Vraagje voorang verlenen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Pieter830

Vraagje voorang verlenen

Bericht door Pieter830 »

Hallo,

Ik weet dat je voorang moet verlenen aan voetgangers die oversteken op een zebrapad (met meestal zo'n blauw bord). Maar moet je ook fietsers voorang geven als die willen oversteken? (met dit verkeersbord: F50 ) Hebben fietsers dus ook voorang of is dit gewoon bij voetgangers?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraagje voorang verlenen

Bericht door Inazuma »

Pieter830 schreef:Ik weet dat je voorang moet verlenen aan voetgangers die oversteken op een zebrapad (met meestal zo'n blauw bord). Maar moet je ook fietsers voorang geven als die willen oversteken? (met dit verkeersbord: F50 ) Hebben fietsers dus ook voorang of is dit gewoon bij voetgangers?
Fietsers hebben geen voorrang aan een oversteekplaats voor voetgangers.
Integendeel, door de rijbaan over te steken voert de fietser een maneuver uit, en moet hij nadrukkelijk zelf voorrang te verlenen aan alle andere weggebruikers.



De situatie wordt echter anders indien je afslaat, en de fietser de weg die jij verlaat verder volgt.
Dan moet de afslaande bestuurder voorrang verlenen :!:
Pieter830

Bericht door Pieter830 »

Merci :D

Ik heb ondertussen ook de site van de rijprof wat bekeken en de nodige info gevonden

Eigenlijk eerst altijd zoeken en dan pas vragen, maarja de ongeduldige jeugt toch :roll:

Alleen als er een schuine oversteekplaats is voor fietsers, waarbij dus de fietspad stopt en de fietser over moet steken, dan moet je ze voorang verlenen als ik het goed begrijp.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Pieter830 schreef:Alleen als er een schuine oversteekplaats is voor fietsers, waarbij dus de fietspad stopt en de fietser over moet steken, dan moet je ze voorang verlenen als ik het goed begrijp.
Dat is een heel dubbelzinnige situatie :

(Brom)Fietsers die daar staan te wachten om over te steken, hebben GEEN voorrang.

Ze mogen slechts voorzichtig de oversteekplaats oprijden, rekening houdend met het aankomende verkeer.

Maar als de (brom)fietser zich reeds op deze oversteekplaats bevindt, moet je ze verder laten oversteken, en desnoods daarvoor stoppen :!:


Bovenstaande regeling is ondergeschikt aan een regeling met voorrangsborden, of verkeerslichten die op dezelfde plaats gelden.

Er kan enkel aan de (brom)fietsoversteekplaats ook een kleine Afbeelding staan, en dan moeten de (brom)fietsers zelf volledig voorrang verlenen aan het verkeer oop de weg die ze willen oversteken.
Pieter830

Bericht door Pieter830 »

Ok, nogmaals bedankt. Met een beetje logisch nadenken zal het wel lukken
Plaats reactie