ik heb een bromfiets klasse B en mag dus niet harder dan 45 km/uur, maar hoe hard mag het kunnen rijden?
mag het echt maar maximaal 45 km/uur rijden of mag het bijv. ook nog 50 km/uur rijden?
snelheid
-
de rijprof
-
Stefan Peeters
- Administrator
In feite is 45 km/u zelfs niet wettelijk... het technisch reglement van de bromfietsen stelt dat een bromfiets klasse B maximaal 40 km/u mag kunnen rijden.
Artikel 1
1. « bromfiets »
2° ofwel een « bromfiets klasse B », dit wil zeggen elk voertuig uitgerust met een motor met een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm³ of met een elektrische motor en dat naar bouw en motorvermogen en op een horizontale weg niet sneller dan 40 km/u kan rijden, (...)
De wegcode daarentegen stelt dat een bromfiets klasse B maximum 45 km/u mag rijden.
Men heeft destijds (bewust of onbewust) het technisch reglement niet aangepast.
Artikel 1
1. « bromfiets »
2° ofwel een « bromfiets klasse B », dit wil zeggen elk voertuig uitgerust met een motor met een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm³ of met een elektrische motor en dat naar bouw en motorvermogen en op een horizontale weg niet sneller dan 40 km/u kan rijden, (...)
De wegcode daarentegen stelt dat een bromfiets klasse B maximum 45 km/u mag rijden.
Men heeft destijds (bewust of onbewust) het technisch reglement niet aangepast.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit
(J. Cruijff)