Onduidelijkheid ivm lichten

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Tuplad
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 mei 2009, 14:11
Locatie: Antwerpen

Onduidelijkheid ivm lichten

Bericht door Tuplad »

Bij LICHTEN - CLAXON DE LICHTEN staat er:
2. Regen, hagel, sneeuw

. Overdag, wanneer de zichtbaarheid omwille van regen, hagel, sneeuw... niet verder is dan 200 meter.
Maar wat verder staat er:
b. Bij sneeuwval: (Tip examen)

wanneer de zichtbaarheid minder dan 100 meter is.
Wat is het juist ?
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Lees alsjeblieft ook even de titels i.p.v. alles snel snel af te handelen. Het eerste gaat over de lichten, het tweede over de mistlichten.
Tuplad
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 mei 2009, 14:11
Locatie: Antwerpen

Bericht door Tuplad »

:roll: Heb ik gedaan hoor, maar ik kan er nog altijd niet aan uit.
Heel dat hoofdstuk is vrij verwarrend qua afstanden, ik heb maar 2-3x juist geantwoord bij proefvragen. Ik ben ook anderstalig btw.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Het is nu toch vrij eenvoudig?
WANNEER MOETEN DE LICHTEN TIJDENS HET RIJDEN VERPLICHT GEBRUIKT WORDEN?
  • De lichten moeten verplicht gebruikt worden tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag.
    Overdag, wanneer de zichtbaarheid omwille van regen, hagel, sneeuw... niet verder is dan 200 meter.
    Tweewielige motorfietsen en bromfietsen moeten overdag en 's nachts het dimlicht en het rode achterlicht gebruiken
3. MISTLICHTEN:
  • Bij mist: (Tip examen) wanneer de zichtbaarheid minder dan 100 meter is
    Bij sneeuwval: (Tip examen) wanneer de zichtbaarheid minder dan 100 meter is.
    Bij hevige regen: (Tip examen) altijd.
Tuplad
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 mei 2009, 14:11
Locatie: Antwerpen

Bericht door Tuplad »

Oh... ik denk dat ik het zie. Ik maakte geen onderscheid tussen sneeuw en sneeuwval, regen en hevige regen.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Neen, je maakt geen onderscheid tussen dimlichten en mistlichten. Ik neem aan dat je ondertussen al weet waar welke lichten voor staan? Dimlichten zijn de lichten waar je normaal zou mee rijden, mistlichten niet.
Tuplad
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 mei 2009, 14:11
Locatie: Antwerpen

Bericht door Tuplad »

Hmmm... dus eerste gedeelte is voor (dim)lichten en tweede is voor achtermistlichten ?
Als het zo zit dan snap ik het :)
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

En voor de wagens die het hebben, ook de voormistlichten. Het staat duidelijk boven het onderdeel dat het vanaf daar over mistlichten ging. Je moet proberen om alles duidelijk te lezen. Neem vooral je tijd voor de leerstof, je zal er later geen spijt van hebben.
Tuplad
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 mei 2009, 14:11
Locatie: Antwerpen

Bericht door Tuplad »

Rafael schreef:En voor de wagens die het hebben, ook de voormistlichten. Het staat duidelijk boven het onderdeel dat het vanaf daar over mistlichten ging. Je moet proberen om alles duidelijk te lezen. Neem vooral je tijd voor de leerstof, je zal er later geen spijt van hebben.
Ik heb die hoofdstuk al een paar keer gelezen, ben inmiddels al een paar weken aan het studeren, maar soms verwar ik mijzelf of zijn bepaalde dingen niet zo duidelijk.

Dus mijn tijd nemen doe ik zeker :D
Tuplad
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 mei 2009, 14:11
Locatie: Antwerpen

Bericht door Tuplad »

Prachtig! Heb de oefenvragen nog eens gedaan, geen enkel fout :!:
charlotte00773

inderdaad wat verwarrend

Bericht door charlotte00773 »

Inderdaad, ik vind dit ook wat verwarrend dat deeltje van lichten!


Heb het ondertussen wel door, maar heb daar ook lang aangezeten terwijl het eigenlijk heel simpel lijkt


charlotte
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Maar het is ook heel simpel. Zien en gezien worden.
Vrij vertaald:

's Nachts rij je met de dimlichten (gewone lichten: 2 witte vooraan en 2 rode achteraan)
en als het zicht minder is dan 200 meter, bv. in een tunnel, valavond en aanbreken van de dag, moet je ook de dimlichten (gewone lichten) aanzetten.
Andere bestuurders kunnen je dan beter zien.

Als er mist is, of gelijkaardige toestand (sneeuwval, felle regen), rij je met de dimlichten en de mistlicht(en).
Mistlichten voorraan is niet verplicht. Mistlicht(en) achteraan is wel verplicht (minstens 1 mistlicht).
Door het mistlicht achteraan is je auto extra verlicht zodat bestuurders achter jou, jouw auto beter kunnen zien in bar slechte weersomstandigheden als het zicht minder wordt dan 100 meter zoals mist, sneeuwval en felle regen.

's nachts > dimlichten
zicht -200 m> ook dimlichten
zicht -100 m > dimlichten plus mistlichten (bij mist, sneeuval, felle regen)

Verder zie de theoriepagina's:
Grootlichten mag slechts in bepaalde omstandigheden waarbij je niemand kunt verblinden.
Standlichten dienen voor als je ergens in een donkere straat wil stilstaan of parkeren.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Even iets benadrukken :!:

Bij mist of sneeuw moet je de mistlicht(en) achter gebruiken vanaf het zicht minder dan 100 meter bedraagt.

Bij felle regen moet je altijd de mistlicht(en) achteraan gebruiken en daar is geen sprake van die 100 meter (altijd dus)
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Bij felle regen is er geen zuiver zicht op meer dan 100 meter. :wink:

Maar, zoals Benny opmerkte, als ze in theorie die vraag stellen:
mistlicht achteraan altijd bij felle regen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie