veranderen van richting

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

@ Sting.

Op mijn derde vraag: je antwoordt nee en dan schrijf je hetzelfde als ik schrijf.
Geef je dan ook antwoord JA?

Op mijn eerste vraag:
maar dat betekent niet dat je zodanig rechts moet rijden dat er geen fietser meer langs kan. Daarin is de algemene rechtspraak heel duidelijk.
Daar bedoel je dus mee dat de bestuurder zoveel mogelijk rechts rijdt, maar, als hij een fietser of een bromfietser inhaalt, dat hij dan 1,5 meter zijdelijngse tussenruimte laat.

Je bedoelt daar toch niet mee dat een bestuurder die vrij traag rijdt (voorbeeld omdat hij een bepaald huisnummer zoekt) voldoende plaats moet laten zodat een fietser hem langs rechts kan inhalen.
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door sting »

eugeen schreef:Op mijn derde vraag: je antwoordt nee en dan schrijf je hetzelfde als ik schrijf.
Geef je dan ook antwoord JA?
Je vraagstelling is een beetje dubieus vind ik, vandaar dat ik het antwoord volledig geformuleerd heb.
eugeen schreef:Daar bedoel je dus mee dat de bestuurder zoveel mogelijk rechts rijdt, maar, als hij een fietser of een bromfietser inhaalt, dat hij dan 1,5 meter zijdelijngse tussenruimte laat.
Nee, dat bedoel ik niet
eugeen schreef:Je bedoelt daar toch niet mee dat een bestuurder die vrij traag rijdt (voorbeeld omdat hij een bepaald huisnummer zoekt) voldoende plaats moet laten zodat een fietser hem langs rechts kan inhalen.
Dat ook niet.

Ik bedoel wel degelijk wat ik schreef, namelijk dat het zo rechts mogelijk rijden niet inhoudt dat je dit op zo'n manier moet doen dat een fietser niet meer kan voorbijrijden (het afblokken van de fietsers dus zoals hier gepromoot wordt).
En dat het zo rechts mogelijk rijden niet verbied dat je plaats laat voor de fietsers om de file voorbij te rijden.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ik bedoel wel degelijk wat ik schreef, namelijk dat het zo rechts mogelijk rijden niet inhoudt dat je dit op zo'n manier moet doen dat een fietser niet meer kan voorbijrijden (het afblokken van de fietsers dus zoals hier gepromoot wordt).
En dat het zo rechts mogelijk rijden niet verbied dat je plaats laat voor de fietsers om de file voorbij te rijden.
Sorry Sting, ik heb niet de indruk dat de site het blokken van fietsers promoot. Het enige wat wij willen doen is aan jongeren uitleggen hoe ze tijdens het praktijkexamen moeten rijden om geen opmerkingen te krijgen van de examinator.

Daarom leren wij hen:

a. Plaats op de rijbaan/rijstrook is zoveel mogelijk rechts.
b. Als je een zwakke weggebruiker (fietser, bromfietser) inhaalt, dan moet je 1,5 meter zijdelingse ruimte laten, zodat het inhalen veilig kan gebeuren.
c. Als je traag rijdt, doe dat dan zoveel mogelijk rechts op de rijbaan/rijstrook, zodat een fietser of bromfietser die sneller rijdt dan jouw voertuig, je langs links kan inhalen.

Toch heb ik ook de indruk dat veel fietsers en bestuurders van bromfietsen van mening zijn dat ze een traagrijdende auto gewoon langs rechts mogen inhalen. En daardoor ontstaan wel eens ongevallen als de bestuurder van de auto dan rechtsaf slaat.
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door sting »

eugeen schreef:Sorry Sting, ik heb niet de indruk dat de site het blokken van fietsers promoot.
De Rijprof schreef:Dat verklaart ook de reden waarom je zo dicht mogelijk bij de rechterrand moet rijden vóór je rechts wil afslaan.
Het gat dichtrijden zodat er geen fietser meer tussen kan.
Met een vrachtwagen is dat niet altijd mogelijk.
Daarom leren wij hen:

a. Plaats op de rijbaan/rijstrook is zoveel mogelijk rechts.
b. Als je een zwakke weggebruiker (fietser, bromfietser) inhaalt, dan moet je 1,5 meter zijdelingse ruimte laten, zodat het inhalen veilig kan gebeuren.
c. Als je traag rijdt, doe dat dan zoveel mogelijk rechts op de rijbaan/rijstrook, zodat een fietser of bromfietser die sneller rijdt dan jouw voertuig, je langs links kan inhalen.
a en b zijn goed, maar volgens mij is een rechtse corridor beter en veiliger dan wat je in c zegt.
Maar ik besef dat dit beter in een wettelijk kader wordt geregeld.
Toch heb ik ook de indruk dat veel fietsers en bestuurders van bromfietsen van mening zijn dat ze een traagrijdende auto gewoon langs rechts mogen inhalen. En daardoor ontstaan wel eens ongevallen als de bestuurder van de auto dan rechtsaf slaat.
Dat heb ik in deze draad ook al een aantal keer aangehaald.
Geen discussie dus daarover.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

maar volgens mij is een rechtse corridor beter en veiliger dan wat je in c zegt
Maar dat kunnen wij pas op onze site zetten als het zo door de wetgever geregeld wordt.
De Rijprof schreef:Dat verklaart ook de reden waarom je zo dicht mogelijk bij de rechterrand moet rijden vóór je rechts wil afslaan.
Het gat dichtrijden zodat er geen fietser meer tussen kan.
Hoe zie jij dat dan in praktijk Sting?

Je rijdt dus zoveel mogelijk rechts op de rijbaan (wat moet). Stel dat je vertraagt aan een kruispunt waar je rechtsaf wil slaan , dan blijf je dus zoveel mogelijk rechts rijden, als je het afslaan kunt doen zonder te stoppen.
Maar merk je dat je aan het kruispunt moet stoppen, dan draai je aan je stuur eerst een beetje naar links, zodat je niet meer uiterst rechts op de rijbaan staat en zodat een fietser kan voorbijrijden.

Dat wordt zo wel in geen enkele rijschool aangeleerd.


Het zou volgens mij veel veiliger zijn dat in de wegcode zou ingeschreven worden dat wanneer een bestuurder met de richtingsaanwijzer aangeeft dat hij rechtsaf wil slaan, dat dan geen fietsers of bromfietsers hem nog langs rechts mogen voorbijrijden. Het zou veel dodehoekongevallen voorkomen.
Laatst gewijzigd door GRO op 08 jun 2009, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
ken22

verandering van richting

Bericht door ken22 »

1.5 meter van fietser blijven? moeten?
hier is de wettekstArtikel 40ter: Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen



De bestuurder van een auto of van een motorfiets mag een fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets die zich op de openbare weg bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden niet in gevaar brengen.

Hij moet dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van fietsende kinderen en bejaarden.

Hij moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets.

Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen slechts met matige snelheid naderen teneinde de weggebruikers die er zich op bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Zo nodig moet hij stoppen om ze te laten doorrijden.

Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op die oversteekplaats zou moeten stoppen.
ter info
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

@ ken22

OK 1 meter.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

sting schreef:volgens mij is een rechtse corridor beter en veiliger
zolang het gaat over een rechte baan zonder kruispunt, en zolang het gaat over zeer rustig verkeer.

Is zelfs in een "rustige" stad zoals Herentals of Geel net het school uit, en al die fietsers beginnen daar gewoon doodleuk langs rechts alles voorbij te rijden, op de meest gevaarlijke kruispunten eerst, hoe is er dan nog orde in het verkeer? Al het autoverkeer staat stil, wat de hele schoolomgeving muurvast zet, wat het nóg gevaarlijker en moeilijker maakt omdat er daardoor nog meer fietsers overal gaan door proberen te wringen.
En het leukste is, dat aangezien er al wat fietsers langs rechts aan het gaan zijn, de overige meute, die daar dus geen plek meer heeft, gewoon doodleuk langs links rijdt. Maw je wordt compleet omsingeld, letterlijk. Je kan geen kant meer op, want zodra het licht daar op groen springt, of men over kan steken nadat voorrang verleend is (en er dus normaal in de hele file beweging komt) dan kruipen die fietsers zigzaggend tussen de auto's (ja, zigzaggend, gewoon hop voor je neus) wat dus wil zeggen dat die auto gewoon niet meer kan verder rijden (behalve dan door gewoon toch te vertrekken, dus op basisch van het systeem: ja fietserke, als ge nu nog verder rijdt dan hebde toch pech want dan rij ik over u! [anders geraakt ge daar gewoon nie weg, allemaal dankzij de tolerantie tov fietsers]).
Ik kan hier blijven zagen over alle soorten problemen dat dit met zich mee kan brengen, maar weet ge wa? Iets voor 4 uur zijn de scholen uit. Pak is ne keer uwen auto, en zet u op de eerste uitvalswegen vlak aan een school, en zie hoeveel last ge hebt. Pakt dan uwe fiets, doe het ene keer wringend, en doe het ne keer niet-wringend, en zie hoeveel sneller ge zijt met het eerste ==> misschien 20seconden? En dat komt dan alleen maar, omdat je achter die auto vast zit, die stilstaat omdat al die andere fietsers hem wel aan het blokkeren zijn door er gewoon maar rond te rijden en hem de pas af te snijden, of hem te inhiberen rechts af te slaan,.......
Je moet mij nu eens uitleggen, hoe een fietser sneller kan zijn als een auto. Dat is toch vrij onmogelijk? Ah how, de enige manier dat dat kan, is als de auto simpelweg stilstaat, door het geblokkeerd worden door de fietsers. Zelfs de tegenliggers staan op het kruispunt vast, omdat de fietsers zich ophopen op het vak van de tegenrichting. Inderdaad, dit is geen rechts inhalen, maar het is er wel een gevolg van.
Ik kan het mij niet voorstellen, maar aan uwen uitleg te horen hebt gij nog van zen leven nie in 't spitsuur in een 'kleine' stad proberen te rijden. (een grote stad maakt geen verschil, daar is het sowiso rampzalig, vergeleken met een dorpje als Olen, spitsuur of niet...)
Maar in bijvoorbeeld Herentals (of iets minder, Geel) merk je het verschrikkelijk hard, hoeveel sneller alles zou gaan als iedereen zich aan de regels houdt.
Het bewijs is in Herentals geleverd, daar hebben ze ne flik gezet die al die fietsers die over den trottoir reden(*), eruit pikte. Meer als da nie. Na 2 dagen kende iedereen hem, en dieje zijne fiets moest nog ma tege de paal staan daar, iedereen wachtte braafjes. Zelfs geen "rechts voorbijrijden" op de rijbaan meer. En oh, die wachtende rij auto's was erp recies nie. Het was alsof het verlof was, en er geen school open was. Maar dan is september gedaan, halen ze al die flikken op elk kruispunt weg, en nen dag later stond de file terug tot aan den andere kant van 't stad...

(*)Bijkomend probleem, en waarschijnlijk gaat hierop gereageerd worden: jamaar how, das een andere zaak, maar dat is het probleem net: die dingen zijn direct aan mekaar gelinkt: als voetganger sta je zelfs vast, want de fietsers beslissen dat als de auto wat ver naar rechts staat (nee niet om te blokken, gewoon omdat het daar een smalle straat is, en het een beetje vriendelijk is de tegenliggers plaats te geven...), ze het trottoir gewoon maar gaan gebruiken. Theoretisch gezien heel andere zaak, in de praktijk een rechtstreeks gevolg van de tolerantie die jij hier aanmoedigt.

Ik weet dat ik hier gene wettelijke sas gepost heb, ma kunt ge nu begrip opbrengen voor de mensen die zeggen, kom jong, zie da ze dr nie naast kunne?

Kom hier maar is staan in Leuven, op den hoek van de Minderbroedersstraat en de Parijsstraat. Of 50 meter verder op da ambetant punt vant damiaanplein. Of nog 50m verder ...... En zo in heel Leuven eigenlijk. Pottoe alst school uit is en er dus fietsers op de baan komen. Zelfs als voetganger (ik zit just tussen 3 scholen op kot dus ik ken het probleem) geraakt ge nergens meer.
En ga daar maar is staan. Da gaat altijd goed, tot de eerste fietser die beslist rechts voorbij te rijden. Dan begint de miserie.

En een laatste opmerking: toelaten tov auto's wil ook zeggen het 'rechts voorbijrijden' door fietsers toe te laten tov vrachtwagens. En ja, ne rechtsafslaande vrachtwagen laat volgens mij rechts wa plaats op een zeker ogenblik. Ik zou er bijgod zelf nie mee kunnen rijden, ma ik kan mij voorstellen da als dieje zijnen bocht wilt kunne pakke, dieje wa naar links moet opschuiven eerst.
Héél verstandig om zoiets toe te laten...
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

sting schreef:Ja, maar dat betekent niet dat je zodanig rechts moet rijden dat er geen fietser meer langs kan. Daarin is de algemene rechtspraak heel duidelijk.
Het betekent gewoon dat je niet op de allerlaatste rechts gelegen decimeter, centimeter, millimeter van de rijbaan moet rijden om te voldoen aan de verplichting "zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan [te] blijven".
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

eugeen schreef:Het zou volgens mij veel veiliger zijn dat in de wegcode zou ingeschreven worden dat wanneer een bestuurder met de richtingsaanwijzer aangeeft dat hij rechtsaf wil slaan, dat dan geen fietsers of bromfietsers hem nog langs rechts mogen voorbijrijden. Het zou veel dodehoekongevallen voorkomen.
Alleen is het praktisch lastig inschrijfbaar.

Voorbijrijden is niet gedefiniëerd, dat moet dan ook nog toegevoegd worden.
(Inhalen is evenmin gedefiniëerd, ...)
Dat is eigenlijk nog de simpele kant ...

Je zit dan ook nog altijd met de voorrang uit 19.4, de voorrang die bij het afslaan moet verleend worden aan de weggebruikers op andere gedeelten van de weg (bvb op een fietspad) dan de afslaande bestuurder.
Die voorrang neem je (brom)fietsers dan af, dus moet er ook weer een uitzondering daarvoor in 19.4 komen.

Maak je er een algemene regel van voor alle bestuurders, dan kom je in de problemen met meervoudige voorsorteringen - waar een F13 staat, en men dus ook niet inhaalt ...

En wat met een hele (lange) file die (geheel of deels) rechts wil afslaan en de richtingaanwijzers aan heeft :?:
Die mag dan niet meer voorbijgereden worden door (brom)fietsers.
Dan staan zij mee in de file
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door sting »

eugeen schreef:Maar dat kunnen wij pas op onze site zetten als het zo door de wetgever geregeld wordt.
Dat schreef ik ook. ;)
De Rijprof schreef:Dat verklaart ook de reden waarom je zo dicht mogelijk bij de rechterrand moet rijden vóór je rechts wil afslaan.
Het gat dichtrijden zodat er geen fietser meer tussen kan.
eugeen schreef:Hoe zie jij dat dan in praktijk Sting?
Ik merk dat je de draad niet volledig hebt gelezen, want ik heb dat al meermaals neergepend ;)

Op normale wegen laat het normaal verkeer toe als fietser een stilstaande file rechts voorbij te rijden.
Op smalle wegen kan dit inderdaad niet, daar kan je als fietser dan ook niet anders dan mee aanschuiven of te voet over het trottoir.

Iedereen rijdt dicht genoeg bij de rechterrand om aan de wet te voldoen, maar ver genoeg om gevaar door openklappende deuren, overstekende kinderen, slecht geparkeerde wagens, ...) te kunnen opvangen.
Van zodra de file vertrekt schuiven de fietsers gewoon mee aan, van zodra die terug stropt kan er weer verder gereden worden.

Indien de bestuurders gewoon hun plaats op de rijbaan aanhouden is er geen enkel probleem mbt de veiligheid.

Indien bestuurders zoals hier wordt aangeraden voor het rechts afslaan zich naar rechts gaan bewegen en 'het gat dichtrijden' , dan moeten ze er zich heel bewust van zijn dat daar fietsers kunnen zitten, en dat is een heel zwak punt weet ik uit ervaring.
De fietser verwacht dat ook niet en wordt op die manier in gevaar gebracht indien mensen dat zouden beginnen doen.
Gelukkig heb ik het nog nooit zien toepassen in de praktijk.

Indien de automobilist gewoon zijn plaats houdt en zoals de wet voorschrijft zijn rijbeweging correct uitvoert volgens 19.1, 19.2 en 19.4 is er geen enkel probleem.
Het zou volgens mij veel veiliger zijn dat in de wegcode zou ingeschreven worden dat wanneer een bestuurder met de richtingsaanwijzer aangeeft dat hij rechtsaf wil slaan, dat dan geen fietsers of bromfietsers hem nog langs rechts mogen voorbijrijden. Het zou veel dodehoekongevallen voorkomen.
Akkoord.
En beter nog, een passeerverbod langs de zijde van de richtingaanwijzers voor alle voertuigen.
Dan zal je nog meer ongevallen kunnen voorkomen.

Geen haar op mijn hoofd trouwens dat er aan denkt om dat nu al te doen (inhalen langs de zijde van de werkende richtingaanwijzer bedoel ik).
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door sting »

accer schreef:Is zelfs in een "rustige" stad zoals Herentals of Geel net het school uit, en al die fietsers beginnen daar gewoon doodleuk langs rechts alles voorbij te rijden, op de meest gevaarlijke kruispunten eerst, hoe is er dan nog orde in het verkeer? Al het autoverkeer staat stil, wat de hele schoolomgeving muurvast zet, wat het nóg gevaarlijker en moeilijker maakt omdat er daardoor nog meer fietsers overal gaan door proberen te wringen.
accer,

Gent is een studentenstad, en ik passeer elke dag een paar scholen, dus ik ken het probleem.

Het gevaar wordt veroorzaakt door een overaanbod aan correct en verkeerd geparkeerde, vertrekkende en toekomende auto's, meestal nog bestuurd door overgestresseerde en/of gehaaste bestuurders, in combinatie met een tijdelijk overaanbod van overenthousiaste 'kinderen'

De fietsers en dikwijls ook voetgangers hebben op dat moment soms weinig andere keuze dan er rechts en links rond te rijden.
Maar ik keur zeker sommige fout gedrag van de kinderen zeker niet goed, maar het blijven kinderen en daarom moeten wij ons als volwassenen volwassen genoeg gedragen om daar rekening mee te houden.

Wat je niet mag gaan doen is het gedrag rond die scholen veralgemenen en je frustraties gaan uitwerken op de fietser die het goed bedoelen, want dan zal je die frustraties de volgende keer gewoon terug krijgen.
Geef de fietser respect en je zal respect terug krijgen (niet noodzakelijk van puberende jongeren)
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

Ik fiets zelf ook meer dan genoeg, en ik wring niks. Ik passer niks of niemand zo langs rechts, dat zorgt alleen voor miserie. Voor de fietser natuurlijk nie, die rijdt vrolijk door, en is boem bats weg. Maar dat de auto's etc het maar oplossen. Fietsers die langs rechts komen, daar dan ook stilstaan, en dan komt er een bus aangereden die niet meer kan passeren (waar normaal even, met wat werk zich nog wel een tikje aan de kant kan schuiven (indien genoeg plaats gelaten met de voorganger). Een ambulance? Ja, die zal moeten wachten, want de fietsers blokkeren de mogelijkheid van de auto's om toch nog even extreem rechts te gaan staan. De mens met de blokkage in zijn coronaire arteriën is u zeer dankbaar, dat gij 20 seconden sneller bij uw patatjes waart door de rij auto's per se langs rechts voorbij te steken.

En begint nie da het speciale situaties zijn, blabla, da zijn alledaagse situaties, ik heb het eergisteren nog mogen doen (ambulancegeval), ik heb een twee weken geleden nog mogen doen (bus die moest passeren, kon over het voetpad of er geraakte niets of niemand nog door) als daar fietsers staan, dan staan die in de weg. Ik zeg niet dat die situaties niet kunnen voorvallen zelfs zonder fietsers eh, dan kan het nog is ne keer te smal zijn, maar dan kan gewoon niemand eraan doen...

Heb respect voor de fietser? Die fietser is daar echt nie rapper mee, neemt da van mij aan, ik dee da vroeger ook, overal tussen flansen tot ik nog ma me nen brommer reed, dan snapte ik de miserie van de automobilisten etc al, nog sterker nu ik me de auto rijd. Ik ben daarmee gestopt, en ik heb nie gemerkt dak trager ben ze... Ik merk veel harder dat die fietsers respectloos met auto's omgaan, ah ja, zij zijn toch zwakke weggebruiker, en mogen alles zonder daar ook maar in iemands gedachten voor veroordeeld te worden, en dieje me zijnen auto sta wel uren in de file.
Rijd dan ook met de fiets? Ja gezellig als ge in Olen woont en in Brussel moet gaan werken eh...

Fietsers zijn niet meer en verdienen niet meer respect als automobilisten. (ook niet minder natuurlijk, maar dat hoort ge mij dan ook weer nie zeggen...)
Als ze zich gewoon gedragen hoe het de bedoeling is voor fietsers, en dus niet: ik kan ertussen dus ik ga ertussen (amai, da moeste me nen auto is proberen, ge zou nogal wa zien!!)

Het kan mij geen bom schelen wat de wet daarover zegt, een beetje verkeersinzicht en ervaring leert dat die tussenflansende fietsers een groter ongemak voor al de rest, gevaar voor de rest en hunzelf, veroorzaken dan dat ze er voordeel bij hebben. Natuurlijk merkt die fietser daar niks van, want die staat niet stil ze. En die fietser is ocharme de zwakke weggebruiker bij een ongeval...
Een motorrijder die zijn acceleratievermogen, wendbaarheid,... misbruikt om overal tussen te floepen wordt geviseerd, ah ja, tis zeneige schuld alsem een accident hee. Waarom een fietser dan niet? Fietsen heeft voordelen, zoals in vele enkelrichtingstraten toch nog in twee richtingen mogen, doodlopende straten (paaltjes) toch nog in en uit kunnen rijden,... Maar ge moet nie gewoon maar doorrijden en doorrijden overal waar ge kunt, en zo voordeel halen ten koste van anderen eh...
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door sting »

accer schreef:Het kan mij geen bom schelen wat de wet daarover zegt
Tja, dan zijn we natuurlijk snel uitgepraat ;)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

sting schreef:Op normale wegen laat het normaal verkeer toe als fietser
een stilstaande file rechts voorbij te rijden.
Je ziet blijkbaar het wijdverspreide (veel) te ver naar links rijden als de "normale" situatie.
Dat is niet zo, het gaat daarbij om overtredingen.

Iedereen rijdt dicht genoeg bij de rechterrand om aan de wet te voldoen, maar ver genoeg om gevaar door openklappende deuren, overstekende kinderen, slecht geparkeerde wagens, ...) te kunnen opvangen.
Daar is doorgaans geen plaats meer voor ...

Ik heb hier in de buurt een eerder beperkt aantal wegen waar ik meer naar links zou kunnen rijden.
Maar op een aantal daarvan doe ik dat niet omdat er BEV is voor fietsers.
Op andere daarvan doe ik dat dan weer niet omdat er geregeld fietsers de verboden rijrichting negeren - desnoods met hun kroost op sleeptouw.

Wat overblijft is een uitermate gering aantal straten waar ik veilig wat verder naar links zou kunnen rijden.
Maar als het tweerichtingstraten zijn, dan doe ik dat niet omdat al te veel mede-weggebruikers naar mijn zin veel te ver naar (hun) links komen.

In de meeste heraangelegde straten, dwingt de heraanleg mij trouwens om kort langs geparkeerde voertuigen of boordstenen te rijden.
Als er daar ene zijn deur openzwiert, ligt ze er af ...
Indien de bestuurders gewoon hun plaats op de rijbaan aanhouden is er geen enkel probleem mbt de veiligheid.
Als we allemaal stilstaan zal het inderdaad beter zijn ...

Zelfs de Fietsersbond erkent rechts voorbijrijden voor / aan de kruispunten door fietsers als een uiterst gevaarlijke situatie.

De Vlaamse overheid poot hopen borden F50bis neer, zelfs waar ze niet eens mogen staan. (in een paar gevallen belemmeren de borden F50bis zelf het zicht op de fietsers ...)

Er is dus zeer zeker een duidelijk probleem inzake verkeersveiligheid, en dat gaat niet weg door verder naar links te rijden.
Dat maakt het probleem en het gevaar net nog acuter :!:

En beter nog, een passeerverbod langs de zijde van de richtingaanwijzers voor alle voertuigen.
Dan zal je nog meer ongevallen kunnen voorkomen.
Dat verbod valt eigenlijk niet te schrijven.
Probeer maar eens ...
Je komt op "17.2bis-iaanse" toestanden : een woordenbrij waar geen kat nog aan uit kan
Plaats reactie