Theorie landbouwgetuigschrift

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Pieter D

Theorie landbouwgetuigschrift

Bericht door Pieter D »

Beste,

ik zou binnenkort graag mijn landbouwgetuigschrift behalen. Maar nu is mijn vraag wat de leerstof is van dit examen? Is dit identiek aan de leerstof van het B-rijbewijs? Ik heb ook vernomen dat er specifieke vragen gesteld worden i.v.m de traktor, enig idee van om welke vragen het hier gaat? Ik heb reeds gezocht naar meer informatie hieromtrent maar meer dan wat uitleg van enkele koniklijke besluiten heb ik niet gevonden. Niks concreet eigenlijk. Kan iemand me helpen?

Alvast bedankt, Pieter
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: GOCA / RIJBEWIJS T:

Minimumleeftijd en vereist document voor het besturen van landbouwtractoren:

A) Traject van de hoeve naar het veld en omgekeerd

M.T.M. kleiner dan of gelijk aan 15 ton: 16 jaar
M.T.M. groter dan 15 ton: 21 jaar (18 jaar met getuigschrift van beroepsbekwaamheid)
Rijgetuigschrift voor landbouwtractor
Geboren vóór 01 september 1986: geen rijgetuigschrift
Geboren na 31 augustus 1986: verplicht rijgetuigschrift of rijbewijs B.

B) Andere trajecten

M.T.M. kleiner dan of gelijk aan 7,5 ton: 18 jaar
M.T.M. groter dan 7,5 ton: 21 jaar (18 jaar met getuigschrift van beroepsbekwaamheid)
Rijbewijs

Geboren vóór 01 oktober 1982: geen rijbewijs
Geboren na 31 september 1982: verplicht rijbewijs B, BE, C1, C1E, C, CE naargelang de M.T.M.


Stof voor het theorie-examenHet theorie-examen gaat over de volgende punten:

het Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie over het wegverkeer (wegcode)
KB 1 december 1975 = leerstof rijbewijs B
Pieter D

Bericht door Pieter D »

Hallo,


bij het nieuwe G-rijbewijs vervalt toch het onderscheid tussen traject hoeve-veld en andere trajecten (met als reden dat dit toch moeilijk te controleren is)? Vanaf 1 september mag men toch, als men in het bezit is van het G-rijbewijs, op gelijk welk traject een tractor besturen en dit tot 44 ton M.T.M. Ik heb al naar het examencentrum gebeld en deze bevestigen dit ook, maar ik vroeg hun wat we juist moeten kennen. Daar konden ze me (na enkele keren doorverbonden te zijn) niet vertellen welke vragen men juist stelt omdat deze vragen rechtstreeks van Brussel komen. Men wist mij wel te vertellen dat er vragen inzaten specifiek over de traktor,maar welke vragen juist wist men niet. Dus vandaar mijn vraag aan U. Eén en ander is hier te lezen http://www.groenekring.be/060421%20%20Rijbewijs%20G.pdf

alvast bedankt!
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Het telt pas als het in het Staatsblad verschijnt.
Bij mijn weten is het nog niet verschenen.

Ook op de site van GOCA is nog niets te vinden over rijbewijs G.
Pieter D

Bericht door Pieter D »

Idd, daar staat nog niets van op hun site (maar wacht maar tot 1 september Nee, ik denk dat dit komt doordat er nu niet te veel nog vlug hun getuigschrift (rijbewijs T) zouden halen om dan na 1 september zonder verdere examens en rijopleiding direct het rijbewjis G te verkrijgen (zoals ik nu gedaan heb) Het verschil zit hem dat na 1 september je min 8 rijles moet volgen + theorie-ex zoals nu+ praktisch examen (100 eurotjes ) wat dan samen neerkomt op rond de 700-800 euro en nu betaal je daar 15 euro voor. Sorry maar ik vind het een beetje 'een geld-spel' geworden die rijbewijzen. Als je bv CE rijbewijs wilt halen mag je op 2500 euro rekenen...komaan, zo werk je rijden zonder geldig rijbewijs in de hand vind ik. En nu voor met de traktor te rijden (oké, er zijn daar ook wel zware machines tussen) zo veel kosten moeten doen, goed wetende dat veel jonge mensen bij een loonwerker rijden om nog een centje bij te verdienen want het werk bij een loonwerker is nu eenmaal seizoengebonden, dus op bepaalde momenten véél werkkrachten nodig, op andere momenten bijna geen.
Ik denk er het mijne van, in ieder geval blij nu geslaagd te zijn voor rijbewijs T zodat ik vanaf 1 sept direct rijbewijs G bekom.

@Eugeen: idd, het examen was letterlijk hetzelfde dan voor een rijbewijs B, dus niet zoals de mensen van het examencentrum zeiden (die zeiden dat er ook vragen bijzaten van de trekker en technische reglementen) Dus bij deze wil ik je bedanken voor je prachtige site, door alles eens vlug opgefrist te hebben en een paar oefeningen te maken was ik er meteen door, 2 foutjes. Alvast bedankt!! Keep up the good work!

groetjes Pieter
fantuzzi

overgangsperiode

Bericht door fantuzzi »

hallo ,
by de info over het rijbewijs g staat bij dat de overgangs periode tot 01/01/2009 duurt .
maar wat wilt dit eigelijk betekenen?
wil dit zegen dat je tot 01/01/2009 je rijbewijs g krijgt als je je getuigschrift en je rijbewijs b kunt voorlegen ?

mvg joris
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Het rijbewijs G is nog niet in voege.
De tekst is nog steeds niet in het Staatsblad verschenen.
De '1 september' is voorlopig uitgesteld.
Plaats reactie