stage ?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Kimberly.L
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jul 2009, 10:37

stage ?

Bericht door Kimberly.L »

Hallo

ik heb sinds begin juni mijn voorlopig rijbewijs (36 M) . Midden juli ben ik begonnen met de rijschool 20 u. Mijn laatste les is geprogrameerd op 5 aug 2009. Ik word pas 18 op 7 oktober.

Vanaf wanneer loopt de stage 3 maand om alleen te kunnen rijden?

Loopt die vanaf datum van mijn voorlopig rijbewijs 36 M of begint die te lopen vanaf ik 18 ben?
Bij de rijschool zeggen ze dat deze begint vanaf mijn laatste les maar ik twijfel hier toch sterk aan

Is er iemand die mij hierover duidelijkheid kan geven

groetjes
Kimberly
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: stage ?

Bericht door Inazuma »

Kimberly.L schreef:ik heb sinds begin juni mijn voorlopig rijbewijs (36 M) . Midden juli ben ik begonnen met de rijschool 20 u. Mijn laatste les is geprogrameerd op 5 aug 2009. Ik word pas 18 op 7 oktober.

Vanaf wanneer loopt de stage 3 maand om alleen te kunnen rijden?
Je mag pas alleen rijden van het moment dat je een voorlopig rijbewijs B zonder begeleider in je bezit hebt.
Dat voorlopige rijbewijs kan je echter pas op je 18de krijgen :!:
(met je voorlopige rijbewijs B en het bekwaamheidsattest van de rijschool, kan je bij de gemeente het andere model voorlopige rijbewijs aanvragen, weer pasfoto's en 9 euro nodig)
Loopt die vanaf datum van mijn voorlopig rijbewijs 36 M of begint die te lopen vanaf ik 18 ben?
Alleen rijden is pas vanaf 18 en met voorlopig rijbewijs B zonder begeleider.

De stageperiode van 3 maanden voor je het praktisch examen mag afleggen, begint echter bij de aanvangsdatum van je huidige voorlopige rijbewijs B met begeleider, "begin juni" dus.

Je kan pas vanaf je 18de praktijk examen afleggen :!:
Kimberly.L
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jul 2009, 10:37

Re: stage ?

Bericht door Kimberly.L »

Inazuma schreef:
Kimberly.L schreef:ik heb sinds begin juni mijn voorlopig rijbewijs (36 M) . Midden juli ben ik begonnen met de rijschool 20 u. Mijn laatste les is geprogrameerd op 5 aug 2009. Ik word pas 18 op 7 oktober.

Vanaf wanneer loopt de stage 3 maand om alleen te kunnen rijden?
Je mag pas alleen rijden van het moment dat je een voorlopig rijbewijs B zonder begeleider in je bezit hebt.
Dat voorlopige rijbewijs kan je echter pas op je 18de krijgen :!:
(met je voorlopige rijbewijs B en het bekwaamheidsattest van de rijschool, kan je bij de gemeente het andere model voorlopige rijbewijs aanvragen, weer pasfoto's en 9 euro nodig)

Loopt die vanaf datum van mijn voorlopig rijbewijs 36 M of begint die te lopen vanaf ik 18 ben?
Alleen rijden is pas vanaf 18 en met voorlopig rijbewijs B zonder begeleider.

De stageperiode van 3 maanden voor je het praktisch examen mag afleggen, begint echter bij de aanvangsdatum van je huidige voorlopige rijbewijs B met begeleider, "begin juni" dus.

Je kan pas vanaf je 18de praktijk examen afleggen :!:
Dank u voor uw antwoord maar wat
u hierboven schrijft, had ik allemaal begrepen.ik heb mij misschien slecht uitgedrukt.

wanneer ik het rijbewijs 18M inbezit heb om alleen te rijden moet ik dan terug een stage van 3 maand doen of kan ik al na bv 1 maand mijn praktijkexamen afleggen?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: stage ?

Bericht door Inazuma »

Kimberly.L schreef:wanneer ik het rijbewijs 18M inbezit heb om alleen te rijden moet ik dan terug een stage van 3 maand doen of kan ik al na bv 1 maand mijn praktijkexamen afleggen?
Je stage van 3 maanden is beginnen lopen "begin juni" op de afgiftedatum van je voorlopige rijbewijs B met begeleider.

Die datum wordt ook overgenomen op een volgend voorlopig rijbewijs B.
(Zie de afbeelding van het voorlopige rijbewijs B zonder begeleider, middenstuk, bovenaan :
http://wegcode.be/images/rbw/rbwb18b.jpg )

Normaal zou je dan vanaf "begin september" (3 maanden later) examen kunnen doen, maar in jouw geval kan dat niet omdat je dan nog geen 18 bent.

Eens je 18 bent, is je stage dus al +/- 4 maanden bezig, en kan je praktijkexamen B gaan afleggen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Voorwaarden om praktijkexamen te mogen afleggen:
18 jaar zijn
en
minstens 3 maand in het bezit van een voorlopig rijbewijs (ongeacht welk type).

Jouw stage begint reeds vanaf juni (VRB 36M) en wordt mee overgenomen op je voorlopig rijbewijs zonder begeleider.
Je moet dus niet opnieuw 3 maand stage doen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie