Voorrang aan voetgangers op een voorrangsweg

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
michaelvdb

Voorrang aan voetgangers op een voorrangsweg

Bericht door michaelvdb »

Beste,

Overlaatst reed ik op de Bisschoppenhoflaan in Antwerpen.
Op deze weg mag men 70 km/uur rijden en overal staan er voorrangsborden (oranje ruit).

Te pas en te onpas liggen er echter ook voetpaden.
Je kan soms pas van een goede 10-15 meter ervoor zien of er voetgangers staan of niet. (En er zijn geen lichten)
Ik vraag me af hoe je toch nog voorrang kan geven aan de voetganger als je tegen 70 aan het rijden bent?
Is het niet gevaarlijk in veel gevallen om bruusk te remmen?
Of geven de oranje borden de auto's ook voorrang op voetgangers?

weet iemand raad?
alvast bedankt

Michaël
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

je hebt het waarschijnlijk over oversteekplaatsen voor voetgangers?

daarvoor moet je nog steeds stoppen ja...
als je te snel rijdt om nog te kunnen remmen voor een voetganger die daar toch blijkt te zijn, dan wil dat zeggen dat je je snelheid niet goed hebt aangepast. Want in de wet staat ook
40.4.2. Op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, mag de bestuurder een oversteekplaats voor voetgangers slechts met matige snelheid naderen. Hij moet voorrang verlenen aan de voetgangers die er zich op bevinden of op het punt staan zich erop te begeven.
Metallicdeth
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 dec 2008, 21:37

Bericht door Metallicdeth »

Inderdaad, dus eigenlijk staat er wel dat je 70 mag rijden, maar in de praktijk is dat te snel omdat je geen zicht hebt op eventuele voetgangers.

Ligt dit aan geparkeerde auto's die er bijv voor staan ? Of is het altijd zo ?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Je moet daar al van heel ver links en rechts naast de oversteekplaats (en middenberm) kijken om te zien of er al geen voetgangers in aantocht zijn. Bij minder goed uitzicht > snelheid matigen want het is niet de bedoeling om bruusk te gaan remmen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
ik

Bericht door ik »

Ik heb van mijn begeleider gehoord dat je alleen verplicht moet stoppen aan een zebrapad BINNEN de bebouwde kom als er een voetganger zich op wil begeven.. en dat dit buiten de bebouwde kom alleen geldt als er niemand achter je rijdt waarvoor remmen een gevaar kan betekenen (bij dus banen waar je 70 of 90 mag). Was dit vroeger misschien zo dan?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Neen, vroeger was het wel zo dat de voetganger reeds op het zebrapad moest zijn (begonnen met over te steken dus)

Maar ook dit had niets met een bebouwde kom te maken.

Ik zou je begeleider dan ook aanraden om ook eens onze site te bezoeken om de theorie nog eens door te nemen (kwaad kan het nooit he :wink: )
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

ik schreef:Ik heb van mijn begeleider gehoord dat je alleen verplicht moet stoppen aan een zebrapad BINNEN de bebouwde kom als er een voetganger zich op wil begeven.. en dat dit buiten de bebouwde kom alleen geldt als er niemand achter je rijdt waarvoor remmen een gevaar kan betekenen
Dan vrees ik dat je begeleider dringend aan een heropfrissing van de theorie toe is.

Er is overigens nooit een dergelijke regeling geweest.

Tenzij verkeerslichten de verkeerssituatie regelen, moet je voorrang geven aan voetgangers (en gelijkgestelde weggebruikers) die op een oversteekplaats voor voetgangers oversteken, of daar willen gaan oversteken.
Zowel binnen als buiten de bebouwde kom.
Plaats reactie