voorlopig rijbewijs A

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

voorlopig rijbewijs verlengbaar?

Bericht door gast »

Door omstandigheden heb ik maandenlang niet kunnen rijden (bijna een half jaar zo goed als niets gereden). Ik heb een halve dag examenmaneuvers gevolgd via VZW Stam en heb m'n voorlopig rijbewijs gehaald via de rijschool.
Nu is mijn vraag: is het voorlopig rijbewijs verlengbaar zodat ik nog tijd genoeg heb om te oefenen? Het verloopt begin mei, en het is nu niet de ideale periode om die maneuvers te oefenen (die eigenlijk nog steeds een nationale ramp zijn, vooral het traag rijden en de achten)
Indien ja, hoe doe ik dit? Indien nee: HELP!!!!
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: voorlopig rijbewijs verlengbaar?

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: Door omstandigheden heb ik maandenlang niet kunnen rijden (bijna een half jaar zo goed als niets gereden). Ik heb een halve dag examenmaneuvers gevolgd via VZW Stam en heb m'n voorlopig rijbewijs gehaald via de rijschool.
Nu is mijn vraag: is het voorlopig rijbewijs verlengbaar zodat ik nog tijd genoeg heb om te oefenen? Het verloopt begin mei, en het is nu niet de ideale periode om die maneuvers te oefenen (die eigenlijk nog steeds een nationale ramp zijn, vooral het traag rijden en de achten)
Indien ja, hoe doe ik dit? Indien nee: HELP!!!!
Je zal moeten gaan oefenen

http://wegcode.be/wet.php?wet=9&ampnode=afd2#art8

Artikel 8
§1. Het voorlopig rijbewijs model 3 is twaalf maanden geldig.
http://wegcode.be/wet.php?wet=9&ampnode=bijl2#bijl2m3
De geldigheid van een voorlopig rijbewijs kan niet verlengd worden behalve in het geval voorgeschreven in § 6, 2°.

die uitzondering is de pschorting bij vervallen-verklaring van het recht tot sturen :

§6. In afwijking van de bepalingen van §5, verliest het voorlopige rijbewijs evenwel zijn geldigheid niet:

2° als de houder van het voorlopige rijbewijs vervallen verklaard is van het recht om een motorvoertuig van de categorie of subcategorie te besturen waarvoor het document is geldig verklaard. In dit geval, wordt de geldigheid van het document opgeschort tot het einde van de vervalperiode en, in voorkomend geval, tot het slagen voor de onderzoeken die krachtens artikel 38 van de wet worden opgelegd.
Plaats reactie