Wie heeft voorrang?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
FUNimations
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jun 2009, 12:38

Wie heeft voorrang?

Bericht door FUNimations »

Vandaag deze combinatie tegengekomen. (kruispunt van eekhoutdriesstraat, pijphoekstraat, oostakkerdorp in oostakker indien je de stratenlayout wil weten)
Afbeelding
Het is een kruispunt waar de straten loodrecht op elkaar samenkomen.
Ik rij naar het kruispunt toe. En zoals je wel kan raden is dat bord slechts te zien als al bekan op het kruipunt bent vanwege bomen. Ik moet rechtdoor wanneer ik die combinatie van borden zie.
Wie heeft nu voorrang? Ikke of iemand van rechts?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Rechtdoor is dus de dikke lijn volgen richting rechts.

Het onderste bord geeft aan in welke richting de weg loopt waarop je voorrang hebt.
De twee korte dunne lijnen geven aan dat er op het kruispunt twee straten uitkomen.
Weggebruikers die via die straten het kruispunt naderen moeten voorrang verlenen.
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

Toch wel een vreemde situatie. Door het bord B15 te plaatsen gaat men, volgens mij, onnodige verwarring veroorzaken.
Gast

Bericht door Gast »

BuBbA schreef:Toch wel een vreemde situatie. Door het bord B15 te plaatsen gaat men, volgens mij, onnodige verwarring veroorzaken.
ga ik akkoord mee... die zwarte zijstraatstreepjes konden op z'n minst anders aangeduid staan... er is namelijk geen straat rechts, behalve de voorrangsweg waar je je op bevindt.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

BuBbA schreef:Toch wel een vreemde situatie. Door het bord B15 te plaatsen gaat men, volgens mij, onnodige verwarring veroorzaken.
Als men het voorrangstraject wil laten afbuigen zal de B15 Afbeelding (of B9 Afbeelding)er toch moeten bijstaan.

Het bord Afbeelding kan in geen enkel geval apart staan.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Ik denk dat onze gast met rechtdoor bedoeld dat hij niet de dikke streep gaat volgen maar gewoon van onder komt en naar boven rijdt. :wink:

En daar ben ik ook eens nieuwsgierig naar jullie mening :?:

Als er iemand van de andere kant van de dikke streep komt en de dikke streep blijft volgen heeft hij voorrang.

Als er iemand van de kant komt waar de "dunne" streepjes zich bevinden hebben zij een omgekeerde driehoek of zelfs een stopbord voor hun neus staan, maar we mogen niet uit het oog verliezen dat diegene wat dan van onder naar boven gaat niet de voorrangsweg volgt.

Vandaar mijn vraag.
Diegene die van onder naar boven rijdt komt wel van de voorrangsweg maar volgt hem niet, heeft hij toch voorrang op de mensen die een omgekeerde driehoek/stopbord voor hun neus hebben staan of niet :?:

Graag jullie menig :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

De bestuurder die rechtdoor rijdt, verlaat de voorrangstracé.
Hij moet voorrang verlenen aan tegenliggers die zich op de voorrangstracé bevinden.

Als je die voorrangstracé zou rechttrekken, kun je het vergelijken met links afslaan waarbij bestuurders die een omgekeerde driehoek voor hun hebben de voorrang moeten verlenen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Benny Stinkens schreef:Diegene die van onder naar boven rijdt komt wel van de voorrangsweg maar volgt hem niet, heeft hij toch voorrang op de mensen die een omgekeerde driehoek/stopbord voor hun neus hebben staan of niet
Natuurlijk wel.
Wie een omgekeerde driehoek of een stopbord voor zich ziet staan, moet te allen tijde voorrang verlenen aan de bestuurders die zich op de voorrangsweg bevinden.

Of die bestuurders al dan niet die voorrangsweg verlaten, en welke richting die voorrangsweg volgt, doet niet ter zake.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

INAZUMA schreef:Het bord kan in geen enkel geval apart staan.
Afbeelding Dat mag dus niet.
FUNimations
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jun 2009, 12:38

Bericht door FUNimations »

ja ik kwam dus van onder en ging naar boven.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

Benny Stinkens schreef:Diegene die van onder naar boven rijdt komt wel van de voorrangsweg maar volgt hem niet, heeft hij toch voorrang op de mensen die een omgekeerde driehoek/stopbord voor hun neus hebben staan of niet :?:

Graag jullie menig :?:
Ja, zoals xantingo en de rijprof samen al zeiden: tuurlijk wel...

Als je nu op een "gewone" (dus gewoon rechte) voorrangsweg rijdt, met een zijstraat links en rechts, en je wil daar linksaf slaan. De bestuurder die uit die linkerzijstraat komt moet toch gewoon op jou wachten...

Nu is dit eigenlijk gewoon die situatie, maar dan in een bocht en met twee zijstraten aan de linkerkant...

Verschrikkelijk verwarrend trouwens, want iemand die in dit voorbeeld van rechts (auto A) (dikke streep dus) komt, en naar links wil (dunne streep dus), die moet naar rechts pinken. Iemand die uit de bovenste zijstraat komt (auto B), kan dan wel eens denken dat de bestuurder daarin gaat draaien, waardoor auto B zou kunnen redeneren: ik kan verder...
Is er al iets op gang aan het komen om het systeem te veranderen naar dat zoals in onder andere Duitsland? (pinken naar waar je gaat, of dat nu voorrangsweg is of niet... En als je dus rechtdoor gaat, of je nu de voorrangsweg verlaat of niet, NIET pinken!) Ik dacht dat daar de richtingaanwijzers voor dienden: om aan te geven welke RICHTING je gaat volgen... Toch niet om aan te geven of je de voorrangsweg gaat verlaten? Want recht naar voren rijden, en daarbij naar rechts moeten pinken is echt een van de belachelijkste kemels in onze wegcode...
Dhr. Von Sweinslagher

Bericht door Dhr. Von Sweinslagher »

eugeen schreef:
INAZUMA schreef:Het bord kan in geen enkel geval apart staan.
Afbeelding Dat mag dus niet.
Aan het industrieterrein in Mechelen Zuid, op het kruispunt aan de Egide Walschaertstraat staan die borden apart.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

in België staan er wel meer van die dingen die niet correct zijn, en soms zelfs helemaal geen steek houden
Plaats reactie