Voor bepaalde borden is voorzien dat ze verplicht rechts van de rijbaan geplaatst moeten worden. Dat is het geval voor de gevaarsborden, de verbodsborden en de borden betreffende de voorrang.
Voor de gebodsborden werd dit niet voorzien, maar ze mogen geplaatst worden waar zij het best zichtbaar zijn.
Er wordt bv. voor de verkeersborden betreffende de voorrang niet bepaald of het voor dan na het kruispunt geplaatst moet worden. Nochtans is het voor iedereen duidelijk dat een B17 na een kruispunt weinig zinvol is, en dat hij dus voor het kruispunt moet staan.
Deze redenering kan je mijns inziens eveneens doortrekken naar de gebodsborden. Je kan immers moeilijk een bord opvolgen dat je nog niet gepasseerd bent...
Het is op die plaats dan ook onmogelijk om het bord voorbij te rijden (of je moet het ondersteboven rijden).De Rijprof schreef:Op een T-kruipunt staat de D1 vaak aan de overkant van de straat en dan geldt:Vaak geplaatst tegen een gevel, soms een grasperkje, een vangrail, een middenberm, een weide, enz... hetgeen in dat geval de hindernis is.Wanneer het verkeersbord dat een niet-gebogen pijl voorstelt, op een hindernis geplaatst is, betekent het dat langs de door de pijl aangeduide richting moet voorbijgereden worden.
In dat geval ben je de D1 nog niet voorbij gereden maar staat wel op de plaats waar het best zichtbaar is.
Net zo voor een D1 op een verkeersgeleider: hij geldt op het ogenblik dat je er voorbijrijdt. Niet 10 meter eerder.