Rijbewijs G in het Staatsblad.

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Rijbewijs G in het Staatsblad.

Bericht door GRO »

Vandaag verscheen het KB i.v.m. rijbewijs G

http://www.soundandvision.be/rijbewijs/rijbewijsG.htm
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

hallo, ik ben bijna 18 jaar. Ik heb mijn getuigschrift bijna 2 jaar maar ik moet nog beginnen aan mijn rijbewijs B. Ik zou volgende week mijn theorie afleggen. Kan ik na 15 september ook nog de overgansprocedure volgen zodat ik het rijbewijs G bezit?
Graag zou ik een antwoord hebben.
dank u
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Voor 15 september
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

dus ik moet mijn rijbewijs B (theorie en praktijk) voor 15 september gedaan hebben, anders kan ik die overgangsprocedure niet volgen? of is voorlopig rijbewijs voldoende?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Vanaf 15 september gaat rijbewijs G in.

Tot 15 september gelden de vroegere regels van rijbewijs T
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

ja, dat weet ik. Maar ik vind het raar met die overgangsprocedure.

Ik heb mijn rijbewijs T al bijna 2 jaar. Nu moet ik nog beginnen aan mijn rijbewijs B. De theorie ga ik volgende week gaan afleggen en dan via de nieuwe rijopleiding zal ik normaal binnen 3 maand mijn praktijk kunnen afleggen.

Mijn vraag is dus, Kan ik NA het afleggen van mijn praktisch examen van rijbewijs B nog de overgangsprocedure volgen om mijn rijbewijs G te behalen?

Want zoals ik gelezen heb kan je door je rijbewijs T te behalen voor 15september 2006 (wat ik gedaan heb). Maar moet je je rijbewijs B (theorie en praktijk) dan ook hebben voor 15 september?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Maar rijbewijs G heeft niets met rijbewijs B te maken.
Het is een aparte reeks, zoals rijbewijs A of A3 enz.

Dus je moet geen rijbewijs B hebben om een rijbewijs G te behalen.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Hij bedoelt of hij na zijn examen dat hij binnen enkele maanden gaat afleggen nog aanspraak kan maken op de overgangsmaatregel. Ik kan je hier het teleurstellende antwoord opgeven...NEEN. Om aanspraak te maken op de overgangsregel moet je voor 15 september getuigschrift EN rijbewijs B hebben, dus da wil zeggen dat je het rijbewijs B al moet behaald hebben, bezig zijn met het behalen volstaat niet. Ik weet dit omdat ik me op de hoogte laten stellen heb, ik had al rijbewijs B en heb vorige maand vlug getuigschrift gaan halen waardoor ik nu zo het G rijbewijs kan aanvragen zonder examens. Spijt me voor jou...je zal dus rijbewijs G moeten halen volgens de nieuwe procedure.

groet
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

hartelijk bedankt, ik ben zonet geslaagd van de 1ste keer voor mijn theorie. Voor het rijbewijs G. Dit dankzij jullie site, mega hard bedankt.
jo

Bericht door jo »

je moet toch maar tegen 1/1/2009 in orde zijn met je rijbewijs G. Waarom zou je tot dan nt kunnen genieten vd overgangsmaatregel? Als je nu voor 1 sept het landbouwrijgetuigschrift gehaald hebt, en voor 1/1/2009 uw B-rijbewijs haalt, kan je met de overgangsmaatregel toch nog een G-rijbewijs krijgen. Tzou anders wel erg zijn.
Dat praktijkexamen vr rijbewijs G is nu al rampzalig. ge moet zelfs verplicht rijles volgen En dat examen kost nog eens 36 euro, ge moet nog keer met tractor en aanhangwagen nr examencentrum rijden vr daar paar toerkes te doen... geldklopperij ja, AFZETTERS. weeral zo'n maatregel opgesteld dr mensen die er geen klote verstand van hebben.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

ik zit met juist hetzelfde probleem! Ik heb al bijna 2 jaar rijgetuigschrift, maar nog geen rijbewijs B...ik ben er nu met bezig. En ik zou het ook klote vinden als ik de overgangsregel niet kan volgen. Maar ik heb ergens gelezen dat als je je rijgestuigschrift bezit geen praktische lessen meer moet volgen. Klopt dit?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: 3. Overgangsmaatregelen

- Bestuurders geboren in de periode van 1 oktober 1982 tot en met 31 augustus 1986 alsook bestuurders geboren sinds 1 september 1986 en houder van een getuigschrift voor het besturen van een landbouwtrekker of van een rijbewijs B zijn tot en met 31 december 2008 vrijgesteld van de verplichting houder te zijn van een rijbewijs G, op het traject van de hoeve naar het veld en omgekeerd. Vanaf die datum zullen zij houder moeten zijn van een rijbewijs G, ongeacht welk traject wordt afgelegd.

- Op de andere trajecten moet de bestuurder houder zijn van een rijbewijs G of van een rijbewijs van een andere categorie dat toelaat om een voertuig van de categorie G te besturen.

- Deze bestuurders zullen vrijgesteld zijn van scholing om een rijbewijs G te bekomen tot en met 31 augustus 2007.

- Houders van een rijbewijs B en van een getuigschrift voor het besturen van een landbouwtrekker afgegeven vóór 15 september 2006 zullen een rijbewijs G kunnen verkrijgen zonder dat zij de scholing hoeven te volgen of het theoretisch en het praktisch examen hoeven af te leggen.

- Bovendien zijn de houders van een certificaat voor het besturen van een landbouwvoertuig vrijgesteld van het theoretisch examen.

- Andere rijbewijscategorieën laten toe om - onder bepaalde voorwaarden vermeld in het ontwerp van koninklijk besluit - een voertuig van de categorie G te besturen. Het betreft de rijbewijzen B en B+E afgeleverd vóór 15 september 2006 en de rijbewijzen C, C+E, C1 en C1+E.
Alle informatie staat op onze site onder RIJBEWIJS G
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

ik zal dus geen praktisch lessen moeten volgen. Weet u rijscholen die deze praktische proef afleggen? En moet dit met eigen traktor of met een traktor van de rijschool?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Bovenaan op onze site staat een link naar de rijscholen in Vlaanderen.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

ik heb gekeken naar de site's van de examencentra, maar ik zie nergens waar je de praktische proef voor rijbewijs G kan afleggen.
Plaats reactie