Derijprof + praktijk handboek : Buitenspiegel van de auto .

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Pietje.

Derijprof + praktijk handboek : Buitenspiegel van de auto .

Bericht door Pietje. »

Vuistregel om een buitenspiegel terug in de goed stand te zetten op de praktijk-exmen voor de auto ?
Op de website derijprof staat geschreven 1/3 lucht + 2/3 grond en enkel de achterzijkant kunnen zien.
Moet je die 1/3 lucht juist achter mijn auto kunnen zien of moet je die 1/3 lucht vanaf 20 meter eerst achter mijn auto kunnen zien.want je kunt zoveel verschillende 1/3 lucht instellen in de buitenspiegel dat ik het niet meer zo goed weet wat nu goed is ? :?

Zo heb ik nu gezien op de parking van de examencentrum waar de auto's moet wachten om hun rijexamen te mogen doen,dat de auto's op een klein bergje staat.hoe kun je nu op een klein bergje de buitenspiegel juist instellen ? :roll:


Alvaste bedankt.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Derijprof + praktijk handboek : Buitenspiegel van de aut

Bericht door Inazuma »

Pietje. schreef: Moet je die 1/3 lucht juist achter mijn auto kunnen zien of moet je die 1/3 lucht vanaf 20 meter eerst achter mijn auto kunnen zien.want je kunt zoveel verschillende 1/3 lucht instellen in de buitenspiegel dat ik het niet meer zo goed weet wat nu goed is ?
Nog nipt de zijkant van de auto in de spiegel zien, en ongeveer 1/3 lucht in de spiegel, dat kan je toch maar op weinig manieren instellen :?:

Bij een spiegel met onregelmatige vorm moet je wat schipperen voor het beste zicht achteruit.

hoe kun je nu op een klein bergje de buitenspiegel juist instellen ? :roll:
Lastiger natuurlijk.
Als je bergop staat, niet teveel lucht in de spiegel laten verschijnen in dat geval, want op vlakke ondergrond ga je dan erg veel lucht zien.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Waar het vooral op neerkomt is (lees de voledige tekst op www.derijprof.be) dat je breed kunt kijken, dicht achter je auto maar ook nog ver.

Als je spiegel te hoog staat, zie je veel lucht en daar heb je niet veel aan want dan mis je een stuk om dichtbij te kunnen kijken.
Als de spiegel te laag staat dan zie je wel heel dichtbij maar dan kun je niet ver meer kijken.

Daarom is een vuistregel 2/3 grond en 1/3 boven de grond dan kun je zowel dicht als ver kijken.

Als je tijdens het rijden merkt dat je spiegels nog niet optimaal geregeld staan, mag je ze verstellen als je even gestopt staat aan een verkeerslicht of zo. Staan je spiegels barslecht, zet je auto dan even aan de kant en regel ze dan bij.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie