Hallo,
mijn naam is Bart geboren in '80 en al een 6 tal jaartjes in het bezit van een rijbewijs B.
Met mijn werk in het Busselse ben ik er serieus over aan het denken me naast mijn wagen ook een motor aan te schaffen. (90% autostrade)
Voor ik aan alles begin zou ik gaag nog even navragen of volgende zaken correct zijn
- Theorie zal opnieuw moeten gedaan worden.
- Theorie blijft 3 jaar geldig ?
- Praktijklessen minimum 6h -> dan voorlopig
- Voorlopig blijft 1 jaar geldig ?
- Voor beginners +- 600cc
Ik moet toegeven dat de kawasaki zzr 600 bij mij in de maak valt
Wat vinden jullie van deze motor als 'startersbike'? Het zal in ieder geval een 2de hands zijn.
Is het mogelijk opleidingscheques aan te vragen voor het behalen van het rijbewijs?
Alvast bedankt!
Bart
[Rijbewijs A] Enkele vraagjes =)
-
Jozef
- Medewerker
Re: [Rijbewijs A] Enkele vraagjes =)
Beste Bart,
Iedere ernstige lesgever zal je vertellen dat je slechts veilig tussen files kunt rijden met de motor mits aan 2 voorwaarden voldaan is:
de voertuigen rijden niet sneller dan 30 km/h, ENje rijdt zelf niet sneller dan de voertuigen in de files + 10 km/h.Bereken de mogelijke tijdswinst die dit oplevert, en houd er dan rekening mee dat je toch al gauw 10 minuten tijd nodig hebt om de helm en de veiligheidskledij aan te trekken, en nog eens 10 minuten om ze bij aankomst weer uit te trekken.
Als je bij warm weer nog wat traag hebt moeten rijden vóór je aankomt op je werk, is het best dat je vooraf informeert waar de douches zijn.
Houd bij je keuze ook rekening met het feit dat, in vergelijking met een auto, een motorfiets geen passieve veiligheid biedt, wijl het risico om in een ongeval betrokken te geraken aanzienlijk hoger is.
De theorie heeft onder meer betrekking op een aantal rijtechnieken met de motorfiets.
Voor vele mensen zijn 6 uur praktijkopleiding bij een erkende rijschool onvoldoende om zelfstandig verder te kunnen oefenen. Je kunt dan uitstekende bijkomende lessen volgen bij BARTC tegen een goedkoper uurtarief. Later kun je daar ook vervolmakingscursussen volgen (zeer aan te bevelen).
Voor beginners volstaat eigenlijk al een 500 cc (mijn echtgenote heeft een Kawasaki ER-5 met 50 PK).
Houd op financieel vlak ook rekening met de kosten van een degelijke motorhelm en veiligheidskledij (vest, broek, schoeisel, handschoenen).
Succes ermee, en altijd welkom op dit forum!
Jozef
Als je het doet om tijd te winnen, houd dan rekening met het volgende.Sorki schreef: Met mijn werk in het Busselse ben ik er serieus over aan het denken me naast mijn wagen ook een motor aan te schaffen. (90% autostrade)
Iedere ernstige lesgever zal je vertellen dat je slechts veilig tussen files kunt rijden met de motor mits aan 2 voorwaarden voldaan is:
de voertuigen rijden niet sneller dan 30 km/h, ENje rijdt zelf niet sneller dan de voertuigen in de files + 10 km/h.Bereken de mogelijke tijdswinst die dit oplevert, en houd er dan rekening mee dat je toch al gauw 10 minuten tijd nodig hebt om de helm en de veiligheidskledij aan te trekken, en nog eens 10 minuten om ze bij aankomst weer uit te trekken.
Als je bij warm weer nog wat traag hebt moeten rijden vóór je aankomt op je werk, is het best dat je vooraf informeert waar de douches zijn.
Houd bij je keuze ook rekening met het feit dat, in vergelijking met een auto, een motorfiets geen passieve veiligheid biedt, wijl het risico om in een ongeval betrokken te geraken aanzienlijk hoger is.
Allemaal correct.Quote: Voor ik aan alles begin zou ik gaag nog even navragen of volgende zaken correct zijn
- Theorie zal opnieuw moeten gedaan worden.
- Theorie blijft 3 jaar geldig ?
- Praktijklessen minimum 6h -> dan voorlopig
- Voorlopig blijft 1 jaar geldig ?
- Voor beginners +- 600cc
De theorie heeft onder meer betrekking op een aantal rijtechnieken met de motorfiets.
Voor vele mensen zijn 6 uur praktijkopleiding bij een erkende rijschool onvoldoende om zelfstandig verder te kunnen oefenen. Je kunt dan uitstekende bijkomende lessen volgen bij BARTC tegen een goedkoper uurtarief. Later kun je daar ook vervolmakingscursussen volgen (zeer aan te bevelen).
Voor beginners volstaat eigenlijk al een 500 cc (mijn echtgenote heeft een Kawasaki ER-5 met 50 PK).
Een prachtige machine, de Kawasaki ZZR 600. Het zal in het begin wel even opletten geblazen zijn om de 100 PK in toom te houden. Maar dat heeft dan weer het voordeel dat je hem niet gauw zult beu worden omdat hij niet snel genoeg zou accelereren. De afscherming zal het rijden op de autosnelweg aangenamer maken.Quote: Ik moet toegeven dat de kawasaki zzr 600 bij mij in de maak valt
Wat vinden jullie van deze motor als 'startersbike'? Het zal in ieder geval een 2de hands zijn.
Houd op financieel vlak ook rekening met de kosten van een degelijke motorhelm en veiligheidskledij (vest, broek, schoeisel, handschoenen).
Zeer zeker. Doen!Quote: Is het mogelijk opleidingscheques aan te vragen voor het behalen van het rijbewijs?
Succes ermee, en altijd welkom op dit forum!
Jozef
-
Bertje
Dat hangt een beetje van je beroep, je werkgever en de temperatuur van je werkplaats af. Ik houd broek en laarzen gewoon aan.Jozef schreef: houd er dan rekening mee dat je toch al gauw 10 minuten tijd nodig hebt om de helm en de veiligheidskledij aan te trekken, en nog eens 10 minuten om ze bij aankomst weer uit te trekken
Eerst informeren bij je rijschool of ze opleidingscheques aanvaarden voor deze opleiding. Hou ook rekening met een levertermijn van +/- 3 weken.Jozef schreef:Zeer zeker. Doen!Quote: Is het mogelijk opleidingscheques aan te vragen voor het behalen van het rijbewijs?
-
Sorki
Bedankt voor de snelle antwoorden!
Wees gerust Jozef, ik ben niet van het type: "ff lekker door de file scheuren" dat is gewoon waanzin... Ook al heb ik maar enkele jaartjes ervaring, als automobilst weet ik hoe moeilijk motors te zien zijn en je bent niet altijd even alert in de file...
Ik reken voor de beschermende kledij een 1000 €... is dit realistisch?
Wees gerust Jozef, ik ben niet van het type: "ff lekker door de file scheuren" dat is gewoon waanzin... Ook al heb ik maar enkele jaartjes ervaring, als automobilst weet ik hoe moeilijk motors te zien zijn en je bent niet altijd even alert in de file...
Ik reken voor de beschermende kledij een 1000 €... is dit realistisch?
-
Jozef
- Medewerker
-
Bertje
-
Inazuma
De Kwak ZZR600 is een beetje een dinosaurus in motorland - het lijkt alsof het ding er altijd geweest is en op de kleuren na nooit wat veranderd is.(*)Sorki schreef: Ik moet toegeven dat de kawasaki zzr 600 bij mij in de maak valt
Wat vinden jullie van deze motor als 'startersbike'?
Ondertussen is de rest van de vergelijkbare motoren uiteraard wél veranderd - lees : rijden beter - en dat geldt ook voor de recente tweedehandsversies daarvan.
Wat vroeger een supersport was, bekijkt men nu als opstappertje ...
Hou er rekening mee dat zelfs maar 100 PK je aardig kunnen verrassen, en dat het al vlug sneller vooruit gaat dan je denkt
Volgens mij is dit géén opstappertje.
Daaronder versta ik eerder een naked motor met rond de 70-80 PK (en neem maar aan dat je daar de handen al zal aan vol hebben )
Ik weet natuurlijk niet wat je motorbudget is, maar ga eens bij de dealers kijken naar de nieuwprijzen (effectief, niet catalogus) van nieuwe basis/budget motoren (sommige zelfs optioneel met ABS) - de tweedehandsvraagprijzen zijn soms nogal hoog in vergelijking ...
(*) De ZZR600 is waarschijnlijk aan zijn laatste jaar in de catalogus bezig (emissienormen)
-
gast
Jep dat was mijn eerste idee, maar ze hebben me aangeraden eentje met kuip te nemen. Comfort zou hoger liggen, zeker op de snelweg.Inazuma schreef:
Daaronder versta ik eerder een naked motor met rond de 70-80 PK (en neem maar aan dat je daar de handen al zal aan vol hebben )
Natuurlijk kan ik hier zelf niet over oordelen maar het lijkt me wel logisch.
-
Sorki
Anonymous schreef:Jep dat was mijn eerste idee, maar ze hebben me aangeraden eentje met kuip te nemen. Comfort zou hoger liggen, zeker op de snelweg.Inazuma schreef:
Natuurlijk kan ik hier zelf niet over oordelen maar het lijkt me wel logisch.
-
Jozef
- Medewerker
Dat klopt. Als ik met de naked Kawasaki ER-5 van mijn vrouw tegen 120 km/h rijd, is de rijwind al zo sterk, dat ik geen zin heb om met dat ding eens door te trekken naar zijn top van 170 km/h.Een gast schreef: ze hebben me aangeraden eentje met kuip te nemen. Comfort zou hoger liggen, zeker op de snelweg.