motorrijbewijs

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Plaats reactie
JeroenBoller

motorrijbewijs

Bericht door JeroenBoller »

goeiedag
ik ben jeroen boller en ik heb reeds mijn voorlopig rijbewijs B behaald.
Ik zou graag ook mijn rijbewijs halen voor de motor.
Moet ik nu theorie examens afleggen?
Mag ik al rijden met een bepaalde categorie van motor als ik mijn definitief rijbewijs heb?
mvg
Jeroen
Bertje

Bericht door Bertje »

Allereerst moet je een theorie-examen afleggen, specifiek voor de motor. Hiervoor moet je alle theorie kennen die je voor je theorie-examen B moest kennen, plus theorie specifiek voor de motor. Deze specifieke theorie en proefexamens vind je ook op deze site (herneem à lle leerstof en maak best zowel de proefexamens voor B als voor A).
Als je je theorie-examen succesvol aflegd, moet je minimaal 6 uur rijles bij een erkende rijschool volgen, waarna je een voorlopig rijbewijs voor de categorie A mag aanvragen. Zolang je nog geen 21 bent zal dit rijbewijs enkel gelden voor de categorie 'A beperkt,' wat inhoudt dat je enkel mag rijden met een motor van minder dan 25kW en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan 0.16kW/kg.

Met je voorlopig rijbewijs B mag je enkel gewone wagens besturen. Wanneer je je definitief rijbewijs B ontvangt, krijg je er meteen een rijbewijs A3 bij waarmee je met een bromfiets klasse B mag rijden. Voertuigen van andere categorieën mag je niet besturen.

Ik zou je willen aanraden om eerst je rijbewijs B te behalen en gedurende een aantal jaar verkeerservaring op te doen. Minstens tot je 21 bent, dan heb je daarna niet meer het probleem van de vermogensbeperking.
Jozef
Medewerker

Bericht door Jozef »

Bertje schreef: Ik zou je willen aanraden om eerst je rijbewijs B te behalen en gedurende een aantal jaar verkeerservaring op te doen. Minstens tot je 21 bent, dan heb je daarna niet meer het probleem van de vermogensbeperking.
Beste Jeroen, dit zijn zéér wijze woorden van Bertje.

Ten eerste is motorrijden technisch al heel wat moeilijker dan autorijden. Enkele voorbeelden: je vertrekt, draait rechts- of linksaf de straat op, geeft wat teveel gas waardoor je achterwiel spint, en je ligt op de grond je remt, komt op een wegmarkering of riooldeksel, het voorwiel blokkeert, en je gaat onderuit.

Ten tweede is motorrijden ook inzake defensief rijgedrag vele malen veeleisender. Je moet veel meer kunnen voorzien, want geen enkele andere weggebruiker, van voetganger tot vrachtwagenbestuurder, houdt rekening met jou.

Ten derde heb je bij motorrijden, buiten je veiligheidskledij, niet de minste passieve veiligheidsvoorziening. Het kleinste ongeval leidt al gauw tot ernstige letsels (volg vooral nooit het voorbeeld van de Belgische politiemensen die in de zomer in een hemdje met korte mouwen met de motorfiets rijden, om zoiets te doen moet je echt al wel extreem debiel zijn).
JeroenBoller

Bedankt

Bericht door JeroenBoller »

Bedankt
Ik kan mezelf wel vinden in jullie woorden
de gevaren zijn er wel, maar het plezier is er ook zeker!
Toch denk ik om dan toch te wachten tot ik 21 jaar ben, kwestie van rijgedrag en om daarna dan te gaan voor mijn rijbewijs.
Ik zal wachten, maar het zal wel moeilijk zijn aangezien ik wild ben van motorfietsen enzo.
Bedankt voor jullie professioneel advies!
mvg
Jeroen
Plaats reactie