snelheid

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
kiwi ^^

snelheid

Bericht door kiwi ^^ »

ik heb een bromfiets klasse B en mag dus niet harder dan 45 km/uur, maar hoe hard mag het kunnen rijden?
mag het echt maar maximaal 45 km/uur rijden of mag het bijv. ook nog 50 km/uur rijden?
GRO
Administrator
Berichten: 12783
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Een bromfiets klasse B is een bromfiets waarme je op een horizontale weg maximaal maar 45 km/uur kunt rijden.

Rijdt hij sneller, dan is hij opgedreven, met alle gevolgen vandien.
kiwi ^^

snelheid

Bericht door kiwi ^^ »

ik heb mijn bromfiets klasse B 2de hands gekocht en hij gaat 50 km/uur, kan ik dan alleen een boete krijgen of kan de politie hem dan ook innemen?
GRO
Administrator
Berichten: 12783
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Kan hem 30 dagen bijhouden.
Je kunt een zware boete krijgen.
Je kunt problemen hebben met je verzekering als je bij een ongeval betrokken bent, want je bent niet verzekerd voor een voertuig dat 50km/uur mag rijden
etc...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Bericht door de rijprof »

50 km/u. op de teller kan in werkelijkheid een paar km/u. minder zijn.
Dat kan nog net binnen de tolerantie vallen maar let op dat het zeker niet meer is op de teller!
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4327
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

In feite is 45 km/u zelfs niet wettelijk... het technisch reglement van de bromfietsen stelt dat een bromfiets klasse B maximaal 40 km/u mag kunnen rijden.

Artikel 1
1. « bromfiets »
2° ofwel een « bromfiets klasse B », dit wil zeggen elk voertuig uitgerust met een motor met een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm³ of met een elektrische motor en dat naar bouw en motorvermogen en op een horizontale weg niet sneller dan
40 km/u kan rijden, (...)

De wegcode daarentegen stelt dat een bromfiets klasse B maximum 45 km/u mag rijden.
Men heeft destijds (bewust of onbewust) het technisch reglement niet aangepast.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie