sting schreef:volgens mij is een rechtse corridor beter en veiliger
zolang het gaat over een rechte baan zonder kruispunt, en zolang het gaat over zeer rustig verkeer.
Is zelfs in een "rustige" stad zoals Herentals of Geel net het school uit, en al die fietsers beginnen daar gewoon doodleuk langs rechts alles voorbij te rijden, op de meest gevaarlijke kruispunten eerst, hoe is er dan nog orde in het verkeer? Al het autoverkeer staat stil, wat de hele schoolomgeving muurvast zet, wat het nóg gevaarlijker en moeilijker maakt omdat er daardoor nog meer fietsers overal gaan door proberen te wringen.
En het leukste is, dat aangezien er al wat fietsers langs rechts aan het gaan zijn, de overige meute, die daar dus geen plek meer heeft, gewoon doodleuk langs links rijdt. Maw je wordt compleet omsingeld, letterlijk. Je kan geen kant meer op, want zodra het licht daar op groen springt, of men over kan steken nadat voorrang verleend is (en er dus normaal in de hele file beweging komt) dan kruipen die fietsers zigzaggend tussen de auto's (ja, zigzaggend, gewoon hop voor je neus) wat dus wil zeggen dat die auto gewoon niet meer kan verder rijden (behalve dan door gewoon toch te vertrekken, dus op basisch van het systeem: ja fietserke, als ge nu nog verder rijdt dan hebde toch pech want dan rij ik over u! [anders geraakt ge daar gewoon nie weg, allemaal dankzij de tolerantie tov fietsers]).
Ik kan hier blijven zagen over alle soorten problemen dat dit met zich mee kan brengen, maar weet ge wa? Iets voor 4 uur zijn de scholen uit. Pak is ne keer uwen auto, en zet u op de eerste uitvalswegen vlak aan een school, en zie hoeveel last ge hebt. Pakt dan uwe fiets, doe het ene keer wringend, en doe het ne keer niet-wringend, en zie hoeveel sneller ge zijt met het eerste ==> misschien 20seconden? En dat komt dan alleen maar, omdat je achter die auto vast zit, die stilstaat omdat al die andere fietsers hem wel aan het blokkeren zijn door er gewoon maar rond te rijden en hem de pas af te snijden, of hem te inhiberen rechts af te slaan,.......
Je moet mij nu eens uitleggen, hoe een fietser sneller kan zijn als een auto. Dat is toch vrij onmogelijk? Ah how, de enige manier dat dat kan, is als de auto simpelweg stilstaat, door het geblokkeerd worden door de fietsers. Zelfs de tegenliggers staan op het kruispunt vast, omdat de fietsers zich ophopen op het vak van de tegenrichting. Inderdaad, dit is geen rechts inhalen, maar het is er wel een gevolg van.
Ik kan het mij niet voorstellen, maar aan uwen uitleg te horen hebt gij nog van zen leven nie in 't spitsuur in een 'kleine' stad proberen te rijden. (een grote stad maakt geen verschil, daar is het sowiso rampzalig, vergeleken met een dorpje als Olen, spitsuur of niet...)
Maar in bijvoorbeeld Herentals (of iets minder, Geel) merk je het verschrikkelijk hard, hoeveel sneller alles zou gaan als iedereen zich aan de regels houdt.
Het bewijs is in Herentals geleverd, daar hebben ze ne flik gezet die al die fietsers die over den trottoir reden(*), eruit pikte. Meer als da nie. Na 2 dagen kende iedereen hem, en dieje zijne fiets moest nog ma tege de paal staan daar, iedereen wachtte braafjes. Zelfs geen "rechts voorbijrijden" op de rijbaan meer. En oh, die wachtende rij auto's was erp recies nie. Het was alsof het verlof was, en er geen school open was. Maar dan is september gedaan, halen ze al die flikken op elk kruispunt weg, en nen dag later stond de file terug tot aan den andere kant van 't stad...
(*)Bijkomend probleem, en waarschijnlijk gaat hierop gereageerd worden: jamaar how, das een andere zaak, maar dat is het probleem net: die dingen zijn direct aan mekaar gelinkt: als voetganger sta je zelfs vast, want de fietsers beslissen dat als de auto wat ver naar rechts staat (nee niet om te blokken, gewoon omdat het daar een smalle straat is, en het een beetje vriendelijk is de tegenliggers plaats te geven...), ze het trottoir gewoon maar gaan gebruiken. Theoretisch gezien heel andere zaak, in de praktijk een rechtstreeks gevolg van de tolerantie die jij hier aanmoedigt.
Ik weet dat ik hier gene wettelijke sas gepost heb, ma kunt ge nu begrip opbrengen voor de mensen die zeggen, kom jong, zie da ze dr nie naast kunne?
Kom hier maar is staan in Leuven, op den hoek van de Minderbroedersstraat en de Parijsstraat. Of 50 meter verder op da ambetant punt vant damiaanplein. Of nog 50m verder ...... En zo in heel Leuven eigenlijk. Pottoe alst school uit is en er dus fietsers op de baan komen. Zelfs als voetganger (ik zit just tussen 3 scholen op kot dus ik ken het probleem) geraakt ge nergens meer.
En ga daar maar is staan. Da gaat altijd goed, tot de eerste fietser die beslist rechts voorbij te rijden. Dan begint de miserie.
En een laatste opmerking: toelaten tov auto's wil ook zeggen het 'rechts voorbijrijden' door fietsers toe te laten tov vrachtwagens. En ja, ne rechtsafslaande vrachtwagen laat volgens mij rechts wa plaats op een zeker ogenblik. Ik zou er bijgod zelf nie mee kunnen rijden, ma ik kan mij voorstellen da als dieje zijnen bocht wilt kunne pakke, dieje wa naar links moet opschuiven eerst.
Héél verstandig om zoiets toe te laten...