Proefexamen, enkele vragen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
TomTom

Proefexamen, enkele vragen

Bericht door TomTom »

Hallo,

Ik heb ad randum al een paar proefexamens afgewerkt. Ik heb echter een paar vragen die ik moeilijk in de theorie kan terugvinden, of soms vragen die een beetje verwarrend zijn voor mij.

565
--------------------------------------------------------------------------------
Je wil bij het eerstvolgende kruispunt linksaf slaan.
Waar rijd je op de rijbaan?
A/Rechts.
B/In het midden.
C/Links.

Antwoord = links. Volgens mij blijft het antwoord hetzelfde indien er meerdere rijstroken zijn, juist? Dan kies je de meest linkse rijstrook volgens mij.

441
________________________________________
Mag ik mijn auto op die plaats parkeren?

A/Ja
B/Neen

Een aantal vragen hierbij, omdat ik de theorie hier precies moeilijk van kan terugvinden :oops: :
Is het antwoord "neen" omdat de witte lijn er is?
Indien de witte lijn er is, ben ik dus verplicht om de auto gedeeltelijk op de rijbaan en gedeeltelijk op de berm te parkeren (zodat de voetgangers nog 1.5 meter vrij hebben aan de rechterzijde)?
Of mag je misschien helemaal niet parkeren op deze straat? Indien dat het geval is, waarom?

En dan nog een selectie uit de proefreeksen
proefreeks P:
376
________________________________________
De bestuurder van de bruine auto wil rechts afslaan.

A/ Hij mag dat.
B/ Dit is verboden.

Antwoord:A. Moet hij niet het gebod opvolgen van de witte pijl? Of is dit gebod voor het voorkeer in de zijstraat?

Bedankt!

Mvg,
Tom
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Proefexamen, enkele vragen

Bericht door Inazuma »

TomTom schreef:565
--------------------------------------------------------------------------------
Je wil bij het eerstvolgende kruispunt linksaf slaan.
Waar rijd je op de rijbaan?

Antwoord = links.

Volgens mij blijft het antwoord hetzelfde indien er meerdere rijstroken zijn, juist? Dan kies je de meest linkse rijstrook volgens mij.
Dan kies je de meest linkse rijstrook waarop je in de gevolgde rijrichting mag rijden.
(Je mag daarbij immers niet links van een doorlopende streep rijden die de rijrichtingen scheidt.)

Wat de wegcode ervan zegt :

19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
(...)
2° a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;

b) op een rijbaan met éénrichtingsverkeer, zo dicht mogelijk bij de linkerrand ervan blijven.
(...)


Staan er voorsorteringspijlen in de rijstroken, dan mag je eender welke rijstrook met een pijl linksaf kiezen.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Proefexamen, enkele vragen

Bericht door Inazuma »

TomTom schreef:En dan nog een selectie uit de proefreeksen
proefreeks P:
376
________________________________________
De bestuurder van de bruine auto wil rechts afslaan.

A/ Hij mag dat.
B/ Dit is verboden.

Antwoord:A. Moet hij niet het gebod opvolgen van de witte pijl? Of is dit gebod voor het voorkeer in de zijstraat?

Die vraag zal aangepast moeten worden.

69.1. De gebodsborden worden aangebracht op de plaats waar zij het best zichtbaar zijn.

Dat betekent dus dat gebodsborden niet gelden vanaf / voorbij het bord, maar waar je ze ziet staan en kan toepassen ...
TomTom
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jul 2009, 22:10

Bericht door TomTom »

Bedankt voor uw antwoorden!

Ik denk ondertussen het antwoord op die parkeervraag te weten: je mag niet volledig op de rijbaan parkeren als er ook een gelijkgrondse berm is. Wanneer je deels op die berm parkeert moet natuurlijk nog 1.5 meter voor de voetgangers overblijven.
TomTom
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jul 2009, 22:10

Kleine opmerking

Bericht door TomTom »

Hallo,

Ik vind de foto bij de volgende vraag van het proefexamen een beetje verwarrend.

--------------------------------------------------------------------------------
301
--------------------------------------------------------------------------------
Je rijdt met de zwarte auto en haalt de grijze auto in. Na de inhaalbeweging wil je terug naar de rechterrijstrook rijden

A/Je moet de rechter richtingsaanwijzer aanzetten
B/Je moet geen richtingsaanwijzer aanzetten want je rijdt op een autosnelweg

Misschien is hier een kleine vergissing gebeurd, omdat er geen auto's te zien zijn op deze foto?

Bedankt.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kleine opmerking

Bericht door Inazuma »

TomTom schreef:301
Je rijdt met de zwarte auto en haalt de grijze auto in. Na de inhaalbeweging wil je terug naar de rechterrijstrook rijden
Ik zie bij 301 een heel andere vraag ... (ivm verlichting).
TomTom
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jul 2009, 22:10

Bericht door TomTom »

Ok, geen probleem, dan was er misschien iets misgelopen op mijn computer. De foto die ik zag zou inderdaad bij een vraag over verlichting kunnen horen.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Proefexamen, enkele vragen

Bericht door Wouter »

Inazuma schreef:Dat betekent dus dat gebodsborden niet gelden vanaf / voorbij het bord, maar waar je ze ziet staan en kan toepassen ...
Dus bord D1 moet opgevolgd worden wanneer je het ziet, niet nadat je het voorbij gereden bent?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Proefexamen, enkele vragen

Bericht door Inazuma »

accer schreef:
Inazuma schreef:Dat betekent dus dat gebodsborden niet gelden vanaf / voorbij het bord, maar waar je ze ziet staan en kan toepassen ...
Dus bord D1 moet opgevolgd worden wanneer je het ziet, niet nadat je het voorbij gereden bent?
Er bestaat geen beschrijving waar een gebodsbord moet geplaatst worden opdat de weggebruikers het zouden moeten opvolgen ... enkel dat het geplaatst wordt waar het bord het best zichtbaar is.

Op T-kruispunten zie je vaak aan de overkant (aan het horizontale been van de T, dus dwars op de zijstraat) een gebodsbord staan, bvb een D1 Afbeelding of D7 Afbeelding.
Die borden kan je gewoonweg niet voorbij rijden, toch gelden ze voor wie aan dat kruispunt aankomt.

Ander vb is de rotonde met D5 Afbeelding meetsal op het middeneiland geplaatst.
Dat moet je ook al opvolgen voor je er voorbij rijdt.
Plaats reactie