, drugs en geneesmiddelen, gemoedsgesteldheid en vermoeidheid
6. De belangrijkste principes voor het bewaren van afstand, remafstand en wegligging van het voertuig in uiteenlopende weers- en wegomstandigheden
7. Verkeersrisico's in verband met verschillende wegomstandigheden, in het bijzonder veranderingen ten gevolge van de weerstoestand en het tijdstip van de dag of de nacht
8. Kenmerken van de verschillende soorten wegen en daarop betrekking hebbende wettelijke voorschriften
9. Specifieke risico's in verband met de onervarenheid van andere weggebruikers en in verband met de kwetsbaarste categorieën van weggebruikers, zoals kinderen, voetgangers, fietsers en personen die in hun mobiliteit gehinderd zijn
10. Risico's in verband met deelneming aan het verkeer en het besturen van diverse voertuigtypes en in verband met het verschillende gezichtsveld van de bestuurders van deze voertuigen
11. Reglementering met betrekking tot administratieve bescheiden in verband met het gebruik van het voertuig
12. Algemene regels voor de door de bestuurder te volgen gedragslijn bij ongevallen (plaatsen van de gevarendriehoek, waarschuwen, enz.) en maatregelen die hij in voorkomend geval kan nemen om hulp te verlenen aan verkeersslachtoffers
13. Veiligheidseisen met betrekking tot het voertuig, de lading en de passagiers
14. Voorzorgsmaatregelen bij het verlaten van het voertuig
15. De mechanische onderdelen die voor de rijveiligheid van belang zijn : in staat zijn de meest voorkomende defecten te ontdekken, in het bijzonder aan de stuurinrichting, wielophanging, remmen, banden, verlichting en richtingaanwijzers, reflectoren, achteruitkijkspiegels, voorruit en ruitenwissers, uitlaatsysteem, veiligheidsgordels en geluidstoestel
16. Veiligheidsinrichtingen van de voertuigen, met name gebruik van de veiligheidsgordels, hoofdsteunen en veiligheidsvoorzieningen voor kinderen
17. Regels voor het milieuvriendelijke gebruik van het voertuig : alleen toeteren indien nodig, matig brandstofgebruik, beperking van uitlaatgassen.[/quote]
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Neen, meer dan de helft van de vragen gaat over de algemene theorie. Die is dan ook veel uitgebreider dan datgene dat op bromfietsers specifiek van toepassing is.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

oke, dus als ik fouten maak op dergelijke vragen die eigenlijk specifiek gaan over de auto kan dit geen kwaat. De algemene vragen komen wel in aanbod op mijn examen die ik afleg? Alvast heel erge bedankt voor jullie reacties , jullie maakten het me in eens weer veel duidelijker gelukkig
Plaats reactie