A3: Lading...

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
hannevermeersch
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 aug 2006, 00:00

A3: Lading...

Bericht door hannevermeersch »

Ik heb een vraagje.. Hier op deze site heb ik gevonden dat een brommer Klasse B een lading met een max. breedte mag meehebben van 1 meter maar in 'Mijn rijbewijs zonder omwegen' staat dat ik maar 0.75 mag...
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: A3: Lading...

Bericht door Inazuma »

hannevermeersch schreef: Ik heb een vraagje.. Hier op deze site heb ik gevonden dat een brommer Klasse B een lading met een max. breedte mag meehebben van 1 meter maar in 'Mijn rijbewijs zonder omwegen' staat dat ik maar 0.75 mag...
De verwarring komt omdat het technisch reglement en de wegcode wat anders zeggen - maar ook over wat anders gaan, en dat wordt wel eens vergeten.

Technisch reglement :
http://wegcode.be/wet.php?wet=24&ampnode=art15
Artikel 15: Breedte van de voertuigen.
De maximum breedte is vastgesteld op:

a) 0,75 m voor de bromfietsen op twee wielen evenals voor aanhangwagens getrokken door dergelijke bromfietsen

Wegcode :
http://wegcode.be/wet.php?wet=1&ampnode=art46
Artikel 46: Lading van de voertuigen : afmetingen

46.1. De breedte van een beladen voertuig, gemeten met al de uitstekende delen inbegrepen, mag de volgende maxima niet te boven gaan :

4° fiets, tweewielige bromfiets of hun aanhangwagen : 1,00 m


Waar zit de clou

Het technisch reglement heeft het over de toegestane breedte van deze voertuigen op zich - die mogen dus 0,75m breed zijn.

De wegcode heeft het over de breedte van voertuig EN lading - uitstekende lading in dit geval, waardoor het geheel van voertuig en lading 1m breed mag zijn.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Hier op deze site heb ik gevonden dat een brommer Klasse B een lading met een max. breedte mag meehebben van 1 meter
Dit is dus wat je voor het examen moet kennen.
Men vraagt niet (zoals Inzuma hierboven heeft uitgelegd) naar de technische afmetingen van een bromfiets op zich.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Breedte van bromfiets en motorfiets
Quote: De maximum breedte is vastgesteld op:
a) 0,75 m voor de bromfietsen op twee wielen evenals voor aanhangwagens getrokken door dergelijke bromfietsen


b) 1,50 m voor een bromfiets op meer dan twee wielen evenals voor een bromfiets op twee wielen met zijspanwagen en voor een aanhangwagen getrokken door dergelijke bromfiets zonder dat de breedte van de aanhangwagen groter is dan die van de bromfiets


c) 1 m voor een motorfiets op twee wielen zonder zijspanwagen evenals voor een aanhangwagen getrokken door een dergelijke motorfiets


d) 2 m voor een motorfiets op twee wielen met zijspanwagen alsook voor een motorfiets op drie wielen met of zonder zijspanwagen.
Laatst aangepast door eugeen op Do Aug 31, 2006 9:45 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Plaats reactie