EXAMENCENTRUM SINT-DENIJS GENT
Hallo,
Ik heb zojuist
succesvol 
mijn rijexamen afgewerkt. Ben nu officieel houder van rijbewijs B. (enfin, ik moet nog om het desbetreffende papiertje gaan.)
- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechtsachter mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Hij wees me een straat en zei dat ik hierin mocht keren. Moeilijk was het niet, meer dan plaats genoeg. Bemerk wel dat je steeds opnieuw moet pinken, je doet het best in stappen.
1. rechts pinken en naar rechts rijden
2. stoppen en naar links pinken + schakelen naar eerste
3. rijden naar links (terwijl pinkend)
4. achteruit draaiend naar rechts
5. terug naar links pinken en het draaimanouvre afmaken
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Hij wees me een auto aan en zei me daarachter te parkeren. Ik moest dus nergens tussen parkeren. Plaats genoeg en een voldoende S-beweging. Nu ook niet perfect. Dan uitstappen, handrem, motor uit, deur vast, tegen het verkeer in lopen, rondje rond de auto en via van voor weer instappen.
- Route
De precieze route weet ik nu zelfs al niet meer

maar belangrijke punten zijn;
Zo een baan met een tramspoor in het midden, naam weet ik niet. (goed uitkijken! Bij mij kwam er een tram aan)
Sint-Pietersstation (als je het spoort volgt kan en mag je ook rechtdoor, best eens oefenen want ik wist het niet!)
Wijken errond met allerlei verplichte afslagen en verboden banen. Eentje bijna gemist omdat er een camionette voor stond maar op tijd herstelt.
De ster, ik moest gewoon rechtuit maar daar kan het erg moeilijk zijn!
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Dimlichten, fahren, achtermistlicht, zetel goedzetten (+ hoofdsteun!!), koelvloeistof (stond coolness op dus niet overdreven moeilijk

) en als klapper wat ik nog moet goed zetten vooraleer te vertrekken. De spiegels uiteraard! Ik was echter zo bezig met mijn zetels, hoofdsteun e.d. dat ik effe mijn kluts kwijt was.
Voor alle duidelijkheid, hoe weet je dat je juist zit?
- koppeling ingedrukt -> been in een hoek van 180°
(Mod Eugeen: dit is fout. Zie uitleg van Inazuma hieronder)- armen aan stuur moeten nog lichtelijk 'bengelen'
- gemaakte fouten
Voetganger gemist die van achter bus kwam.
Bijna gestopt voor groen licht

, zat iets te veel te letten op de voetgangers
Pinken voor voertuig ipv er achter te blijven. Er stond echter al een hele meute voor en dan zou ik op de tramsporen moeten staan waardoor ik het niet deed maar dat vond hij toch niet zo goed opgelost.
- dankwoord
Uiteraard bedankt! Ik heb de grote lijnen niet geleerd via deze site maar om iets op te zoeken is dit altijd handig. Vooral dit topic is ideaal! Ook voor te weten hoe ze rijden (grote lijnen) en wat ze vragen op de voorcontrole.
- bedenkingen
Hoewel ik weet dat ik de verkeersregels dien te volgen vind ik er 2 regels bij die compleet belachelijk zijn:
A. het instappen in een auto. Je moet tegen het verkeer lopen wat ik dom vind. De doorsnee mens heeft een nek en deze kan je draaien. Doorsnee heeft een mens ook verstand waarmee je kan inschatten of die auto achter jou er snel zal zijn (indien er een is).
B. zone 30's in vakantietijd, 's nachts, ... Zelfs onze minister heeft erkend dat hij ze ook niet volgt omdat ze op deze periodes weinig nut hebben.
- module
Eerst een 6-tal maanden geoefend met de ouders, daarna 6 uren rijschool en examen. Eerste keer geslaagd.
mvg,
Frederik